Skillnaden mellan Pro x2 och Pro xr?

San_Andreas

Välkänd medlem
22 jan 2010
348
1
16
Skell-Hell
Har inte Pro XR smalare matta och styvare chassie, bättre dämpare m.m.? å sen finns den bara som 440 och 800.. har jag för mig..

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
sök på forumet, det finns flera varav en väldigt bra tråd om det där.

proxmogge

Aktiv medlem
24 jun 2009
81
0
6
strömsund
Pro xr har högre dyna, 5 cm mer framflyttad styrstång gentemot pro x/x2an + att huven är urskuren för det. Bortplockad krängningshämmare standard på pro xr. Sen har pro xr keramisk belagd avgaspipa, pro x2an har vanlig pipa. smal 35cm matta på pro xr vanlig 38s bredd på pro x2an. Sen har pro xr alugasblock och annan nödstopp av mer race typ, annan konsol runt tanken än pro x2an, mindre ombonad helt enkelt. Sen tycker jag pro xr`n ser ut att ha högre framvagn än x2an men det kan ju va inbillning. Sen tycker jag Pro xr`n ser bra mycket råare ut än x2an och det säger jag inte bara för att jag äger en sådan :blink1:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.561
426
83
Malå/Adak
XR:en har andra framfjädrar och saknar som redan sagts kränghämmare men annars är dämperiet samma. Schimsning kan skilja men den är kassa på båda från fabrik så den ska ändå ändras.....

X2an har 32mm matta från fabrik och XRen heter att den ska ha 35 eller 36 men det ska till ett "bra" måttband för att få fram det =)
XRen saknar back från fabrik och har även annat styre än X2an men överlag så är det småsaker som skiljer.

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
viktigt att veta är att det är stor skillnad på en XR 440 och en XR 800.
440 har mycket mer framflyttad körställning bättre dämperi och starkare chassie

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.561
426
83
Malå/Adak
-04 XR 440 var väl snarare klenare då den var lättad ännu mera än det 440 -03 chassie som XR 800 baserades på. Men XR 440 -04an är onekligen finast att köra men det är ett mörker att mixtra dit en stor tank på den.

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
-04 XR 440 var väl snarare klenare då den var lättad ännu mera än det 440 -03 chassie som XR 800 baserades på. Men XR 440 -04an är onekligen finast att köra men det är ett mörker att mixtra dit en stor tank på den.
Sett båda maskinerna irl å jag kan då säga att jag e ganska så säker på att -04 440 är starkare i chassiet än 800:an. Dessutom fungerar det så att material kan blir stabilare/starkare om man borrar hål i det, på rätt ställen då.

proxmogge

Aktiv medlem
24 jun 2009
81
0
6
strömsund
Sett båda maskinerna irl å jag kan då säga att jag e ganska så säker på att -04 440 är starkare i chassiet än 800:an. Dessutom fungerar det så att material kan blir stabilare/starkare om man borrar hål i det, på rätt ställen då.
Är nog rätt säker på att det inte skiljer nått i själva chassit med förstärkningar och sådant. Skillnaden är att -04a räsern har styrposten dragen ovanför motorn istället för under motorn som på -03an. Sen är huven avkapad i hela bakkanten för att man skulle kunna komma längre fram samt att få bättre ergonomi, och att det är annorlunda konsoll på -04an. Sen är det väll lite annan geometri på boggin på -04an har jag för mig. -04a räsern är i mitt tycke den klart råaste räsern som tillverkats, trots sina år på nacken. Tänk en sån med en moddad ves 800a i.:becky:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.561
426
83
Malå/Adak
Har meckat ett antal timmar i båda sorterna....

Utan att ha datapappren framför mej så har jag för mej att -04 440 var lättare än -03 440, och jag har dessutom för mej att på den tiden det begav sej så hade -04an större problem med hållbarheten än vad -03 hade.......

Sen är skotern byggd i USA, så om dom hade valet mellan att borra på rätt ställe och fel ställe så borrade dom garanterat fel....... Sen är det inte så enkelt att hitta "rätt ställe" heller. Utan FEM-beräkningar och andra datasimuleringsverktyg, (som dom av någon anledning inte använde fullt ut hos någon skotertillverkare på den tiden) är det snudd på omöjligt att hitta dessa "hotspots", och tar du bort material där så du sprider ut spänningarna så hamnar dom i "11 fall av 8" på något annat ställe som du inte lyckats förutspå för att du ansatte fel randvillkor när/om du nu tagit i ordentligt och simulerat din bit.