Skoterhandskar, är trött på att frysa om händerna!

Tronic

Välkänd medlem
11 aug 2007
358
0
16
Sundsvall
Använder Hestra som jag var grymt nöjd med första säsongen. Efter en säsong börjar dom bli lite lätt misshandlade. Massor av "skärmärken" i skinnet och dom blir lätt blöta, Sömmen har släppt på dragkedjan. Trots att det förmodligen är dom varmaste/smidigast handskar jag använt skulle jag hellre ha köpt billigare handskar för under femhundringen som förmodligen också lär ha hållt en säsong...

Köpt alltså inte ett par Hestra för 1000kr. :p
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Re: Sv: Skoterhandskar, är trött på att frysa om händerna!

Jag har kommit på att det bästa för att slippa frysa är att ha vanliga crosshanskar och "enduro-muffar". Inte snyggt men fan vad skönt att slippa frysa...
Provat en kompis sånna å det är kanon bra, beställt ett par egna nu. Första 5 minutrarna är det ovant och man tror man sitter fast men det glömmer man fort :)
 

JohnVanB

Välkänd medlem
28 dec 2005
148
0
6
Timrå

Niclas2

Välkänd medlem
15 sept 2008
234
0
16
kört med ett par Klim powerxross hanskar denna vinter och kan varmt rekomendera dem fryser inte alls (saknar även handtagsvärmare) och blir inte blöt mer än sin egen handsvett..

Sedan har man med sig 2 par tunnare vinter arbetshandskar när det blir för varmt..
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Har ett par Reima Goretex, har ett par år på nacken, men så länge dom är torra så har jag inte frysit i alla fall.

Finns säkert motsvarande Scott i Goretex numer.

Fingerhandskar.
 

lummz

Välkänd medlem
4 maj 2008
138
0
16
Piteå
jag har ett par såna här handskar http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16300&plats_id=1504

dom är riktigt varma fast det är 25-30 grader kallt. och dom är inte så tjocka så dom är ganska smidiga ändå
har ett par sånna. dom är väääldigt varma men klumpigare handskar får man leta efter :D
någon som har provat halvarssons "tuxedo"? http://www.jofama.se/snowmobile_wear/product_details.php?id=50&cid=2
hur varma å hållbara är dom?
 

Klurigt

Medlem
17 jan 2020
22
3
3
37
Sverige
Bumpar denna tråden 10 år senare. Vad gäller för att slippa frysa? Om dem är klumpiga spelar mindre roll, gubbkör med bredbandare efter led barq
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
om du bara är ute efter att slippa frysa skulle jag nog köra på styrmuffar. Tar bort all vind och gör att händerna håller sig varma även om man har ett par tunnare handskar innanför, kört med mina utan handtagsvärmare (trasiga) och det hjälper något enormt. Se till att de passar ditt styre bara så du får plats med broms o gas :) Kan vara en av de bättre investeringarna jag gjort till skotern.

Mr brant kör med muffar med har jag för mig :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
885
113
Stora Blåsjön
om du bara är ute efter att slippa frysa skulle jag nog köra på styrmuffar. Tar bort all vind och gör att händerna håller sig varma även om man har ett par tunnare handskar innanför, kört med mina utan handtagsvärmare (trasiga) och det hjälper något enormt. Se till att de passar ditt styre bara så du får plats med broms o gas :) Kan vara en av de bättre investeringarna jag gjort till skotern.

Mr brant kör med muffar med har jag för mig :)
Håller med, styrmuffar är det bästa man kan ha. När dom inte behövs är det bara att knöla ner dom i en väska.
 

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Jag kör med Hestra finger vantar som man kan byta innerhandsken i beroende på hur kallt det är.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Är "enda målet" att hålla sig varm så är tumhandskar enda vägen att gå, (om man nu enbart pratar handskar och inte styrmuffar).
Det är en jäkla skillnad på om fingrarna kan hjälpas åt att hålla värmen än om dom ska göra det en och en =)

Jag hatar tumhandskar när jag kör skoter men så far jag inte ut så ofta heller om det är så kallt att det skulle behövas.
I fingerhandskväg så är mina Hestra Fält Guide Glove det bästa jag haft någon gång. Har nu efter ett par säsonger nött upp innerfodret så jag måste komma mig för att beställa nya foder innan det sätter igång att snöa.