Skoter åkning USA

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
Någon som kan förmedla tips på uthyrare, guider och boende? Ingen led åkning utan Bc/mountain åkning.
Kommer i jobba i Amerikat under Januari. Efter jobb vill jag ta en skoter tripp!!
Tanken är:
Dag 1: flyg Chicago till xxx., fixa hyra mm.
Dag 2: Skoter åkning med guide
Dag 3: Skoter åkning med guide.
Dag 4: flyg mot Chicago igen.

Frågan är vart man skall åka? Letat på internet, men blir mest yr.
Någon som Been there - done that?
//Henrik
 

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
Skulle nog sträcka mig så långt att åka till vancouver å bila upp till whistler. Västkusten på B.C verkar alltid få så snuskiga mängder snö.
Skulle oxå vilja till Kanada.Kruxet är tiden samt jag måste tillbaka in i USA för hemresa. Brukar var mäkta krångligt.
 

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
Blev det någon USA resa? Jajamän. Dax att rapportera hur det gick...jäkligt bra!

Innan ni börjar läsa. Kan du springa 10km på 45 min? Om Ja, boka biljett. Annars ut å sporta...vilket jag tydligen glömt! Höjd på 2000-3500m suger musten ur dig!

Åkt telemark över hela Alperna, men det går inte att jämföra.

En snabb sammanfattning. Var på jobb i Gary, Indiana (strax söder Chicago). Om jobbet gick bra skulle jag kunna skotra lite. Mina jobb brukar gå bra.. Reste till West Yellowstone, Montana 3 dagar och hyrde skoter + guide och fick mitt livs upplevelse.

Det hade varit mindre snö i bergen än normalt i år (2019). Men jag fick snöväder samma dag jag reste.

Angående träning, fanns ju hotellgym så dagarna innan resa mot WYS jag körde 8 dagar tjockisträning…1h gång + vikter 15min.

Forts följer.
 

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
Resa/flyg:
Åkte på jobbets vägnar Arlanda - Chicago/O'Hare med SAS. Efter avbrott för jobb, köpte jag flygbiljett Chicago - Bozeman (var noga med hur mycket vikt/väskor som ingår). Normalt i USA är en väska 50 lbs / 23,1 kg. Men ibland ingå bara handbagage. Behöver du mera mera vikt eller extra väskan. Köp till det vid bokning, annars blir det 100 tals dollar extra.

Speciell om du måste checka in på nytt i USA. Ofta är dom lite mer generösa på internationella flygningar. Men när du sedan checkar in på nytt i USA...så är du rökt.

Resa/hyrbil:
Hade bokat hyrbil på flygplats (dom har alla stora hyrbolag). Tar ca 2h upp till West Yellowstone via skidorten Big Sky.

Bokat billigaste bilen. Men Hertz uppgraderade mig till Toyota Rav4. Väntas det snö är 4 hjulsdrift bra. Brukar bara vara sommardäck i USA. Dock verkar man i Montana använda friktionsdäck. Vill man, kan man hyra RAM 1500 Hemi pickis...men det kostar!

(hyrbilen på mitt jobb i Chicago var med däck av hårdplast...var mycket snö även här. Gav flashback från 18års ålder, BMW 2002...man köpte dubbla webrar istället för nya vinterdäck...dvs man är nära diket så fort tändningen var på).

Det skall finns ”public transportation” upp till West Yellowstone. Men inte klar på tidtabell och hur. Rent praktiskt klarar man sig utan bil. Det är gångavstånd till allt i WYS. Är man där 1 vecka är är det surt att betala för en stående bil. Men är man flera som delar blir det billigare än flera buss bijetter.

Tror de flesta boende kan ordna transport från Bozeman. Ring å fråga boendet (telefon funkar ofta bättre än mail, ivf om det är Rune & Birgittas pensionat å inte en hotellkedja.

Jag såg flera grupper med “apelsinskalare” i lobbyn. Dom väntade på någon kollektiv transport till människobyn!

Forts följer..
 

