Skoter till frugan - PRO RMK 600 eller M800/XF800 med elstart

Busjön-Pol

Välkänd medlem
20 sept 2013
120
1
6
Lycksele
Låter lite jobbigt med kylningen om det är så illa på Pro!

Själv åker jag HCR 800 -13, med kort kylare (fram i tunneln) och känner inte riktigt igen det som du beskriver det. Är det för att det är 600 som det är mer kinkigt?
Isrivarna måste jag dock använda ibland.
Fäll ner isrivarna så är det i regel inga problem om det inte är extremt isigt före.
BRA. Meningen var att skrämma dej. För att kunna ge bra råd så måste du få reda på vart gränsen går, så ni inte går och köper fel maskin.
Som widetrack skriver så är det inget problem om du är medveten om att kylsystemet är litet och håller dej till sådan körning maskinen är avsedd för, transportsträckor och en kort tur på isigaleder på våren för att sitta och sola/fiska och fika tills det töat upp är inräknade där.

Så nej den kokar inte bara den ser ett trampat spår :)
 

Busjön-Pol

Välkänd medlem
20 sept 2013
120
1
6
Lycksele
Förstår inte varför man ska hålla på att slita då det finns anpassningar till det mesta...
Jävligt skön inställning!
många har varit rädda för limmningen av org a-armar och därför bytt till eftermarknads som är svetsade. Jag gjorde det själv efter att en limmning släppt jag upptäckte det på släpet när jag höll på binda fast efter en dags körning så inget hände. Då hade jag ca 160 mil på mätaren och den skulle ändå in på service. Fick 1/2 kostnaden för en ny på garantin.
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
När det gäller lössnö, 800 du kan reglera fart och effekt med tummen på ett mer förlåtande sätt då den orkar få fart på mattan igen och där med hastigheten du färdas frammåt med. På 600an får du hålla fullt för att den ska orka driva runt en 4meters matta med 60+ kammar, släpper du eller börjar pumpa på gasen så får du vända neråt eller så fastnar du (punkt) är som att jämnföra med en mellanlång typ 137" håll farten och du tar dej dit du vill, börjar du fundera (som ovana förare gör) så är det kört färdigt åt det hållet du var på väg.

Räcker den förklaringen?
Visst är det så, men jag ser det som att det är lättare att hålla stumt och koncentrera sig på att styra dit man ska. (Lite överdrivet) Med 800an kan det hända lite för mycket vid ett omtag. Men det beror ju på var och hur man kör.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Sist jag körde var det jag som förare som bestämde hur mycket man ska gasa.
Vill man inte ha full effekt gasar man inte helt fullt. :)
Nu var det visserligen ett tag man körde men jag har också för mig att snösprutet är ganska proportionerligt mot ljudreglaget på höger sida på styret :)
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Då jag sett frugan gå från original 39" till 37" och vilken skillnad det gjorde så kan jag varm rekommendera detta speciellt om det är en tjej som ska ha maskinen, och sänk styret också! Sen kan man även göra dom lite mer lättgasade med ett enkelt fix.. ska nog även fixa ett annat bromshantag som kommer lite närmare styret också då händerna är betydligt mindre än vad skotern är gjort för, sedan även smalna av styret något, allt för att få bättre gas och broms kontroll.
Så det finns helt klart lite anpassningar man kan göra så man får en än mer lättkörd maskin om man är kort, lätt och har små händer.
Förstår inte varför man ska hålla på att slita då det finns anpassningar till det mesta...
+1 på styret, jag är 173cm och tycker styret är i högsta laget.
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Sist jag körde var det jag som förare som bestämde hur mycket man ska gasa.
Vill man inte ha full effekt gasar man inte helt fullt. :)
Precis det som var min poäng, man behöver inte fundera så mycket på hur man gasar på 600an, bara att ge han full mutter och styra.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Precis, är helnöjd med dom 2 pro 600 jag har haft.

Sen tycker jag faktiskt snacket om kylningen är lite överdrivet.

Vet man vilken typ av maskin man kör är det inga problem att köra led.
Håller man lite fart efter leden eller svänger ut i snön då och då är det inga problem.
Det är ju trots allt ingen led skoter
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Verkar nu stå mellan "M8000 -14 LTD med elstart" och "Pro RMK 600 -13". Ungefär samma mil och pris...
Åker ju själv Arctic 800 och kan dem bättre men RMK 600 är nog lättare för frugan att hantera.

Ingen som har erfarenhet av kombinationen tjejer och M800-8000? Vad tycker dom?
 

iPoo

Medlem
26 nov 2016
36
1
1
Nu verkar det som ni är inne på 2-takt, men har du kikat något på Phazer 500 4-takt ? En jag känner köpte en sån till sin dam och hon är helnöjd. Han kör artic 800 (osäker på modell) vanligtvis men tycker 500:an är roligare när man ska busköra runt träd osv. 80 hästar och bra bottenvrid...

Annars finns ju alltid nytro turbo, men kanske blir för mycket hästar + vikt för någon som väger 65 kilo...