Skillnader mellan yamaha yzf och wr?

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
466
2
18
Hej, hittade inte nån crosstråd här på forumet, men några crossförare lär det ju finnas. Undrar vad som skiljer en yz 250f och en wr 250f? Förutom lyse, tacksam för svar:)
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Nu är de ju inte bara fjädringen som skiljer.

WR är en enduro och YZF är en cross.
jo men det är väl självklart? eller är det bara jag som tänker så?

fast YZF är faktiskt en sportmc, YZ 250 F är en cross.. som den yamaha älskare jag är
 

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
466
2
18
okej, men jag kör mest skogsvägar och nu hårda skoterleder men vill även testa bana skulle wr funka för de eller är de yz:an som gäller? har nämligen fått en hyffsad deal på en wr.
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
okej, men jag kör mest skogsvägar och nu hårda skoterleder men vill även testa bana skulle wr funka för de eller är de yz:an som gäller? har nämligen fått en hyffsad deal på en wr.
Personligen har jag både haft Enduro och en ren Cross maskiner. Det funkar utmärkt att köra hårdare med Enduron och går nog plåga på bana. Men som du skriver så kör du mest skogsvägar och då är WR:en det självklara valet. Lungnare karaktär(Bätter vid skogs), Lysen (Hur bra som helt) osv.

Jag skulle ha valt WR alla lägen. Men ska man endast köra bana så är ju YZF gjort för detta.

Nu säger jag inte att YZF inte går köra som WR:en. Men WR:en är garanterat finare maskin att piska skogsvägar/stigar mm.
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
jo men det är väl självklart? eller är det bara jag som tänker så?

fast YZF är faktiskt en sportmc, YZ 250 F är en cross.. som den yamaha älskare jag är
Haha, jag vet men noga då :p

De som skiljer enduro mot en cross är,

Slöare motor, annan karaktär
Mjukare fjädring, mycke mjukare
Lysen, stöd etc

De är väl de som skiljer dom åt lite enkelt, bara att välja.
 
6

600xrs

okej, men jag kör mest skogsvägar och nu hårda skoterleder men vill även testa bana skulle wr funka för de eller är de yz:an som gäller? har nämligen fått en hyffsad deal på en wr.
Jag kör med en KXF 250, och jag kör mest i sandtag där jag hoppar lite smått och bara busar, skoterleder och kör efter stigar/skogsvägar (bra när man ska ta sig till bra fotoställen dit det inte går bilvägar).
Lyse klarar jag mig utan, då det suger att köra i mörker. Tycker det funkar hur bra som helst med en cross i skogen, men då en 4t och inte 2t.

Visst funkar det säkert med en enduro, har jag aldrig kört en så jag vet inte. Men det jag ville få fram är att det är inga problem med crossens motorkaraktär när man kör efter stigar eller tillochmed bara rakt genom skogar utan stigar.
 

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
466
2
18
okej, de är väl bara o välja;p men det lär ju även bli lite hopp och sandtag och då kanske wr känns lite tung och ostabil?
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
jag kan ju som säga så här då jag har kört cross och enduro några år..

Köp en enduro om du mest kör i skogen, klart som korvspad att den funkar bra i sandtaget och att hoppa med. Lyse är ju roligt på hösten då den förlänger sesongen. Fjädringen är bra anpassad till stubbar och stenar i skogsfart och då menar jag inte 30km/h

Cross är vad det heter, inga större bekvämligheter som elstart och lyse som enduro oftast har. Funkar bra i hårda gupp och hopp men funkar ändå bra i skogen.

Svårt att tyda men kör du mest efter stigar så blir det enduro och tar du mest höga och långa hopp så blir det cross, ingen större viktskíllnad mellan dom. Allt är egentligen upp till föraren
 
6

600xrs

okej, de är väl bara o välja;p men det lär ju även bli lite hopp och sandtag och då kanske wr känns lite tung och ostabil?
tung och ostabil är nog bara ett gammalt rykte som hängt med. skulle det vara skillnad på stabiliteten så tror jag en enduro är stadigare dock, men som sagt är jag mycket tveksam till det.
 

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
466
2
18
okej, men när ni säger att den har en lägre motorkapacitet, känner man skillnad i kraft? är de samma gasrespons, tex gasres vid hyffsat fäste?
 

AC_zr

Välkänd medlem
2 sept 2008
1.074
0
16
vilhelmina
de går hur bra som helst att köra wr på bana. hade en i sommras funkar skit bra i grustag och att hoppa med och den är lugnare än en cross och dom är inge tung eller ostabil iaf va jag tyck
 

slednecks

Välkänd medlem
14 jan 2007
609
0
16
Skellefteå
Som du kör så köp en wr. yzfen är byggd för crossbanor och endast crossbanor sen så har du ventilerna som måste kollas ofta på yzfen vet inte riktigt 100 hur det är med ventilerna på wren men säkerligen mycket mindre slitage än på yzfen.
Du kör enduro då kör du en endurohoj (WR)
Jag kör cross jag kör en crosshoj (CRF) så är det.
Tack för mig Hej!
 

peder86

Välkänd medlem
2 dec 2008
240
0
16
har för mig att det är en annan kam i wr än i yzf och att 1:ans växel är lägre och 6ans växel är högre på wr än yz, tror även att det kan vara längre hjulbas på wr, lyse och mjukare fjädring skiljer också som dom andra säger!
det skiljer i gas respons då wr:en har mkt snällare effektkurva och mindre hk
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Kört WR 250 -08 fin maskin, går bra åde, men mkt stor skillnad på rena cross modellen "yzf" är en mkt råare maskin helt enkelt. WR:en har då 3 strypningar 2 i avgassystemet och en i förgasarn, lätt att ta bort om man vill och så har ju alla andra sagt resten vad som skilljer dom emot :)