Skillnader mellan yamaha yzf och wr?

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Kan väl slänga in några ord här..

Sitter o funderar på att skaffa en cross (enduro lutar det åt) och nu känns yamaha som mitt val.

Dock är jag nästan helt ny med cross, ägde en 80cc någon när jag var liten. Kör dock rätt mycket MC, blir mellanvikt till sommaren. (18 år då wiho).

Min körning kommer mest präglas av skogs / grusväg / led körning. Men även vill man ju ha lite kräm i maskinen. Gasrespons osv.
Undrar ifall man tappar mycket av det när man går från YZ modellen?


Även, går det att a (18år) regga en WR..? Vore ju kul o kunna köra på vägen med.

Tack o hej:ciao:
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Det finns knuff i en Wr så det räcker.

Är väll bara Youtube'a på lite filmer.
Aldrig kört någon enduro själv.
Har avverkat ett antal crossar (cr80,yz250,525sx,250sxs,yz250f,450sxf,kx250)
Rätt varienrande maskiner, men alla har fått gjort många timmar i skogen.
Det fungerar rätt bra med cross i skogen om det är öppna stigar.
MEN, Det finns ett ord som betyder guld när det gäller enduro.
Det är REKLKUSE.
 

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
16
Bjästa/ Örnsköldsvik
Kan väl slänga in några ord här..

Sitter o funderar på att skaffa en cross (enduro lutar det åt) och nu känns yamaha som mitt val.

Dock är jag nästan helt ny med cross, ägde en 80cc någon när jag var liten. Kör dock rätt mycket MC, blir mellanvikt till sommaren. (18 år då wiho).

Min körning kommer mest präglas av skogs / grusväg / led körning. Men även vill man ju ha lite kräm i maskinen. Gasrespons osv.
Undrar ifall man tappar mycket av det när man går från YZ modellen?


Även, går det att a (18år) regga en WR..? Vore ju kul o kunna köra på vägen med.

Tack o hej:ciao:
Finns rätt många WR hojar som är gatreggad som mellan. Måste vara helt underbart att kunna köra överallt :D

Det dära att det är mindre effekt, tror då inte att det skilljer nå hemskt mycket. 1,an är lägre växlad som tidigare sagt och du har ju en växel till på enduron 6st. Brukar bara vara 5st på crossarna. Det är ju aldrig fel att kunna köra ifrån polarna i skogen när dom varvar sönder sina hojar. :rolleyes:

Men kan man köra, då behöver man ingen cross. Enduron går minst lika bra enligt mig. :ciao:
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Tycker man har avsaknaden av hastighet hos en cross snarare, visst. min 525'a gick fort.

Men exc'n skulle ha gått ännu fortare.
Att använda en cross med lite större motor till enduroåkning när det är ganska trångt slutar bara med massa kopplingsslir och utmattning då crossen är så pass mycket nervösare än en enduro.

Men en endurohoj är inte slö på något sätt.
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
har för mig att det är en annan kam i wr än i yzf och att 1:ans växel är lägre och 6ans växel är högre på wr än yz, tror även att det kan vara längre hjulbas på wr, lyse och mjukare fjädring skiljer också som dom andra säger!
det skiljer i gas respons då wr:en har mkt snällare effektkurva och mindre hk

WR`en har väl 18" bakhjul mot YZF`ens 19"
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
18" har det väl varit i urminnes tider, det är crosshojjarna som har gått över til 19" på senare tid. Har dock varit så ett par decenier