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
Staden West Yellowstone:
Läste att det är ca 1000 invånare. Staden är inte mycket mer är än 1000x1000m.
Ligger på 2000m höjd...det känns.

På östra sidan ligger national parken Yellowstone. Där måste man ha guide å åka led. Där vill vi inte vara!

Skall ni på tur i parken, åk då snowcoach. Typ buss med jättedäck eller band. Köp några 6 pack å titta på naturen. Istället för att åka på led bakom en guide å andas avgaser.

Som sagt är det gång avstånd. Gatorna inte är super plogade...detta för att man skall kunna köra skoter till restaurangen/baren. Så när du har hyrt skoter..ja då är det ditt transportmedel.

Vissa genomfartsleder är ej skoter tillåten. Såg aldrig någon som misskötte sig.

Som svensk kändes det märkligt att grogga å köra skoter. Finns polis i byn, och efter 22:00 -23:00 så håller dom koll. Så jag promenerade... Rekommenderar vinterskor, om man inte vill vara dyngsur om föterna.

Bli inte orolig om du mår lite konstigt. Jag fick huvudvärk. Det beror på höjden, haft det förut i Alperna. Men sällan man bor på 2000m (även om det finns)

Boende:
I WYS finns flera hotellkedjor, HolidayInn, Best Western, DaysInn mm. Samt en uppsjö av boenden utanför kedjorna.

Jag bodde på HolidayInn (117$/natt)..reser i jobbet, så jag utnyttjande bonus nätter. Dom har riktigt bra stora rum. Enkel eller dubbel rum. Alla har kyl, kaffemaskin (ingår 2-3 kapslar) och micro.

Googla runt, finns betydligt billigare. Men kom ihåg att i USA ingår aldrig frukost.

Kelly Inn är snöskoter vänligt säger dom...ja, man får ha bira i bubbelpoolen (fick ej på HolidayInn).

På alla hotell parkerar man skotern utanför. Det kryllar av jätte pickuper med enorma skoter släpp.

Att komma ihåg är att i USA finns inga element. Det är typ luftvärmepump med el. Så det finns inga element att torka handskar mm på. Men man kan ju alltid sätta termostaten på 28 grader å gå näck i rummet. Handskar torkar bra över sänglamporna.
Spände upp lite elkabel från jobbväskan som torklina. Rekommenderar skovärmare problemet är att våra är 230V och USA har 110V. Så mina biltema torkar blev knappt ljumna. Kanske finns för 230/110V att köpa (glöm ej US adapter)

Forts följer...
 
Reactions: Psycho Dave

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
Äta å dricka:
Som sagt är inte svensk frukostbuffé uppfunnen i Amerikat. Men de flesta restauranger å barer serverar frukost. HolidayInn har restaurang och bar som serverar frukost från 06:30. På kvällen är köket öppet till 21:00. Happy Hour 16-18…

HolidayInn brukar ha “complimentary coffee&cookies” i lobbyn på eftermiddagen...gott när man kommer hem frusen.

Finns några bensinmackar som har mackor mm. Samt någon supermarket om man vill ha lite extra.
Jag köpte lite bröd, korv, ost, yoghurt mm. Så jag fixade egen frukost. Kaffe/tee fanns ju på rummet.
Hittade ett bageri/café (Ernie's) som fixade skoterlunchpaket. Stor macka, vatten el. läsk, chokladbit å frukt...samt påse chips!

Du måste ta med dig lunch ut. Är ofta 45-60 min ut till bra terräng. Inga matställen ute i terränglådan.

Ja, detta är ju lite remote uppe i “hi country”, så priserna är som i Verbier i Schweiz. McD finns i byn ca 100kr för BigM&Co...men ät inte där.

Nattliv:
Bullwinkels är ett bra hak. Mat och “rättigheter” å paranta damer.
Buffalo bar, där går locals. Kommer igång lite senare.

Sen finns det en handfull ställen till.

Forts följer...
 

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
Skoter:
Finns ett antal uthyrare.. googla. Några är mer inriktade på touring i parken (parken kräver guide).

För backcountry / mountain så finns det senaste att hyra från AC, PO och DO.
Någon som hyr ut med Silber Turbo kit. Men tydligen ganska ned ställda på trycket.

