Skoterkort

D

Daniel

Det är inte skotern som förstör lederna

Det är tummen !

En HK matta som är flera meter lång har bättre fäste än en LK Matta som är kort, eller ?

borde då inte lång matta vara bäst ?
och jag personligen tycker att HK matta gör leden bättre benom att den inte pakar den STENHÅRD! = Mer kylning för motor o bogie etc...

Man ska inte gasa så hårt så blir det inte så gropigt, eller rätta mig om jag har fel ????

MXZ - 03
 

Thunders

Medlem
1 jan 2000
40
0
1
Älvsbyn Sverige
Att ha åldersgränser för olika kubik på skotrarna som det är med motorcykel är ju inte att rekommendera. En motorcykel har inte samma användningsområde som en skoter då dom "bara" ska gå på väg. En skoter är ju tänkt att ta sig i snön och inte på vägarna. Är man en 16 årig skoterförare så borde man få ha samma rättigheter som en 30 åring. tex få kryssa omkring i höglandet med en summit. Det finns ju då inget härligare! Är man 16 år och nybörjare så borde man ju kunna sina begränsningar och köra/välja maskin efter det. Tyvärr gör inte alla det och det resulterar i olyckor. Men det är synd att dra alla över en kant och säga att "ungdomar" är galna och odugliga skoterförare. Jag är då garanterat inte värre än någon annan 30 åring som cirkulerar efter våra skoterleder.
Det är synd att många ungdomar kan respektera regler och att det ska ta 30 år innan dom blivit mer "vuxna"
 

800x

Välkänd medlem
1 jan 2000
136
0
6
klart som fasiken att en 38x365x51 matta bettar bättre på en led än en 38x307x32
fast än har jag aldrig sett en summit komma på bredställ genom en kurva ..däremot har jag mött många kortbandare på det viset efter lederna och det blir inte mycket snö kvar efter deras framfart
nä nu dödar jag mitt eget inlägg innan jag blir gubbe o börjar gnälla på allvar
 

netram

Välkänd medlem
1 jan 2000
291
0
16
de va tider när det fanns en 60 hk gräns och mattorna hade max 20mm kammar.
nog gick de att köra ändå.
 
A

anonym

Det mesta skoterolyckorna har dom ju kollat upp att det är en man i 40 årsåldern som kör berusad och omkommer vad hjälper det då om dom sätter kubikgränser för 16 /17 åringar
 

800x

Välkänd medlem
1 jan 2000
136
0
6
njae både rätt o fel där ...
rätt i fråga om alkoholrelaterade olyckor
men i fråga om olyckor i almänhet som leder till en utredning av försäkringbolag då leder undomarna skyhögt ex.vis en huvsmäll osv.
 

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
Sv: RE: Skoterkort

Hallå är det inte dags att vakna.
Hur många har hört talas om att det ska införas vare sig åldersgräns, förarbevis eller någon annan begränsning för båtar.
Dom har ju för f_n inte enns krav på att man ska vara nykter för att köra.
T.ex. så kan en tio åring sitta och köra en båt med 150hk motor utan problem och utan att det blir livat för det. Men så fort det handlar om skoter så ska man se det värsta med dom och börja och hitta på nya lagar och regler för dom. Bara för att vissa sörlänningar vill ha lungt och tyst när dom är på skidsemester i fjällen. Nog för att jag tycker att det är väldigt vettigt med nuvarande förarbeviset och krav på nykterhet (till skillnad från båtar). Men någon hejd får det ju lov att vara. Hur många är det inte som dör i onyktra på sjön i jämförelse med dödade i skoterolyckor. Det borde kanske börja ses över båttrafiken lite bättre innan man sätter fler lagar och restriktioner för skoterfolket.

Tar du ut snöskotern på vattnet är det inte heller någon fara...

Båtar går INTE i 80-100km/h (som de flesta skotrar gör med småungar, innan det smäller) mellan träd mitt i natten.

Edit: Är bara tvungen att skriva av mig lite och nu skriver jag enbart utifrån mina egna upplevelser och uppfattningar och försöker inte påstå att det är fakta på något vis:

Men så som JAG har uppfattat det så är det i regeln ungdomar på 15-20 år som antingen fått eller har köpt något i stil med nyare Zr/Mxz/liknande som tycker det är skitkul att gräva i lederna och gör det med ett flin på läpparna. Inte heller är de med i skoterförening, eftersom vi som är med och röjer/sladdar/fixar broar etc. (tyvärr har jag inte varit så aktiv på den fronten tidigare år, ska erkännas, men det ska jag ta igen med råge och jag undviker i största möjliga mån att göra arbetet värre) vet hur förbannad man blir då man ägnat en hel dag åt att gräva och sladda iordning en led som ser ut som ett slagfält dagen efter.
Det jag försöker få fram är att de som skiter i en lag brukar skita i det mesta, varför inte passa på att ha sönder leden då man ändå inte har kort?
Det värsta jag sett hittils var en jävel som lämnade leden som ett dike ungefär 20m uppförsbacke. Hade det inte varit för att det knappt gick ta sig upp lovar jag att jag jagat honom till världens ände och slagit ihjäl fanskapet med mina bara händer.

