Skoteråkningen omsätter ca 4 miljarder/år !!!

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
Skoteråkningen omsätter totalt ca 4miljarder/år !! 4000 miljoner kr, bara momsen på den summan är 800miljoner !! Sen har vi alla skatter på bensin !!

Hur mycket av det går tillbaka till oss skoteråkare ? Pengar behövs till ledarbete mm, och då regeringen dagligen påpekar vad viktigt det är att allt är självförsörjande så antar jag att Reinfeldt o Co. Är för en återbetalning till oss, men jag har ingen koll på vad vi får tillbaka i form av bidrag mm, nån som kan upplysa mig om detta ??

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Skoteråkningen omsätter totalt ca 4miljarder/år !! 4000 miljoner kr, bara momsen på den summan är 800miljoner !! Sen har vi alla skatter på bensin !!

Hur mycket av det går tillbaka till oss skoteråkare ? Pengar behövs till ledarbete mm, och då regeringen dagligen påpekar vad viktigt det är att allt är självförsörjande så antar jag att Reinfeldt o Co. Är för en återbetalning till oss, men jag har ingen koll på vad vi får tillbaka i form av bidrag mm, nån som kan upplysa mig om detta ??
Snöskoteråkning är i huvudsak ett glesbyggds fenomen. I det centraliserade Sverige är glesbyggd en icke region. Med hanteringen av glesbyggd i stort har jag inga förhoppningar om att det ska svänga i en positiv riktning. Jag hade förhoppningar på aliansen men vi har bara nya vaktmästare i Socdem bygget. Inga fundamentala skillnader i politiken till det bättre har skett.

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
Sir Alop : Anna Grunden Turismforskningsinstitutet gjorde en utredning 2000 som ligger ute på nätet o då var omsättningen drygt 3 miljarder, omräknat till idag ca 4 miljarder
4000 TUSEN MILJONER !!!!!! :-O

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Sir Alop : Anna Grunden Turismforskningsinstitutet gjorde en utredning 2000 som ligger ute på nätet o då var omsättningen drygt 3 miljarder, omräknat till idag ca 4 miljarder
4000 TUSEN MILJONER !!!!!! :-O
med tanke på den utökade skoter försäljningen och skoter turismen och inte tala om de dyrare skotrarna och den ständigt ökande drivmedelsskatten så lär dessa siffror va betydligt högre..

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Statens inkomster (avgifter och momser) från transportsektorns (där snöskotern finns) kommer aldrig till 100% återbetalas till fordonsägare mm. för då går detta land under.

Vet att det har pratats om att betala tillbaka en del av momsen på bensinförsäljningen till snöskoterrörelsen (anläggning och underhåll av leder), då detta är en viktig del för att skapa nya jobb i glesbygden, vilket i sin tur genererar nya skatteintäkter. Problemet är dock att det inte finns en helt säker faktauppgift hur mycket av momsen från bensinförsäljningen som kommer från snöskotern. Men även hur sjukvårdskostnaderna etc. av snöskoteråkningen ser ut.

Den enda momsintäkt som med säkerhet går att få fram, är väl momsen från försäljningen av nya skotrar, där finns det ju försäljningsstatistik på nyförsäljningen
??? (ca.9000 snöskotrar x 25000:-(momsen?) = 225 000 000:) ???

Finns faktiskt en gammal beräkning (har ingen faktalämnare) på bara bilismen, där statens årligen drog in 100 miljarder.
Efter att statens utgifter för underhåll och nybyggnation av vägar, sjukvård för olycksoffer vid trafikolyckor mm. var betalda, så hade man ändå uppskattningsvis över hälften av inkomsterna, 50 miljarder kvar i statens ägo!!!!

Vad man inte hade tagit med i beräkningarna, var dock ett mörkertal, stort eller litet?, för dom effekter utsläppen gav för astmatiker, följdsjukdomar etc.

Dessa siffror är gamla (ca. 10år), men har inte läst och hört några nya.

Men helt klart är fordonssektorn (inkluderat snöskotern) en kassako för staten, och kommer så förbli långt in i framtiden.

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
Stig : gamla beräkningar ! Det första Reinfeldt gjorde var att se till att höja trafikförsäkringen på alla fordon som har en för, att fordonen själv skulle betala sina sjukvårdskostnader !
Inget personsligt Stig men jag tycker det är tråkigt o typiskt Svenskt att redan här säga att det går aldrig, det är klart det går ! Regeringen har själv öppnat dörren för att allt ska bära sina egna kostnader o då måste man även i detta fall betala tillbaka mer än man gör !
Har för övrigt skrivit ett brev till Infrastrukturministern o Transportstyrelsen om detta, vi skoteråkare ställer alldeles för lite krav, nästan ber om ursäkt för att vi finns ! Varför ?
Hör aldrig att organisationer som Snofed mm ställer några krav ? Det enda man hör från den sidan är pekpinnar ?!

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
min diesel höjde dom så... iofs bara med typ 100:- /år men ändå.

passat tdi 2007

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Stig : gamla beräkningar ! Det första Reinfeldt gjorde var att se till att höja trafikförsäkringen på alla fordon som har en för, att fordonen själv skulle betala sina sjukvårdskostnader !!
Men bilismen betalade redan sina sjukvårdskostnader redan innan.
Och det Reinfeldt & Co, var att införa moms på försäkringen.

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
Stig : det jag ville komma fram till är att staten gör en stor vinst varje år på oss och en del borde börja gå tillbaka till leder, tycker att klubbar o organisationer borde kunna sätta det som krav till Transportstyrelsen , vore rimligt tycker jag och ett måste på sikt för att ha bra leder,standarden på lederna idag är alldeles för ojämn för dom som vill åka långre än runt på byn !