Jag hyrde hos Yamaha / Arctic Yellowstone. Blev en AC AlphaOne 154 (fanns 165 oxå).

Kostade 240$/dag. Verkar vara std pris på 2019 modeller oavsett märke. Samt självriskreducering, 20$/dag för 750$ självrisk.
Ingick 1 tank bensin + olja per dag. Min A1 hade gått 50h å var som ny.

Kläder/utrustning:

Jag släpade med mig allt, utom spade å hjälm från Sverige. Skorna var visserligen mina Jalas arbetskängor.

Alla detta prylar blir tungt. Är lycklig innehavare av ett SAS Diamant kort, så jag kan baxa med mig massa extra kg (hade en jobbväska med verktyg å instrument med mig).

Det finns uthyrare av kläder, hjälmar å skor. Skulle nog ta med handskar, kläder, glasögon och ev. skor (om inte för tungt). Ang hjälm, ringde jag uthyrare. Men fanns bara öppna glass-ätar hjälmar. Så i Chicago köpte jag en cross hjälm på Wallmart för 35USD. Den gick precis ner i min Samsonite väska.

Ryggsäck/AV pack:
Du behöver ett AV pack (Avalanche), ivf om du åker med guide är det krav i flera områden.
Jag hyrde hos AC (dom glömde ta betalt) Då ingick ryggsäck, sond, transiver, spade, såg och vattenlunga. Min guide hade snabbkurs i handhavandet.

Frågade hos andra, det kostade AV..70$ dag 1, sedan 30$ dag.

Forts följer....
 
Reactions: Psycho Dave

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
Guide:
Måste man ha guide? Ja, visst kan du ta ledkartan å bränna iväg. Finns massa leder som går utanför national parken. Både på Montana, Idaho och Wyoming sidan.

Men det är som att åka i slänten nedanför Cravanclub i Tandådalen (ok, är ju massa folk som motionerar sina nya Rmk i den 10m slänten).

Guide kostar 350$/dag (hyrde guide hos Yamaha/Arctic) då får guide en skoter därifrån i priset.
Dom är certifierade och min guide hade SOS grejor. Så om han skadade sig, kunde jag aktivera och bli hämtad.

Min guide var en skön lirare i 40-ås åldern: Justin Appleby...härefter heter han J.

Guide var värt varenda krona. Det är inte så att det står en skylt..."vägen till Deep snowbowls”.
Man måste av lederna ut på små stigar (ofta häst leder på sommaren, detta är ju cowboy land).

Jag betalade lunch och “after skoter” dryck å mat för J. Inte för man behöver, men J fick slita å dra när jag körde fast var 10 min. Samt att J tog sin pickis+släp dag 2–3 till bra ställen. Vem vill inte åka Ram 3500..

Hyr du guide, tala om vad du vill. Dom fixar det åt dig.
Vi åkte långa sträckor på smala stigar för att nå vårat mål. Ibland väldigt guppiga, men ett fantastiskt landskap.
De stora lederna sladdas var annan dag.

Forts följer...
 
Reactions: Psycho Dave

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
Så över till verkligheten:
Dag -1:
Resa Hamond --> Chicago På G mot flyget...

Flyget O´hare - Bozeman:
28502

Framme...tar ut hyrbilen. Hade 3st väskor...United tog 480 US i övervikt! Fick dock senare tillbaka 380US pga. mitt Diamant kort. 3:e väskan fick jag betala för...som innehöll front bumper, tunnel förstärkning och bakljust kit mm.
28504

Ut från Bozman mot "fjällen"...
28506

Var är snön?? Mot snön...

Gäsa..gäsa
28510

Framme i West Yellowstone.
28507

Hotellet.
28508

Baksidan...
28509

Ein zimmer...bitte:
28511

Slut dag -1.
Forts följer...
 

Attachments

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
Dag 1:
Det har snöat under natten i byn. Halv klart väder ca -5 grader.
Dagens ordergivning....

