skoterköp crossover! bästa modellen?

emiil

Välkänd medlem
18 mar 2010
139
0
16
Ljusdal
ska köpa ny skoter och skulle behöva lite råd för jag vet inte riktigt vilken jag ska välja och varför. dom jag har kollat på är:
Polairs: 800 Switchback Assault
Cat: cf8, xf
Lynx: boondocker
ski-doo: freeride, renegade, summit
Nå vad säger ni? vilken modell ska jag välja och varför?
Åker rätt mycket led men tycker det roligaste med skoter är att köra i lössnö i skog och mark så behöver en skoter som är bra för båda.
Tacksam för svar skoterfantaster!
 

oskarbaik

Välkänd medlem
4 jul 2010
752
0
16
Luleå
vilken årsm siktar du på? :)
enligt mig finns det 2 sorters hybrider, ingen direkt 50/50 utan 60/40 mm

- lössnö maskiner som är kortare och är bredare för klara högre tempo på led,
- korta ledracers som förlängts för att kunna köra utanför leden bättre,

så jag antar du är
 

emiil

Välkänd medlem
18 mar 2010
139
0
16
Ljusdal
-11 eller -12. som sagt vill jag inte att skotern ska slå igenom och vara kass efter leden men inte heller köra fast när man ska ut och busa lite i lössnön.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Det är alltid riskabelt att köpa en nästan ny 800 utan garanti, bara så du vet,
Med det sagt så skulle jag välja SWB Assault.

Med god marginal den mest lättkörda i snön (med reservation för Freeride som jag inte kört) men kanske inte bäst efter leden.

Det spelar mindre roll eftersom leden kommer att vara ganska ointressant efter du börjat köra mer i lössnö.
 

emiil

Välkänd medlem
18 mar 2010
139
0
16
Ljusdal
det jag va rädd för så lutar mer åt att det blir en med 800 e-tec motor då jag är tvek på att 600 är tillräcklig för att det ska va kul. vad tror ni då satsa på summit 146", renegade eller kanske boondocker? känns som att freeriden är lite för dyr..
 

Gustav1980

Välkänd medlem
24 okt 2004
228
0
16
Jag har en Crossfire 800 -10. Den ser både gammal och tråkig ut men överaskar både på led och i snön. Billigare än konkurenterna, driftsäker motor och snäll mot remmen gjorde att jag valde Arctic igen.

Edit: Jag glömde det starkaste argumentet. Teleskopstyret.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Har du möjlighet så ska du givetvis köpa en maskin med 800 E-tec motor, startar alltid direkt, går väldigt fint och drar enormt mycket mindre än konkurrenterna.
Den största fördelen med det är inte pengar utan den frihet du vinner med den betydligt större räckvidden.

Om du då vill ha hyffsade dämpare så finns det några alternativ: renegade x, BCX , Freeride(137,146) och Boondocker.

Summit 146 kan du glömma om du ska köra ganska mycket led.
Renegade x är av mina alternativ den sämsta vid sidan av leden så den kan du egentligen stryka.
Jag skulle påstå att du bör grotta ner dig lite i Freeride, bcx och Boondocker och se vad som passar dig och din plånbok bäst.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
"Enormt mkt mindre"... Vid lugnare körning och led, ja, tro mig, nog drar 800 etec 3-5 liter/mil ospårat om man gillar att gasa, fördelen med den är som sagt att smyger msn led hrm sen så drar den mkt lite. Som kuriosa tar min xf ~0,5 mer per mil mot vad boondockern gjorde, den är törstigare men den går lättare i snön och har bättre mellanregister så behöver inte stumma hela tiden.

Mitt tips, köp det som är bästa affären för dig, stirra dig inte blind på märke, finns väl inga riktigt usla maskiner i dag men därimot olika egenheter och brister.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Boondocker eller freeride som går bra på led sen är de bara att plocka bort kräningshämaren (snabbkoppling) och fara ut i pudret
Hur bra funkar det med snabbkoppling på "hämmarna"?
Man bör väl ställa om dämparna om man kör med respektive utan krängningshämmare för att det skall vara optimalt.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Sv: Re: skoterköp crossover! bästa modellen?

