Skoter till tjejen?!?

Vilken skoter


  • Totalt antal som röstat
    11

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Föreslår Polaris Shift 550 eller 600 eller till och med en Switchback 600. Shiften finns som både kort och halvlånga. Switchbackarna ligger högt i pris just nu tycker jag, vet flera som köpt tidigare i år för mellan 45-55 tkr. Väldigt välbalanserade och lättkörda är de allihopa även om man inte är så tung själv.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Håller med...roligare och lättare att köra om det är lite lagom med pulver under huven och inte alltför torftigt. Shift 600 är nästan löjligt lättkörda. Från årsmodell -10 är det insprutning (2 injektorer) har jag för mig!? Mkt trevlig maskin. Billig att försäkra. Jag rek korta varianten. Med en 38-matta tar den sig fram skapligt även utanför led, speciellt med en lätt förare :)

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Har ni hunnit få några mil med den?
Är rädd för att en summit med 550 vill ha mycket bränsle.
Har bara hunnit provköra den några korta svängar kan inte säga nå om soppa förbrukningen ännu. Men otroligt lätt körd maskin det känner man direkt.
 

lille man

Välkänd medlem
1 jan 2000
605
4
18
LULEÅ
www.lacken.se
Då har vi sållat ner det till följande maskiner:

Yamaha Phazer Rtx
Ski-doo Lynx 600 sdi (xp)
Arctic cat F 6
Polaris Shift 600

Så för och nackdelar med dessa maskiner och helst av allt erfarenheter.
Kom ihåg krav: ELSTART.
 

Ant_

Välkänd medlem
23 feb 2011
140
0
6
Ljusdal
Switchback 600 då? Nu är det väl kanske inte standard med elstart på dem men oj vilken smidig och behändig maskin. Min sambo tyckte också att jag skulle ha mig en 550 när jag letade skoter men jag är glad så här i efterhand att mitt val föll på just Swb 600.

Av dem du väljer mellan skulle jag nog tagit shiften. :)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Då har vi sållat ner det till följande maskiner:

Yamaha Phazer Rtx
Ski-doo Lynx 600 sdi (xp)
Arctic cat F 6
Polaris Shift 600

Så för och nackdelar med dessa maskiner och helst av allt erfarenheter.
Kom ihåg krav: ELSTART.
Snackar vi nya eller gamla F6? Antar nya?
Men dem gamla kan nog vara lite bäg i en början, medans nya är det mest lugna lättkörda jag kört, dock tunga som bly. Bara kört demo av F6 dock, den va lite för slö i variatorn för att egentligen våga ge något utlåtande..

Sen vill jag bara poängtera det ära med att vara lätt. Det sitter mer i teknik än i vikten skulle jag vilja påstå, inte blive nå tyngre jag dem senaste åren men liks förbannat har jag mkt bättre kontroll=)
Sen det jag kört av REV är dem i regel tungstyrda, alltså tar det i armarna efter led för en som är vek som en annan är:p

Utan att egentligen veta något tror jag en Shift passar bra, lättkörd och Polaris har ju gått hand i hand senaste åren så=)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag skulle slå ett slag för en Nytro!
Visst kan 08an vara lite lynnig i framvagnen, men det är ganska lätt ordnat—och då är det driftsäkert, lättkört och en maskin som är billig i drift.
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Då har vi sållat ner det till följande maskiner:

Yamaha Phazer Rtx
Ski-doo Lynx 600 sdi (xp)
Arctic cat F 6
Polaris Shift 600

Så för och nackdelar med dessa maskiner och helst av allt erfarenheter.
Kom ihåg krav: ELSTART.
Du kör själv Ski-doo dålig stil om du sätter tjejen och köra ett annat märke.
 
R

räsern

En så hade jag helt missat, dock ingen elstart =( undra om det ens finns till dom?
Det vet jag inte :) men skotern är väldigt lätt, och 500vätskekyld går bra men inte förhårt och billig att äga, 550 är extremt slö emot en sådan
 

lille man

Välkänd medlem
1 jan 2000
605
4
18
LULEÅ
www.lacken.se
Tjejen fick ärva Boondockern i våras som första skoter och har fått hårdträna på gräsklipparen i sommar för att kunna dra igång den själv till denna vinter .

Nåde mig den dagen hon får höra talas om elstart ;)

Ursäkta offtopic :p
Har själv elstart och tycker det är superskönt, dom extra kilona tar jag så gärna.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Då har vi sållat ner det till följande maskiner:

Yamaha Phazer Rtx
Ski-doo Lynx 600 sdi (xp)
Arctic cat F 6
Polaris Shift 600

Så för och nackdelar med dessa maskiner och helst av allt erfarenheter.
Kom ihåg krav: ELSTART.
Verkar väl som vettiga maskiner...
Med tanke på vad du kör själv måste väl en Xtrim eller Renegade vara ett bra val. Då kan du ju modellerna ganska bra också.


Jag saknar en sak alla dessa resonemang.
Oavsett vem man är ute och åker med så är det ju roligare om man åker men personer vars skotrar är av likande typ och kapasitet. Så att samma åkning har möjlighet att vara rolig.

Lycka till.
 

lille man

Välkänd medlem
1 jan 2000
605
4
18
LULEÅ
www.lacken.se
Verkar väl som vettiga maskiner...
Med tanke på vad du kör själv måste väl en Xtrim eller Renegade vara ett bra val. Då kan du ju modellerna ganska bra också.


Jag saknar en sak alla dessa resonemang.
Oavsett vem man är ute och åker med så är det ju roligare om man åker men personer vars skotrar är av likande typ och kapasitet. Så att samma åkning har möjlighet att vara rolig.

Lycka till.
Som det är nu så är det 99% led hon kommer att köra och om behovet för en längre maskin kommer så går det ju alltid att byta eller förlänga.
Det är ju kul att få modifiera lite =)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Är det mest ledåkning skulle jag helt klart valt Phazern.
Allt du listat är ju standard på den...
Lite och lättkörd...
Billig i drift, sen att den inte luktar tvåtaktsolja brukar vara uppskattat hos damerna...
 

lille man

Välkänd medlem
1 jan 2000
605
4
18
LULEÅ
www.lacken.se
Är det mest ledåkning skulle jag helt klart valt Phazern.
Allt du listat är ju standard på den...
Lite och lättkörd...
Billig i drift, sen att den inte luktar tvåtaktsolja brukar vara uppskattat hos damerna...
Men hon tycker ju om tvåtakts lukten =)))
Jo det verkar som att phazern har allt, alternativt om men hittar en shift 600med elstart.