Trillar in till Yamaha/ Arctic dealer 08:00. Pappersarbete å befriar kortet från en månadslön.
Lite fix med utrustning mm. Min guide J möter upp mig.
28512

Vi drar leden längs vägen mot Bozeman. Viker av och tar hästleder upp i bergen. Detta tar oss till TeePee basin. Öppna områden blandat med skog nedanför högre berg. Vi är först in och man ser två spår bakom sig. Så jäkla vackert att man blir tårögd :)
28513

Vi skrålar runt å leker. Är ju ingen superchaufför, så jag sätter mig ofta. J kommer farande å kör ner snön runt mig. Lite bändande å jag är loss. Men det känns att vi är på närmare 2500m höjd. Flåsar som en oxe.
28514

28515
Tycker ändå det är himmelriket..men J säger vi skall vidare.

Det kommer bli bättre. Det går uppåt..Vi skall tydligen upp här någonstans...känner mig inte riktig bekväm.
28516


Vi håller nedanför bergen för att undvika laviner. Nu går det rakt upp. J klättrar precis upp...jag tänker detta kommer aldrig funka. Jag väger 120 kg han 80kg...precis som att sätta mina resväskor på hans M8000...Gasen i botten i J spår, bryter ut när spåret blir för djupt. Lyckas på något sätt ta mig upp. Vet inte hur..

Nu är det brant skrå för att nå krönet. Men jag är inte duktig nog och kommer inte upp.

Försöker åka ner igen och ta om. Nu kommer jag inte upp över första branten. Lyckas inte vrida över skotern. Blir någon form av okontrollerad turn-out med frivolt över styret och landar 25m längre ner.
Åkt i drygt 2h och jag totalt slut körd!

Till mitt försvar så hade det börjat snöa och molnen rullat in. Svårt med referenser…Jaja...

Vi tar lunch i terränglådan med lite värmande brasa ��. Nu börjar andra skotrar dyka upp.

Leker oss neråt...eftersom det är Måndag (weekend warrior's är borta). Så är det enorma ytor med nysnö att åka på. Skall vara ärlig...jag orkade inte mycket på höga höjden. Men halva nöjet är själva upplevelsen med fantastiska vyer.

Normalt tar man skotern till hotellet. Men då jag tagit hyrbilen till shopen. Så jag lämnade skotern för avisning över natten.
När jag hoppa in i bilen var den varm....märkligt! Jag hade glömt stänga av den på morgonen. Var ny med knapp start. Så jag glömde trycka stopp på morgonen. Då nyckeln var lämnad i shopen, så tyckte bilen att 6h tomgång var helt ok!

After sleed på Bullwinkels….sedan Zzzzzzzz

Forts. följer
 
Reactions: Psycho Dave

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
Dag 2:
Strålande sol…-26 grader...WTF!! Tur nog är det torr luft å temp stiger snabbt mot -10.
Justin möter upp med truck å skotrar 09:00
Bil västerut 15 min. Vi skall åka mot ett berg som heter “Lionshead” och “Cheep”.
28517

Lastar av, och styr genom skog och öppna ängar. Plötslig i skogen syns något blått..är en Polaris Dragon under snön. 2017 fick ägaren hjärtinfarkt. Han kom ut, men inte skotern..
28518

Vi öser vidare uppåt..svårt med visa stigningar. Men det finns vägrar runt. Tillslut är vi uppe på en topp. Över 11300 ft/3400m. Ser hela Yellowstone nedanför. Samt Idaho i väster och Wyoming söder.
På väg upp mot berget i mitten:
28519
Till topps:
28520

10000 ft (3000m) och stigande:
28521

28522
28523

Vi fortsätter i sidled längs bergen. Kommer till en bergssida som lutar lite uppåt. J börjar skråa uppåt...överkurs igen. Men det går bra...det är säker 400-500 m på skrå..blir tröttare å tröttare. Är tvungen att stoppa halvvägs.
Ser J fortsätta och segla upp för en brant. Precis vad tjockisen som hyperventilerar behöver…

Skrålar vidare...går riktigt bra. Å så uppför branten...känns att +10000 ft inte ger max effekt i maskin.

