Skoterhandskar, är trött på att frysa om händerna!

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
Tjenare!
Ska köpa nya skoterhandskar och undrar vad rekommenderar ni?
Vill inte ha stora klumpiga och fruktansvärt less på att små frysa om fingrarna hela tiden...
Så hjälp mig i denna djungel av handskar...:biggrin1:
 

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Tjenare!
Ska köpa nya skoterhandskar och undrar vad rekommenderar ni?
Vill inte ha stora klumpiga och fruktansvärt less på att små frysa om fingrarna hela tiden...
Så hjälp mig i denna djungel av handskar...:biggrin1:
Det där känner jag igen:hello: Den här säsongen har jag provat en handske som heter kombi "jon olsson edition" och är en skidhandske som är det bästa jag provat på länge. Inte för tjocka men ändå varma nu vet jag att det finns olika varianter på denna handske men den jag provat har skinn i handen och nåt vindtätt tyg på ovansidan. Borde finnas på nån av sportaffärerna i Sundsvall.
 

JohnVanB

Välkänd medlem
28 dec 2005
148
0
6
Timrå
Brottas med samma problem! Katastrof. Har gått igenom det mesta som finns på marknaden. Det finns inga!

Nu är jag inne på att testa sådana här smala "inner-vantar" inuti handskarna.
 

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
och hittar man några som är varma och bra så brukar de tyvärr kännas klumpiga då man är ute och kör... ska det vara så svårt att få fram ett par smidiga varma handskar?? :bawling:
 

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
och hittar man några som är varma och bra så brukar de tyvärr kännas klumpiga då man är ute och kör... ska det vara så svårt att få fram ett par smidiga varma handskar?? :bawling:
Ja men åk o känn o klämm på de jag föreslagit, har för mig att jag betala en 500,- för dem så det är ju inga jättepengar o gillar du dem inte så kan du sälja dem till mig för en billig penning:biggrin1:
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Vildmarksshopen i Luleå har 2 olika batteriuppvärmda fingerhandskar. Hestra, som kostar mellan 2000-2500 samt ett billigare märke för dryga tusenlappen.

Hestra-handskarna har laddningsbara batterier, samt tror det var 5-6 olika lägen på värmen.

Måste ju vara grymt skönt...
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Jag köpte ett par billiga Snowpeople förra vintern, och var så nöjd att jag var iväg och köpte ett par till förra helgen.

159kr.
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Nackdelen med den typen av handske är att den skall utanpå jackan och då blir det klumpigt värre med vissa jackor.
Jag har ett par ”RIDE NORTH ZEX” finger hanskar som tyvärr har spruckit i sömmen, många har klagat på dem men jag gillar dem. http://hecamc.jetshop.se/default.aspx
Mina andra tjockare handskar är från Halvarssons innan dom bytte tyget i handflatan, handsken har 3st fingrar vilket jag tycker om. Man har smidigheten i en fingerhandske och värmen från en tumhandske. Deras nya modell heter Jox men har den samma tyg som den tidigare modellen så luktar handen skit efter en dag ute i spåret med handsvett.
http://www.jofama.se/snowmobile_wear/product_details.php?id=60&cid=2

Har man ett par handskydd på skotern så behöver man inte så mycket skydd i handsken, ZEX funkar bra ner till -15 sen blir man kall (jag har handskydd).

Lycka till.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Jag kör på ett par vinterhandskar/skoterhandskar från oakley. Inhandlades förra året på ridestore.se
Är nog en av dom bästa handskar ja haft. -18. handskarna hade frusit ihop men dom var fortfarande varm. :S
 

dennis_f

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
Piteå Sverige
Arbetshandskar av vintermodell brukar jag sällan frysa i, finns på alla butiker som säljer arbetskläder och förbrukningsvaror till industrin. Kostar inte många kronor heller, men de är lite klumpiga.
Du har inte handtagsvärmare på maskinen? Och ifall du inte har handskydd, sätt dit det också. Det hjälper.
 
D

Draken

Jag har haft många olika s.k skoterhandskar genom åren och har till slut efter många om och men hittat en favorit.

En vinterfodrad arbetshandske!!
Dom jag köper kostar 60kr/paret och håller mycket längre än s.k skoterhandskar för 500-1500kr som man sliter sönder första gången man sliter i en fastkörd skoter.

Det finns bara en nackdel med dom och det är att dom blir blöta om man gräver mycket i snön,men för 60kr kan man köpa flera par och ha med sig!

Nu är jag inte den som brukar frysa särskilt ofta överhuvudtaget,men jag har nog aldrig frusit i såna handskar!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Jag har kommit på att det bästa för att slippa frysa är att ha vanliga crosshanskar och "enduro-muffar". Inte snyggt men fan vad skönt att slippa frysa...