Skoterkort

L

LynxLynx

Varför inte dela upp skotrarna i tung/lätt/arbetsmaskin med olika krav på kompetens, som på mc-sidan?

Några bra idéer som ser till att vi får behålla vår frihet, vi som kan "hålla oss på mattan".
 

Thunders

Medlem
1 jan 2000
40
0
1
Älvsbyn Sverige
Det är väl onödigt att hjälpa "skotermotståndarna" att stifta ännu mer inskränkande lagar.? Om jag är 16 ska jag förväntas puttra omkring i en 380? Vi är väl skoteråkare och ska väl försöka försvara våra rättigheter.
 
A

Alle

Jo, det tror jag iaf.
Snälla nån, skotrar drar ALLA skid spår i hela Sverige (nästan) utan skotrar skulle inte en ski åkare kunna åka skidor!
t.ex. vasaloppet ska man dra det för hand?
nä, just det.
alla vill ju inte åka skidor, t.ex om man ska någonstans så hinnar man fram och tillbaka åka hem och göra något mer på dagen medans skid åkaren har hunnit halvägs..
 

kråkan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Alle, det kanske inte är så att vasaloppet körs med skoter!! Det lär köras med pistmaskin om jag inte är helt ute och cyklar, och de flesta skidspår i lite större samhällen körs med pistmaskin, inte för att skotern inte är bra till mycket, Hemma hos mina föräldrar körs spåren upp med skoter, så det är int det jag klagar på, men det e kanske inte att superbra exempel.

Skoterlederna är väl ett bättre, men är kanske inte så slagkraftigt.. "Jo, skotrar är jättebra för de används till att dra upp leder till SKOTRAR!!" *skratt* Längtar till varje helg när man får fara hem å dra igång Yamman (SX 700 -97). Finns inget skönare än sången från en moddad trippel!!

OK, jag vet att det är ett helt meningslöst inlägg men har man int nå å göra, så har man inte!!!!
 
A

Alle

Okej Kråkan, du har rätt.
Men tänk utan skoter vad skulle alla skoter människor ta sig till då??
brottsligheten skulle nog öka kraftigt }>
 
L

LynxLynx

Det är ju inte jag som stiftar lagar men är det inte vettigt att man först tar skoterkortet som får gälla för lätta maskiner och eller arbetsmaskiner?
De som sen vill kan ju ta det för tyngre pjäser lite senare.
Lägg två år som minimiintervall mellan de två stegen så hinner föraren kanske mogna såpass att han är redo.
Utan att jag sagt var gränsen skall gå:
En 380 duger gott för en nybörjare som en 16-åring skall vara.
 
L

LynxLynx

Jo, dessutom!
Så är denna inskränkningen ett mycket bättre alternativ än de som annars ligger nära till hands.
Ska vi låta jonke frossa i skoterns död eller ska vi göra något åt det för att förhindra det?
 

Bjorkis1

Rookie sledder
1 jan 2000
7
0
0
Hallå är det inte dags att vakna.
Hur många har hört talas om att det ska införas vare sig åldersgräns, förarbevis eller någon annan begränsning för båtar.
Dom har ju för f_n inte enns krav på att man ska vara nykter för att köra.
T.ex. så kan en tio åring sitta och köra en båt med 150hk motor utan problem och utan att det blir livat för det. Men så fort det handlar om skoter så ska man se det värsta med dom och börja och hitta på nya lagar och regler för dom. Bara för att vissa sörlänningar vill ha lungt och tyst när dom är på skidsemester i fjällen. Nog för att jag tycker att det är väldigt vettigt med nuvarande förarbeviset och krav på nykterhet (till skillnad från båtar). Men någon hejd får det ju lov att vara. Hur många är det inte som dör i onyktra på sjön i jämförelse med dödade i skoterolyckor. Det borde kanske börja ses över båttrafiken lite bättre innan man sätter fler lagar och restriktioner för skoterfolket.
 

Magnus1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
71
0
0
Men jag tror dom resonerar lite på risker och dylikt. Varför det är så mycket om just skotrar är att vissa inte kör med insidan helt enkelt!? Jag har aldrig blivit störd av en skoter på något vis, men jag kan tänka mig att många har det.