Här kommer jag upp: (vi kom längs trädlinjen till vänster)
28524

Leker vidare....
Kom nästan upp...

Bild från där det tog slut i videon...
28525

Åker vidare, neråt men inte samma väg som uppåt. J vet vägen, men svårt att hitta uppifrån. Några raviner är dead-end. J säger att vi vänder tillbaka. Ett klokt beslut, klockan börjar bli mycket. Kändes skönt för jag såg hur ravinerna/gully blev brantare å tightare. Var utanför min “comfort zone”.

Problemet var att nu måste vi över “backen” som jag inte klarade på videon.

Gasen mot styret å upp med mina extra kg...gaswoink å jag var uppe. Ibland känns 3” mattan som den vill gräva ner sig på full gas, bättre med lite mindre gas!!

Blir lite fastkörningar trots nedfärd:
28526

Resten av nedfärden utfördes mest sittande = trött.

Ogillar verkligen positionen styre vs. dyna på nya skotrar. Passar möjligen halvfigurer med korta ben. Men är man en redig man på +1.90m. Får man sitta med knäna utanför kåporna. Får ingen kraft att komma upp i stående då. Glöm att du står hela tiden. J sa att sitt ner och spar krafterna när det är hög höjd. Kanske därför vi kom ut där ingen annan var. Massor med spår efter lek kunde ses i “Caravan Club raviner” i dalen...men högre upp fanns inga spår.

Afterskoter= hyperventilerade och beställde room-service.

Slut dag3....forts följer
 

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
Dag 3:
Snöat 20 cm å blåser som f..n
Handskar torkade över lamporna och overall luktar olja.
J hämtar mig med trucken.

In på supermarket å köpte lite snacks...å ärtsoppa! Dom hade färdig soppa i charkdisken...Som hemma fast med bönor, smakade riktigt bra.

Vi skall mot ElkLake som ligger i Montana, men i åker in via Idaho. Låter komplicerat men bara 20min söder ut med bil.
Man kan åka hitta via leder från Yellowstone. Men tar nog 2h och man måste ha extra bensin.

Tydligen bara ägaren av AC butiken som har guidelicens för detta området. Myndigheterna vill inte ha in folk här. Men går bra att åka privat här.
Är säkert 1h körning längs vägar nästan utan snö. Stackars skidor...Får dyka ner i diket ibland för att inte överhetta. Ändå förvånad hur bra det går. Håller säker 50km/h å get går tungt på grusmixen.

Det är en stor sjö i mitten med berg runt om. Passerar rancher som används på sommaren. Man för upp boskap från Idaho på sommaren. Typ som våra fäbodar i dåtid.
Robert Redford har ranch i detta område....bara så ni vet!

Vi på +2000m men fortfarande under trädgränsen. Fortfarande skog å ängar upp över 2500 m

Tror jag skall frysa ihjäl, med mina ben utanför kåporna. Efter 30 min stannar J..han har sett en älg...bryr mig inte å hoppar upp/ner för att bli varm. Undrar vad vid gör här...finns ju ingen snö!! Är ju bara grus å 5 cm snö.

Nu når vi andra sidan..följer vi en ås och ElkLake uppenbarar sig. En lång smal vindlande sjö. Tydligen finns även här “stöp”..så järnet över sjön. 10 min senare åker vi av sjön in på en stig/led som är överblåst av snö...mmm börjar likna något.
Denna led (häst) går längs något som heter “GravelyRange”. Inga höga berg, liknar mer våra rundade grushögar i Sverige, men på 2200 m höjd.. Svårt att se då vädret inte är det bästa...men det snöar!

Åker längs med höjder, åsar med betesmarker och grova träd utspridda.
Nu till det goda, jag nämnde grus å 5cm snö nere på slätten. Men om det nu snöat i 2 dagar… var är då snön? Jo, den har blåst upp mot GravelyRange där vi är!

