Skoteråkning Gördalen

E

Ej medlem/Inloggad

skoteråkning gördalen

och det tror du någon talar om?
den vill jag naturligtvis INTE ha sönderkörd innan jag varit där:)
 

JesperL

Välkänd medlem
6 sept 2004
156
0
6
41
Ludvika
Gördalen

Var där i lördags och åkte... Mycke snö och fina vidder att surfa runt i... Vi utgick ifrån Mörkret på andra sidan Fulufjället och tog oss över i Snöstorm och dimma till Gördalen... Ingen rolig bit att åka i dimman men kan tänka mig att det är jävligt fint om det är bättre väder... Vi såg knappt till nästa ledkryss på fjället.
Det är dessuttom bra mycke mer snö i gördalen än i mörkret... Och maten är bra på det lilla cafét i Gördalen. (Billig oxå) Lär nog bli fler turer dit under våren... Är ju snösäkert där iaf...
Eftersom det var så dimmigt så var vi inte så mycke på fjället men kan tänka mig att det finns bra många raviner där... Hittade ett par raviner när man komer upp på fjället ifrån Mörkret. MEn det var de enda vi åkte i...

Hoppas ni får en trevlig resa och bättre väder än vad vi hade nu i helgen som va...


//Jesper
 
Last edited:
E

ejwbegysv

Då kanske vi ses på lederna i helgen :)

Jag ska åka upp och köra in den nyrenoverade motorn i helgen..

Är alltid otroligt mycket mer snö i Gördalen än t ex Mörkret,idre särna osv..

Finns många fina ställen.. Ta en tur till drevsjön t ex så finns det mycket fina ställen att leka runt på.. Är dåligt med snö på drevfjället så håll er på lederna som går på lägre ställen..
Annars är det alltid roligt på baksidan av slättåtjärn..

Köp en karta i Cafe Gosen...
 
E

ejwbegysv

JesperL skrev:
Var där i lördags och åkte... Mycke snö och fina vidder att surfa runt i... Vi utgick ifrån Mörkret på andra sidan Fulufjället och tog oss över i Snöstorm och dimma till Gördalen... Ingen rolig bit att åka i dimman men kan tänka mig att det är jävligt fint om det är bättre väder... Vi såg knappt till nästa ledkryss på fjället.
Det är dessuttom bra mycke mer snö i gördalen än i mörkret... Och maten är bra på det lilla cafét i Gördalen. (Billig oxå) Lär nog bli fler turer dit under våren... Är ju snösäkert där iaf...
Eftersom det var så dimmigt så var vi inte så mycke på fjället men kan tänka mig att det finns bra många raviner där... Hittade ett par raviner när man komer upp på fjället ifrån Mörkret. MEn det var de enda vi åkte i...

Hoppas ni får en trevlig resa och bättre väder än vad vi hade nu i helgen som va...


//Jesper
Åkte ni över fjället eller via Tjärnvallen?
 

JesperL

Välkänd medlem
6 sept 2004
156
0
6
41
Ludvika
Vi åkte från mörkret vi fjället och Rösjön till Gördalen... Sen runt fjället tillbaka till mörkret... kommer inte ihåg vad alla ställena heter???

//Jesper
 
E

ejwbegysv

okey :)

Ps. Gördalen - Slättåtjärn - Storbäcken (man åker ovanför) - Tjärnvallen (åker igenom) - Mörkret.
 

Peggan

Välkänd medlem
25 jan 2005
684
0
16
55
Vallentuna
www.superclamp.se
ejwbegysv skrev:
Då kanske vi ses på lederna i helgen :)

Jag ska åka upp och köra in den nyrenoverade motorn i helgen..

Är alltid otroligt mycket mer snö i Gördalen än t ex Mörkret,idre särna osv..

Finns många fina ställen.. Ta en tur till drevsjön t ex så finns det mycket fina ställen att leka runt på.. Är dåligt med snö på drevfjället så håll er på lederna som går på lägre ställen..
Annars är det alltid roligt på baksidan av slättåtjärn..

Köp en karta i Cafe Gosen...
Karta låter som en bra idé, vi ska bo på andra sidan fjället men några vändor tiil Gördalen och Cafét för lite mat lär det nog bli. Vi kanske ses :) P.s vad det nerbestyckningen som var orsak till haveriet på din maskin?
 
E

ejwbegysv

Ingen vet riktigt.. Packboxen lossnade och gjorde nog sitt i slitaget, sen fick den tjuvluft via det så ena kolven hade spikningsskador..

Meken undrade om jag hade kört utan olja :)
 

Peggan

Välkänd medlem
25 jan 2005
684
0
16
55
Vallentuna
www.superclamp.se
Nerbestyckning

Ok, jag och min kompis var och bänkade våra Polarisar i höstas hos Mulle. Båda går mycket bättre men man är ju lite försiktig på låga sjöar nu ... Skönt om det inte var det iaf.
 
E

ejwbegysv

Jo med ett lågt BFSC så får man vara försiktig med långa fullgaskörningar..

Det som är viktigt är att kolla BFSC vid lågvarv och mellanvarv också så man inte endast kollar på fullgas!
 

Peggan

Välkänd medlem
25 jan 2005
684
0
16
55
Vallentuna
www.superclamp.se
Jag fick inget protokoll där det var med, bara effekt och varvtal. Men han lägger väl sig på säkra sidan skulle jag tro. Kör min på 2,2 liter/mil på dålig led med mycke fullgasningar, så jag är mycket nöjd. (har haft båt med stora utombordare, det drar soppa )
 
E

Ej medlem/Inloggad

Hur långt är det skotervägen mellan Mörkret o Gördalen?
Hur mycket snö är det i Mörkret?
 
E

ejwbegysv

Nu är vi åter från dagens tur.. Har bara åkt runt och tittat lite...

I mörkret idag så var det ok med snö.. kanske max 50 cm nere i byn... På fjället är det dock som vanligt från 2 meter till 5 cm med snö :)

Bästa leden mellan mörkret och Gördalen är Mörkret-Tjärnvallen (åk sen över vägen och upp efter leden) - Följ skogsvägen tills den tar slut och följ leden - Kör mot slättåtjärn - följ leden vidare efter sjön och så hamnar ni Gördalen..

När ni närmar er byn så delar leden på sig (den ena följer en skogsväg ner) så spelar det egentligen ingen roll vilken av dom ni tar.. alla vägar går till Gördalen ;)

Det är ca 2-3 mil och går ganska fort eftersom man åker mycket efter en skogsbilväg.

Åker man från sälen så är det bara att köra mot Sörsjön/Mörkret (dom har stängt av leden över fjället).

Vill ni variera er så kan ni följa kungsleden tillbaka från Gördalen till Mörkret.. Den går över Fulufjället (Gördalen-Harrsjön-Rösjön-Brottbäcksstugan-Mörkret).

-Imorgon blir det många härliga mil till.. kanske en tripp till Idre och en Pizza..

Ps. 8 dec i Gördalen :)
 

JesperL

Välkänd medlem
6 sept 2004
156
0
6
41
Ludvika
...

Hur var åkningen i helgen då??? Kom det någon snö i Gördalen i söndags? Hur är snödjupet nu? Kanske tar sig en tur uppåt till helgen som kommer...

//Jesper
 
E

ejwbegysv

Lördag : Strålande solsken och vindstilla... underbart
Söndag : Mulet och lite blåsigt.

Jag åkte hem vid 17-tiden och då hade det ej börjat snöa än.

Var 8 decimeter igår..