Skoter till frugan - PRO RMK 600 eller M800/XF800 med elstart

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Väljer just nu mellan dessa maskiner, PRO RMK 600 eller M800/XF800 LTD med elstart.

Polarisen har ju ingen elstart men kanske är lättdragen ändå?

Jag förstår att smidigheten är bättre på Polaris men elstarten är ju ett stort plus på Arcticen. Arctic kan jag bättre så där vet jag ungefär vad man bör kolla på, men Polaris vet jag inte så mycket om.

Alla maskiner ligger runt 200 mil, är årsmodell 2013 och ligger i samma prisklass.

Polaris,
vad är viktigt att ha koll på?

Arctic,
blir dom för tunga för frugan på 65kg?

Andra tankar någon?
 

Busjön-Pol

Välkänd medlem
20 sept 2013
120
1
6
Lycksele
Bror väl på vart ni tänkt köra.
jag ska inte börja tjata om att Pro Rmk bara är till för att vara utanför leden. Men det finns ju standard Rmk 600 155 (-14). Polaris är inte tungdragna, min fru drar igång den när som hellst.
Varför 600? Priset och försäkringspremie kanske, för 800 är mer lättkörd iallafall utanför leden, då dom har ett större effektregister.
Varför inte en Boondocker eller freeride/summit? Brps 600 är ju en riktigt mysig motor, E-tech'en har ju motorkaraktär som passar lungnare körning.
Varför inte 600 på artic cat? Dom gör också ett fint jobb.


Ja, jag har antagit att hon inte är en extremåkare, förlåt.

Tänk på att det finns prutmån.
 

jani8

Välkänd medlem
31 maj 2012
194
1
18
byske
Frugan hade en xf 800-13 tidigare som hon tyckte var tungkörd utan för leden, hon tyckte att min m800-13 var mycket mer lättkörd rent allmänt. Om du väljer en artic skulle jag säja m800 iallafall.
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Rätt antagande, hon är ingen extremåkare. Men, hon gillar krut i motorn så därför är jag tveksam till BRP 600 som jag fått intrycket är slöa, tror hon blir besviken. BRP 800 törs jag inte köpa inom min budget, känns som jag vill upp på -15 och nyare för att våga mig på den motorn. Tänker nog äga skotern mer än två år...

Med rätt maskin kan hon ju prova på lite extremare åkning iaf.

M6000 hade ju varit förstavalet men hamnar utanför budget för mycket i dagsläget, tyvärr.
En vanlig RMK 600 155" hade inte varit fel men finns inget lämpligt objekt till salu, vad jag sett...

Prutmån finns oftast, men hittills inte mer än 5000:-, oftast kring 2000:-
Är nog fel årstid för det.
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Frugan hade en xf 800-13 tidigare som hon tyckte var tungkörd utan för leden, hon tyckte att min m800-13 var mycket mer lättkörd rent allmänt. Om du väljer en artic skulle jag säja m800 iallafall.
Tack för tipset, utesluter nog XF då.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Antar att det är en utanförleden maskin ni är ute efter.
Mitt tips är att skaffa en RMK (pro eller standard) 800 155" med 36-37" framvagn.
Anledningen till 800an är att den är mer lättkörd inte speciellt mycket mer tungdragen än 600an bara man kör på ves gold oljan.
Sen är det faktisk bra om man ska köra skoter och är tjej att skaffa lite muskel styrka, en 800 ska inte vara ett problem att rycka igång annars är man för svag.

Tjejen körde tidigare en pro rmk 600 och trivdes bra med den, men sen dök en assault 800 155" upp till ett för bra pris för att inte köpa så då köpte vi den och sålde 600an, på assaulten så monterade vi en 37" framvagn och det var verkligen en fröjd att se henne köra den sedan. Så otroligt mycket mer lätt kört, orkade längre på dagarna också. bara fördelar... Hon var dock väldigt orolig att den skulle bli för tippig mm jämfört med original 39" framvagnen som var på 600an. Försökte få henne att byta framvagnen på 600an men vägrade :)
Blir så otroligt mycket roligare och vara ute tillsammans och köra om man kan köra på samma ställen.. och inte ha en maskin som tröttar ut en för tidigt så man inte behöver släpa hem både skoter och tjej på eftermiddagen :)

Så oavsett om det blir en 600 eller 800 så se till att framvagnen är smalare.
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Tänker kika på en PRO RMK 600 -13,
Förutom vanliga slitage på en skoter, vad är viktigt att specifikt kolla?

Ska drivaxeln vara uppdaterad med klämma även på dessa?
QD, borde väl vara säkrare lösning på en 600?
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
600an ska vara uppdaterad med samma klämma som 800an.
Till er som säger att 800an är mer lättkörd, måste be er utveckla detta resonemang?
Åker själv 600 och upplever den som mer lättkörd än 800an.
 