Så efter klättrat upp från ElkLake är det plötsligt 70-100 cm snö. Ingen hård drivsnö, bra riktigt fluff…
Helt sjuk åkning...rutan är det som plöjer snön. Stoppar man, är man begravd i snö. Flera gånger har jag så mycket snö att det "boggar". Snö-fluffet sätters sig runt all "mesh".
Snöfall och moln, så svårt med referenser. Som tur är, finns träd och någon form av gräs/vall som sticker upp ur snön.
Henke plöjer fluff...

Svängar neråt, ser ut som dragit en plog efter sig (dålig bild):

28527
2852928531

Vi snurrar åker vidare...snurrar åker vidare.
Till slut säger jag stopp. Orkar inte mera, måste äta.

Vi gör några sista puderloopar, när vi kommer under molnen. Helt sjukt när man kör långa svängar nerför. Har man munnen öppen så far snön in...och tjockisen hyperventilerar som vanligt.

Vidare ner mot ElkLake igen.. Där finns ElkLake resort (aka Jakeistan). Vintertid är enda vägen in med skoter.
Ägarna Jake och Laurel (hon hade bott i Danmark å pratade danska och serverar Gammeldansk 🆒 ).

Här fanns mat och bar...3 öl å Parmesan chicken så var man stark igen. Dom har “cabins” som man kan hyra. Veckan efter skulle J ut med 10st skoter gäster å fiska mm.

Ägarna av ElkLake resort:
28532

Med stor ångest, satte jag på sig blöta kläder igen. Klockan var mycket, 45 min väg i snöfallet mot trucken. Nu låg snön tjock så jag klarade mig utan isrivare.

Tillbaka i Yellowstone 17:30 och lämna maskin hos AC. Sen raketfart till Holiday Inn happy hour..klarade med 5 min.

Helt fantastiska dagar. Kommer vara ett minne för livet. Jag hade tur att jag inte kom veckan innan. För då var snön inte bra.
Kommer säkert göra om det. Då bättre tränad och (förhoppningsvis) utan mina extra resväskor.

Dag 4.
Hade slutat snöa och strålande sol. Hade kommit ca 30 cm under natten. Så lite ångest att åka hem :(
Resa ner mot Bozeman och flyg till Chicago. En hotel natt och SAS hem till Arlanda.

I'm leaving heaven...
28534

Bozeman flp:28533

Bonus film från min guides Instagram. Han har en fetish att skråa och styra bara med en hand....Sjuk människa..
Ha sa bara att han vill låna Alphan en stund! Rekommenderar honom varmt, om ni har vägarna förbi.
Mr Justin Appleby.....in action
 

Attachments

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
Vad kostade det:
Mycket…
Räknar inte flyg från Sverige… det var ju jobbet. Men bokar man smart så kommer man undan på 7-8 tusen...men var observant på vikt å antal väskor.
Chicago -Bozeman...600 dollars. Bokade 2 dagar innan = dyrt. Finns billigare.
Bil 5 dagar: 250 dollar (special rate som Hertz Gold kund) Annars ca. 450 dollar. Finns säkert billigare än Hertz.
Hotell, 5* 117 dollar
Skoter, 3 x 230 dollar.
Guide 3 x 350 dollar
Samt div utrustning och mat.

Så ca 35000–40000 SEK blev kostnaden. Så blir det när man "tok bokar" å bara skall iväg.
Är man flera och planerar i god tid, blir ju många kostnaden splittrade.
Glöm inte 20% dricks på all mat mm. (inte hyra å hotell). Men gillar man inte service, så minskar man.

Optimalt skulle vara 1 vecka. Körning 2 dagar med guide. 1 dag ledigt. Sen 1 dagar själv dit man varit innan. ! dag med guide igen. Och avsluta med 1 dag själv.
Nu var min guide lite speciell och tog mig ut med bilen. Var enkelt när jag var själv. Blir ju svårt att få med alla om man är 5 pers !

Detta var så jäkla bra, så jag åkte tillbaka i Mars igen! Hade ju lämnat min "Wallmart hjälm" hemma hos Justin. Var tvungen att prova den igen :)

Någon dag fyller jag på med Mars resan...då kommer vi bli jagade av en älg i en ravin.
28536
 

Attachments