Skoterhjälm till fyraåring

mrrova

Medlem
4 nov 2015
7
1
3
Hade tänkt ta med min son på lite turer till vintern men har svårt att hitta en lämplig hjälm, som är tillräckligt lätt men ändå skyddar ansiktet. Någon som har tips? Har kikat på skoter/crosshjälmar men de flesta väger kring 1100 g. Svårt att hitta slalomhjälmar som skyddar ansiktet ordentligt. Har även kikat på mtb-hjälmar men de anger sällan vikt.
 

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
228
50
28
Karlstad
När grabben var 4 år var vi in till en mc-butik och fick hjälp där att finna en passande hjälm.
Det är nog bästa tipset istället för att finna själv
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Jag har köpt en hjälm för downhill år dottern. är hjälmen godkänd för att krascha med cykel i brant nedförsbacken på barmark, så vill jag mena att den håller för att trilla av en snöskoter.
Den väger 980 gram, så den låga vikten är också bra säkerhetsmässigt. Storlekar från Small till XL. Finns många snygga färgsättningar.

Det enda jag ändrat på är vinkeln på skärmen, för att ha en skärm som pekar rätt upp ser helidiotiskt ut. Och så har jag stoppat i skumgummibitar i ventilationshålen för kylans skull.

Jag köpte för ett år sedan från Speedy Feet i England, men såg nu att de finns billigare på Ebay.
https://www.speedyfeet.co.uk/pages/search-results?q=kali zoka&page_num=2



29018
 
Last edited:

mrrova

Medlem
4 nov 2015
7
1
3
Tackar för tipsen, jag slog till på en sån här -https://www.bikester.se/bell-sanction-cykelhjalm-M106973.html?vgid=G863521&cid=21_1-1_9_110_863521_478735846944_pla&ef_id=EAIaIQobChMIhteL-v6v7QIVld4YCh3kyQ6YEAQYASABEgL4kPD_BwE:G:s&campaign_detail=shopping&gclid=EAIaIQobChMIhteL-v6v7QIVld4YCh3kyQ6YEAQYASABEgL4kPD_BwE

Verkar vara fler som köpt den för liknande ändamål och blivit nöjda.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Bell är jäkla bra hjälmar.
Men kom ihåg att täta ventilationshålen, annars kan det bli punktvis hjärnfrossa 🥶😱
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Vi har också en MTB hjälm till vår grabb. Det som slog mig är hur plasten i dessa hjälmar reagerar på kyla egentligen då de inte är CE-märkta för skoter. Nu kan jag villigt erkänna att jag inte har någon direkt koll på vad CE-märkningen eller vad den nu heter innebär. Om någon har koll på det är jag tacksam för information.

En MTB-hjälm är nog inte avsedd att arbeta i temperaturer alltför långt under 0an.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Hur reagerar plasten i er MTB-hjälm på kyla?
Visste jag det skulle jag inte fråga. Det var något som slog mig precis och inte något jag funderat över under flera år. Givetvis lär den väl bli hårdare vilket kanske medför att den blir skörare och skyddet möjligen blir sämre. Men som sagt visste jag hade jag inte frågat...
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Knappast så diverse crosshjälmar har en speciellt skoter test där man kör dom i -25 t.ex.
En av dom populäraste (förutom dom uppenbart skoter inriktade) är ju Airoh och dom har knappast haft så mycket tankar på skoteråkare när dom utvecklat hjälmarna.

Sen på skoter för en 4åring är det ju det absorberande skyddet som gör mest nytta, för är det sån energi att man knäcker hårda skalet så är frågan hur bra det går i vilket fall.
Det viktigaste när dom är sådär små är att hjälmen är lätt. Annars sitter dom där med ett helt huvud men trasig nacke.
 
Reactions: mas

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Det som slog mig är hur plasten i dessa hjälmar reagerar på kyla egentligen då de inte är CE-märkta för skoter.

En MTB-hjälm är nog inte avsedd att arbeta i temperaturer alltför långt under 0an.
Sorry, jag läste inte texten som en fråga, utan som ett konstaterande att plasten reagerar på kyla...
 

mrrova

Medlem
4 nov 2015
7
1
3
Tips på hur man enklast och bäst tätar/isolerar ventilationshålen? Någon expanderande skum? Fogskum hade varit praktiskt men är väl inte särskilt nyttigt.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Vanligt hederligt skumgummi som man skär till i den form som vemtilationshålem i hjälmen har.
Skumgummi finns i alla möjligt färger och konsistenser, så det är bara att leta på vilken typ man vill använda. Finns hos sybehörsaffärer, sadelmakare och t.o.m Biltema...
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28