"Enormt mkt mindre"... Vid lugnare körning och led, ja, tro mig, nog drar 800 etec 3-5 liter/mil ospårat om man gillar att gasa, fördelen med den är som sagt att smyger msn led hrm sen så drar den mkt lite. Som kuriosa tar min xf ~0,5 mer per mil mot vad boondockern gjorde, den är törstigare men den går lättare i snön och har bättre mellanregister så behöver inte stumma hela tiden.

Mitt tips, köp det som är bästa affären för dig, stirra dig inte blind på märke, finns väl inga riktigt usla maskiner i dag men därimot olika egenheter och brister.
Körde med en Arctic M800 2012 i Jäckvik förra året. Kompisen fick soppatorsk precis när han skulle smyga över ett renstängsel vi hamnat bakom och stod där.. Jag och alla andra med Etec 800 hade gott om soppa kvar.. Jag fick i drygt 20 och någon fick i e-tec fick i nästan 30.

Arctic M800 är ingen dålig maskin men den dricker bensin om du använder den.

(Polaris 600 Rmkn som kördes av en tjejkompis drog bra mkt mer än 800 e-tec men hade soppa kvar.)

Jag håller med Macke78 om att alla skotrar har sina brister och både Arctic och Polaris slår BRP på fingrarna på vissa områden. Räckvidd och bränsleförbrukning är INTE ett sånt område PUNKT!
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Sv: Re: skoterköp crossover! bästa modellen?

"Enormt mkt mindre"... Vid lugnare körning och led, ja, tro mig, nog drar 800 etec 3-5 liter/mil ospårat om man gillar att gasa, fördelen med den är som sagt att smyger msn led hrm sen så drar den mkt lite. Som kuriosa tar min xf ~0,5 mer per mil mot vad boondockern gjorde, den är törstigare men den går lättare i snön och har bättre mellanregister så behöver inte stumma hela tiden.

Mitt tips, köp det som är bästa affären för dig, stirra dig inte blind på märke, finns väl inga riktigt usla maskiner i dag men därimot olika egenheter och brister.
Sluta sprid osanningar och läs på!
En direktinsprutad 2T sparar direkt 25% på bränsleförbrukningen eftersom det är så mycket bränsle som går direkt ut genom avgasporten oförbränt på en vanlig 2T eftersom avgasporten är öppen på en sådan samtidigt som luft/bränsleblandningen kommer in.
Ovan på detta har man lyckats få den att dra riktigt lite på mellanregistret.
Ex på en tur i vintras med enbart lek på fjället: BCX 800 E-tec -12 2,8L/m, apex 2,8L/m, summit 800 -01 4,8L/m och en Assault 800- 09 5,0L/m

Som sagt de må finnas andra saker BRP kan slås på men E-tecen har ett fruktansvärt övertag sedan den kom och ju snabbare konkurrenterna kan komma med riktiga DI motorer(c-tec2 är inte det) desto bättre för hela industrin.
Konkurrensen är det som driver en snabb utveckling.
....Får ursäkta för offtopic.
 

Niklas M

Välkänd medlem
22 aug 2013
382
0
16
Umeå/Vilhelmina
Hur bra funkar det med snabbkoppling på "hämmarna"?
Man bör väl ställa om dämparna om man kör med respektive utan krängningshämmare för att det skall vara optimalt.
Beror väl lite på men jo så är det, men efter bara ett litet tag så lär man sig att ställa lätt å snabbt med snabbs justeringen som sitter på boondocker och freeride :) men jag brukar bara Idas ställa om då jag vet att det bara kommer vara i princip en körning hela dagen :)
 

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
SWB och Freeride -12or. Exakt samma körning, inge led..bara massa puderklättring. Tanka freeridarna 20 liter, så tankade jag minst 35 liter.
E-tec drar sjuuuuukt mycket mindre. Fakta!
 

emiil

Välkänd medlem
18 mar 2010
139
0
16
Ljusdal
om man jämför 600 snurran mot 800an i tex boondockern, känns det som 600 räcker eller behövs 800 för att det ska bli roligt? nån som har erfarenheter?