Alltså, kommer det fler lagar kommer vi som lyder de som finns drabbas ännu hårdare. Så ansvaret vilar på oss skoteråkare. Antingen kan vi sitta och se vandalerna ta ifrån oss friheten eller så kan vi ingripa. Porta folk man vet förstör från träffar är ett förslag t.ex. finns säkert många bättre förslag också, men som exempel.


Och på tal om CC gränser:
En 340 med satans vrid kan vara bra mycket farligare än en äldre 600 och kan göra underverk då det kommer till att förstöra leder. Jag är inte för nya lagar, men om folk fortsätter som de gör kommer det behövas. Jag är mer för en vikt/effekt-begränsning snarare än CC om det kommer till kritan. Sen att aktivt se till att lagarna efterföljs är A och O. Kommer det jämnställas med att köra utan kort idag lär det inte hända mycket, inte här i mellersta norrland iaf.

Nu känner jag mig som en satans moralkärring, men det behövdes.
 
Last edited:

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Tanken med lätt o tung skoter grundar sej i att snofed vill börga utb förare vid 15år för ofånga eleverna när om går i 9an o fortfarande bor kvar i sin hemby.
Att ungdommarna skulle börga köra på en mindre maskin själv börgade jag på en ockelbo 600 -79 jag själv anser att det är inte rimligt att en 16åring ska kunna ta förarbevis o så sätta sej på en artic 900 o bara bränna.
 

BerZzz

Medlem
19 nov 2006
34
0
1
Malung
Sv: RE: Skoterkort

Det mesta skoterolyckorna har dom ju kollat upp att det är en man i 40 årsåldern som kör berusad och omkommer vad hjälper det då om dom sätter kubikgränser för 16 /17 åringar
__________________________________________________________________
Det var det vettigaste inlägget hittils! Skulle tippa på att dom flästa som gnäller på att "ungar" får köra nya värstingskotrar är 30-40 år å kör runt på sin gamla mxz 600 eller farsans bearcat å fyllekör.
å att mycket av detta gnäll i grund och botten är avundsjuka.
i tidningen ser man ju(under vinterhalvåret) var å varannan helg t.e.x 41årig man tagen för skoterfylla 2,1promille i blod,
34åring och 36åring svårt skadade i skoter krash, föraren mistänks vara berusad
En man i 50års åldern befaras vara död efter att han i lördags tog sin skoter ifrån en fest och på söndagsmorgon var försvunnen, skotern är hittad i en isvak .osv.osv

har någon sett: 16åring funnen död efter en krash på sin snöskoter och han mistänks vart kraftigt berusad??


tog själv skoter kort för ett par år sen, å det ända man får lära sig (typ)
är att köra snöskoter nykter!!

så strunta i kubik klasser å gör fler blåsprov efter leden!
 

rave800ftw

Välkänd medlem
14 aug 2008
338
0
16
strömsund
jag tycker att man kan göra som folk på lederna och sedan fall man vill leka av sig och gasa så kan man göra det nägon stans utan för leden.... och plus så förstör man bara för sig själv fall man pajjar leden.........:/
 

Error^

Välkänd medlem
5 nov 2007
366
0
16
www.pixbox.se
inte för att verka grinnig eller så men riktigt j*vla patetisk tråd, hur många tror ni allvarligt skulle följa regeln ang tung,mellan,lätt skoter? Och som tidigare skriver så handlare det mesta om avundsjuka och att folk inte vill bli ifrånåkta.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Trådlyft på trådlyft...

Håller inte med dig Error^, om nu en regel om tung och lätt införs tror jag att polisen skulle vara ganska pigg på att kontrollera skoteråkare mer.

Förövrigt anser jag att man med de nya extrema mountainmaskinerna kan införa en riskutbildning där man kan lära sig lite om laviner och andra relaterade grejer. Detta då man kan ta sig till ställen dit man aldrig förr har kunnat ta sig. Det här kanske inte behöver vara obligatoriskt men åtminstone så att försäkringspremien sänks. Bra förslag?
 

Buktarn

Välkänd medlem
21 mar 2008
168
0
16
Arjeplog
I norge har dom ju åldersgräns för kubik ock dom ju också en lag som säger att man inte får köra 2.5km från väg eller nåt sånt. Men det är ju en helt annan skoter kultur i sverige. Tror aldrig att något sådant om körförbud eller kubik klasser skulle gå igenom. Dom kan hällre trycka i folk lite trafikvett och ge alla som visar att dom inte kan köra körförbud.
 

Enogg

Medlem
10 nov 2008
20
0
1
Arjeplog
Nog stämmer det att många 16 åringar som är ute och kör är omogna till sitt sätt. Exempel att dem kanske inte respekterar andra förare, förstör kanske någon led etc etc.

Men det är först vid 20 du får köpa sprit från bolaget..

Personligen så stöter jag helldre på ett gäng 16 åringar som är ute och bus kör med sina pappors familje skoterar än ett gäng 20-25 åringar som köpt sin första 700+ skoter i fyllan.

Låt dem då åtminstone leka av sig så mycket som möjligt med farsans skoter så kanske dem inte gör det i fyllan om 5 år.