Är det någon här som någonsin blivit störd av en båt?
Är det någon här som hört att en 10årig kille med båt kört på grund och brytit nacken, drunknat o dyl.?
Skoter är det bästa som finns, men ta fan inte och jämför med båtar, det är inte alls likt!
 

mickE

Välkänd medlem
1 jan 2000
704
0
16
varför dela upp skoterkortet? dom lär ju bara ut bondvett. + att det är lätt att ta som det är nu.
skulle tro att det är dom som fyllekörs fel att skoterkortet finns
 
A

a

folk tar ju helt enkelt för lätt på de lagar och regler som finns och det måste ju till en viss del bero på att det är nästan inga poliser ute, så det blir lite "laglöst" jag tror att om man skärper reglerna och skickar ut flera poliser så skulle det lunga ner sig lite. jag är absolut inte för några fler förbud och jag vet att majoriteten sköter sig mycket bra, det är jävligt synd att så få ska kunna förstöra så mycket för alla andra.
 

800x

Välkänd medlem
1 jan 2000
136
0
6
Diskusionen som redan pågår i svemos regi är den att ex.vis en 16 åring inte skall kunnna köra en zr 900 i 150 km/h ...!!
dom tycker om jag fattat saken rätt med en massa hjälp av sk.förståsigpåare .. att en begränsning i cc vore den rätta vägen att gå
16 - 20 år , 380 - 600 cc ex.vis
detta är ju så vridet som det kan bli i mina ögon då en mxz 440 x går så pass fort så det räcker o blir över för att köra ihjäl sig på ..
ska man begränsa de yngre gardets framfart finns egentligen bara en effektiv metod och det kommer , var så säkra på det .. om man börjar med att fråga sig vem förlorar mest ekonomiskt på alla kracher/bedrägerier så har man framtidens svar på frågorna ganska nära tillhands ... min personliga uppfattning är att snöskotrarna kommer att straffas ut av försäkringsbolagen i form av
avsevärt höjda premier både för oss gammla skoteråkare men värst för dom unga ..
nu kommer nån smart en att påpeka att då försäkrar man genom brosan/pappa eller nån
men då gäller kanske inte försäkringen om det händer nått samt att du som ungdom kommer aldrig att få några bonuspoäng som i en framtid kommer att sänka dina försäkringspremier ...!!!
men det är som sagt min egen teori av ett systen som komma skall
hur många av er tvingas att försäkra skotern i 12 månader nästa år om ni vill ha den helförsäkrad ?????????
 
S

skoter token

Det är så att 30 åringar också kan köra 150 Km/h med en zr 900

 

ture

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
18 år för skotrar över 340
förbjud högkamsmattorna
hårdare staff för fyllekörning tex fråntagande av skoter.
 

Hasse1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
46
0
0
Man kan ju fundera vad som gör att det blir som det blir. Läser man vad som skrivs här på forumet, så hittar man svaret. Jag har följt Era inlägg under några månader och även kommit med egna inlägg. Till svaret, Det är ju ni som inte bryr er om de lagar och förordningar som finns, som rår för att det måste bli en uppdelning av förarbeviset. Hur än dumt en lag är skriven så måste man följa den. Står det skoterkörning förbjudet, ja då är det skoterkörning förbjudet. Sen kan man ha en annan uppfattning själv, men den gör ju inte så att man får köra där det är förbjuded. Vi skoterförare måste visa att vi kan följa lagen. Hur dumt det än låter. Vill vi åka snöskoter i framtiden så måste vi följa de lagar som finns.
Men man kan ju försöka att Diskutera med och påvärka de som bestämmer, så kanske det löser sig till slut.

Följ lagen, kör försiktigt så får vi åka i framtiden också.
 

800x

Välkänd medlem
1 jan 2000
136
0
6
förbjuda mattor med höga kammar !!!!!
vad är du för jäkla novis i ämnet då ???
vet du vilken typ av maskin som otvivelaktigt förstör lederna mest ???
jo det är ex.vis en srx 700 med vaiatorkitt
och 32 mm predatormatta ( inget ont om varese maskinval eller dylikt ) dvs. en kort smalbandare med mycket motor som axar som en stucken baconrulle ...
dom lämnar jäkligt fina högar överallt ska du veta , jag finner inget nöje i att ligga o pressa led med min summit då den mest är väldigt tungkörd i högre farter efter en led
skulle jag köra på samma sätt som jag gjorde med min srx eller vipern körde jag inte 2 mil heller innan en ofrivillig trädkramning var ett faktum...
fler o fler börjar faktiskt vakna upp att deras " familjemaskin " ex.vis 700 sks kan vara en riktigt duktig ledförstörare om man inte tänker med insidan på hjälmen
vad blir nästa förslag från dig ? man får bara använda en cylinder i taget vid ledåkning eller kanske ett förbud för ulltimax remmar ???