Busjön-Pol

Välkänd medlem
20 sept 2013
120
1
6
Lycksele
Dämparna ska du se till att dim är renoverade annars får du pruta.
Är ju samma chassie som 800, så det skulle väl vara om den är använt fel dvs hoppat mycket och den då spruckit. Men jag har inte hör att det skulle ha varit något problem.
Låt helhets intrycket och avgöra Ser den fin ut så... service plan följd och dämparna renoverade sen är det bara att åka.320 mil ska Qd remmen bytas.
 
Last edited:

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Skulle också gärna se en motivering till varför en 800cc skulle vara lättare att hantera än 600cc. Har alltid hört och läst det motsatta och tycker rent spontant att en 600cc borde vara lättare att handskas med än 800cc. Förutsatt att enbart motorn skiljer dem åt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Har provat båda rätt mycket i många kniviga situationer när frugan inte vill/kan köra där ifrån :)
Och fördelen med 800an är att om man står riktigt jävligt till så är det lättare att få snurr på mattan snabbt och ta sig därifrån. 600an är lite segare att få fart på mattan och det kan räcka för att man ska köra fast. När man väl fått upp farten så duger 600an utan problem, men det är just i början som det är stor skillnad.
Kort sagt så är 800an mer förlåtande för trötta hjärnor...
Är man helt nybörjare och knappt kört skoter så är säkert en 600 mer lämplig då den inte går lika hårt så att säga.
 

Busjön-Pol

Välkänd medlem
20 sept 2013
120
1
6
Lycksele
När det gäller lössnö, 800 du kan reglera fart och effekt med tummen på ett mer förlåtande sätt då den orkar få fart på mattan igen och där med hastigheten du färdas frammåt med. På 600an får du hålla fullt för att den ska orka driva runt en 4meters matta med 60+ kammar, släpper du eller börjar pumpa på gasen så får du vända neråt eller så fastnar du (punkt) är som att jämnföra med en mellanlång typ 137" håll farten och du tar dej dit du vill, börjar du fundera (som ovana förare gör) så är det kört färdigt åt det hållet du var på väg.

Räcker den förklaringen?
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Vi var i samma läge i fjol. Sambon skulle ha en lättkörd 600 och då körde hon kanske mer led än utanför så jag letade efter typ Polaris 600 Pro-R switchback, lynx x-trim 600 e-tec, renegade 600 e-tec och till och med phazer. Det var en massa velande och vi hade i princip inte testat någon av dem så det var en massa läsande om vad andra tyckte. Dock dök det upp en Summit XM 800 e-tec 146" -13 till rätt kurs så efter en snabb överläggning så köpte vi den på vinst och förlust. Tanken var att blir den för "extrem" för hennes del så skulle jag sälja min dåvarande nytro och ta summiten och köpa något annat till henne.

Det kunde inte ha blivit ett mer passande köp för hennes del. Sjukt lättkörd maskin och med en motorkaraktär som passar en nybörjare men som ändå har massor av kraft. Jag kan säga att hon kunde verkligen inte köra skoter utanför leden innan men nu vägrar hon köra led och det är bara friåkning som gäller (så det går lära gamla hundar att sitta...) Sen att den är bränslesnål är ju en bonus. Att det går dra pulka utan risk för varmgång är en annan bonus. Att vara rädd för en en 800 e-tec tror jag inte man behöver vara, i allafall inte om de är från 2013 eller nyare eller att kolvbytet är gjort om de är äldre än 2013. Hennes har gått 650 mil drygt och jag tänkte göra kolvbyte till sommaren då 2 oberoende märkesverkstäder var helt övertygade om att det var onödigt före 1000 mil. Det finns tydligen inga tydliga rekommendationer för dem i dagsläget. I första posten nämnder du att maskinerna du överväger har gått runt 200 mil så då är det definitivt riskfritt tycker jag.

De nackdelar jag ser med den är möjligtvis att rotax har tungdragna motorer, framförallt kallstart men min sambo är i 60-65 kg klassen och har inte haft något problem ännu.

Ska man köra led så får man vara medveten om att de är tippiga, dock inte okontrollerbart tippiga.

Vill man komma ifrån båda problemen skaffar man en freeride då de har elstart och värre dämpare med en aning bredare framvagn, problem solved :)

En annan nackdel för min ekonomi var att jag blev så nöjd med den maskinen så jag sålde nytron och skaffade mig en Summit T3:a själv till den här säsongen.

Min kollega skaffade en Polaris 800 SKS som förstaskoter ifjol och hon har kanske inte kört så jättemycket skoter innan. Men vi kastbytte maskin en stund i fjol och hon var glatt överraskad över hur lättkörd summiten var jämfört med SKS:en. Hon kände sig mer hemma på den efter någon kilometer än med 25-30 mil i ryggen på sks:en. Jag kom inte heller överens med sks:en då men jag har alldeles för lite körtid på en sån för att ens kunna utvärdera det. Den dagen hoppade jag mellan Nytron, Summiten och SKS:en så det blev total kortslutning. Alla 3 är ju väldigt olika i karaktär på både motor och chassie. Ser man bara till SKS:en och Summiten så är ju den ena stum som en pinne och den andra förefaller mer glapp en en slutkörd forest fox... Ändå verkar ju båda koncepten funka. Man måste bara lära sig de olika koncepten.

En maskin som verkade förvånansvärt rapp var en annan bekants M6000 -15. Den verkade ha en trevlig motor. Dock gillade han inte chassit då han helt enkelt tyckte den var för lång och bångstyrig = felköp helt enkelt. Han skulle haft en kortare maskin för sin typ av körning tror jag.
 

Busjön-Pol

Välkänd medlem
20 sept 2013
120
1
6
Lycksele
Ska du köpa en PRO RMK så se till att isrivarna följer med och är hela, dom behövs!
Till vårkörningen rekomenderar jag en längre stänklapp, så lång som det går. För att minimera risken för varmgång. (Antar att även ni åker led en bit ibland) håll bara koll på tempmätaren när ni stannat till och börjar köra igen (ledkörning) innan man har byggt på ny isbildning kan det vara kritiskt. Fyll tunneln med snö innan ni startar.

Vid fastkörning och ni stängt av, låt motor gå på tomgång ett tag och motortempen stabiliseras innan ni ger full mutter. Detta för att inte kylchocka motorn och onödigt slitage/haveri som följd.

En annan omdiskuterad sak kring Polaris motorer är oljeförbrukning. Värt att fråga om vid köp ifall den är justerad.
 
Last edited:

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Ska du köpa en PRO RMK så se till att isrivarna följer med och är hela, dom behövs!
Till vårkörningen rekomenderar jag en längre stänklapp, så lång som det går. För att minimera risken för varmgång. (Antar att även ni åker led en bit ibland) håll bara koll på tempmätaren när ni stannat till och börjar köra igen (ledkörning) innan man har byggt på ny isbildning kan det vara kritiskt. Fyll tunneln med snö innan ni startar.

Vid fastkörning och ni stängt av, låt motor gå på tomgång ett tag och motortempen stabiliseras innan ni ger full mutter. Detta för att inte kylchocka motorn och onödigt slitage/haveri som följd.

En annan omdiskuterad sak kring Polaris motorer är oljeförbrukning. Värt att fråga om vid köp ifall den är justerad.
Låter lite jobbigt med kylningen om det är så illa på Pro!

Själv åker jag HCR 800 -13, med kort kylare (fram i tunneln) och känner inte riktigt igen det som du beskriver det. Är det för att det är 600 som det är mer kinkigt?
Isrivarna måste jag dock använda ibland.
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Antar att det är en utanförleden maskin ni är ute efter...
...Så oavsett om det blir en 600 eller 800 så se till att framvagnen är smalare.
Ja, det är nog utanförleden maskin vi ska ha.

Menar du att 2013 Pro RMK 600 har för bred framvagn orginal?
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Ja, det är nog utanförleden maskin vi ska ha.

Menar du att 2013 Pro RMK 600 har för bred framvagn orginal?
Allt är väl relativt, PRO RMK 600 är en sjukt lättkörd skoter som den är, så är det bara. Sen kan man såklart förfina med t ex smalare framvagn, men den är fortfarande väldigt lättkörd jämfört med de flesta andra skotrar. 600-motorn är väldigt stabil och lider inte av 800:ans åkommor.
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Låter lite jobbigt med kylningen om det är så illa på Pro!

Själv åker jag HCR 800 -13, med kort kylare (fram i tunneln) och känner inte riktigt igen det som du beskriver det. Är det för att det är 600 som det är mer kinkigt?
Isrivarna måste jag dock använda ibland.
Fäll ner isrivarna så är det i regel inga problem om det inte är extremt isigt före.
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Tänker kika på en PRO RMK 600 -13,
Förutom vanliga slitage på en skoter, vad är viktigt att specifikt kolla?

Ska drivaxeln vara uppdaterad med klämma även på dessa?
QD, borde väl vara säkrare lösning på en 600?
Drivaxlarna ska vara uppdaterade med klämman vid service. Det är enkelt att se om det är åtgärdat. Jag har hoppat emellan kompisens rmk 600 och min PRO RMK 600 och det är sjuk skillnad på klippet i PRO som har quickdriven.

Bultarna till QD-dreven ska också vara utbytta vid service, de kunde tydligen gå av. Om du ringer en Polaris ÅF och kollar mot regnr så kan de se i systemet om allt är åtgärdat.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Ja, det är nog utanförleden maskin vi ska ha.

Menar du att 2013 Pro RMK 600 har för bred framvagn orginal?
Då jag sett frugan gå från original 39" till 37" och vilken skillnad det gjorde så kan jag varm rekommendera detta speciellt om det är en tjej som ska ha maskinen, och sänk styret också! Sen kan man även göra dom lite mer lättgasade med ett enkelt fix.. ska nog även fixa ett annat bromshantag som kommer lite närmare styret också då händerna är betydligt mindre än vad skotern är gjort för, sedan även smalna av styret något, allt för att få bättre gas och broms kontroll.
Så det finns helt klart lite anpassningar man kan göra så man får en än mer lättkörd maskin om man är kort, lätt och har små händer.
Förstår inte varför man ska hålla på att slita då det finns anpassningar till det mesta...