Skoter i kylan?

YamahaEt340

Aktiv medlem
20 feb 2010
62
0
6
Luleå
Hejsan, jag har hört flera gånger av personer som säger att det är inte bra för en skoter att köra när det är "för kallt" typ bara -20C och jag undrar om ni vet nånting om det där med att det är inte bra att köra med en skoter när det är -20C för det påfrestar skotern. Jag tycker inte det verkar konstig med att det är för kallt!:confused:
 

jocke_91

Välkänd medlem
12 feb 2008
499
0
16
Nyland
de beror på. när de är så kallt så är oljan väldigt segflytande, men bara man varmkör skotern noga så är de inge problem!
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Den går även magrare så om man har den på gränsen bestyckad vid vårvärme kan du få problem i -20, kolla stiften bara så är det lugnt.

Edit: pucktvåa ;)
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Klart att allt slits lite mer när det är väldigt kallt. Men man kan ju ta det lite extra försiktigt tills allt har fått lite "puls" , dämpare och andra rörliga delar borde ju oxå slitas mer?
 

Alex_x

Välkänd medlem
22 jan 2009
206
0
16
Skärvången
sen så spricker stål och järn delar lättare när det är kallt, -25 tror jag gränsen för att det ska spricka lättare går.
 

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
vid -20 så är hålbarheten hos stål försämrat cirka 50% enligt discovery för några år sedan
 

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
räknar du med kyleffekten borde det vara livsfarligt att köra skoter i 70km/h om det är kallare än 6 minus? då materialet borde bli ca -20 grader, eller kan man inte räkna så?
 

Fraggen

Aktiv medlem
30 sept 2007
90
0
6
Gällivare
räknar du med kyleffekten borde det vara livsfarligt att köra skoter i 70km/h om det är kallare än 6 minus? då materialet borde bli ca -20 grader, eller kan man inte räkna så?
Nej, man kan inte räkna så. Kyleffekten är ett mått på hur mycket värme som transporteras bort från en varm yta under en given tid. Men är det minus 10 i luften så kommer du aldrig under det oavsett hur snabbt du kör, däremot kommer du komma ner i det värdet på kortare tid ju snabbare du kör i och med att värmen transporteras bort snabbare från dig då.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Mycket bra svar av Fraggen!

Vill tillägga att när man pratar om kyleffekt på människor så brukar man mena "den effekt på huden som motsvarande kyla vid vindstilla hade haft". Dvs, gå ut i -25 påverkar huden på samma sätt som att åka i x km/h vid -5.