Skoter till småbröderna i julklapp

Blizzard5500mx

Välkänd medlem
7 sept 2008
122
0
6
Ställdalen
Tja Tja, som rubriken lyder så ska vi köpa skoter till min bröder, dem är Ca:11 (vet inte riktigt säkert:p) Den ska vara hållbar i motor och ram, de spelar ingen roll om de är 250cc eller 1000cc men helst runt 500. som att jag ska lära dem köra:p Hade tänkt oss en billig skit skoter för runt 10000. någon som vet någon bra?
 

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
indy 500 är en väldig bra och hållbar skoter. det finns ju också arctic zl 500 och zr 580 som är bra skotrar, jag har kört alla dom här skotrarna.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Jag hade nog satsat på en et250

Går lagom fort
Ruggigt hållbar
Lätt (så du slipper åka ut var 5e minut och hjälpa dom lös)
 

t42_

Aktiv medlem
14 jan 2008
88
0
6
Kiruna
jansun är smart;)

Men nöjjes kört innan förarbeviset tror jag alla har gjort?

Spelar ingen roll om det så är 250 eller 1000 cc? Detta låter livsfarligt

Om du ska ha någonting som passar bra till en 11:a åring så passar en ET 250 väldigt bra. Det är en fin skoter, som håller bra som bara den och som någon nämnde, är lätt så du slipper åka ut å hjälpa varann minut.
 
Last edited:

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Märkligt, ingen påpekar att det är 16 år och förarbevis som gäller för att köra snöskoter. Undantaget tävling förståss.

Jag har kört fritt i typ 8år utan förarbevis, körde skoter före också men inte fritt som jag ville, jag kör fortfarande utan men ska ta det på söndag, har provet då så snart blir det lagligt och lika bra är väll det :)
 

t42_

Aktiv medlem
14 jan 2008
88
0
6
Kiruna
Finns någ obegränsat med ungar som kör omkring utan kort.
Anledningen till att man tar kortet är ju inte för att lära sig köra utan för att lära sig saker utanför det, saker som kan hjälpa än själv vissa gånger.

Köra skoter kan dom flesta. Regler är det få som kan..
 

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
nog skulle jag va glad om jag fick en indy 500 då jag var 11 år. Nog tror jag att elva åringar kan klara av det, själv körde jag panther 440 :)
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Finns någ obegränsat med ungar som kör omkring utan kort.
Anledningen till att man tar kortet är ju inte för att lära sig köra utan för att lära sig saker utanför det, saker som kan hjälpa än själv vissa gånger.

Köra skoter kan dom flesta. Regler är det få som kan..


Sant, men skoterkortet är sååå enkelt så reglerna och sånt kan väll varenda kotte utan att ta skoterkort :hello:
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Sant, men skoterkortet är sååå enkelt så reglerna och sånt kan väll varenda kotte utan att ta skoterkort :hello:
Det är väl snarare det här med försäkring å sånt som är viktigt. Inte fint å klippa nåt gammalt par på spark mitt på skoterleden och inte ha förarbevis. Not god man :p
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Det är väl snarare det här med försäkring å sånt som är viktigt. Inte fint å klippa nåt gammalt par på spark mitt på skoterleden och inte ha förarbevis. Not god man :p

Mjo, det är ju det som är det värsta, men regler och sånt är ju inte alls svårt :)


aja, jag tar skoterkort i helgen så jag bryr mig inte :p
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Mjo, det är ju det som är det värsta, men regler och sånt är ju inte alls svårt :)


aja, jag tar skoterkort i helgen så jag bryr mig inte :p
Anledningen med kortet är ju mest för att inte vem som helst ska kunna hyra och ut å åka hejvilt. Hört om stockholmare som vält ute på parkeringar osv osv. Så funktionen fyller den. men inte för oss som kört sen barnsben. Men alltid kul att träffa likasinnade. Tyckte jag iallafall när jag tog kortet 2005.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Om dom har en stor gård som är inhägnad så tycker jag det är helt ok, så en Yamaha Gp340, Et 340, Polaris 340, Ski-doo ciation tnt eller liknande. Sätt dit en gasspärr så man inte kan ge fullt eller liknande? Bulta på han hjälm, ryggskydd, knäskydd och armbågsskydd så överlever han det mesta :eek: