Skillnad viper vs venture

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Nån som vet skillnaden på en (viper) venture 700 o en vanlig viper 700 tex 04
förutom att mattan är lite längre o dubbelbyna =)
är det andra dämpare etc??? är motorn den samma??:hmmmm: skillnad på boggey osv....
 

skoterräven

Välkänd medlem
4 feb 2007
646
0
16
västernorrland
man kan säga att viper venture är en venture 700 från styret och bakåt
och en viper framför,förutom att den har en extra kylare längst bak,
det är gasdämpare på vipern och olje på viper venturen
 

rowe

Ny medlem
19 feb 2008
2
0
1
Är på jakt efter en ny skoter. Är lite sugen på en Viper Ventrue 700 -04:a men har läst/hört lite att boogien inte är den bästa samt att dämparna är annorlunda jämfört mot den vanliga Vipern. Stämmer detta?

Jag har dock ett stort behov att ha en maskin med dubbeldyna då vi kommer att åka 2 ibland samt också dra pulka ibland. Hur skulle det fungera ifall man tar en Viper Mountain -04 och sätter på en dubbeldyna, går det utan modifieringar? Bör man i sådana fall byta dämpare i boogien eftersom man ska åka 2 på eller går det utan att den slår igenom?

Har haft en Mountain Max innan och den var ju en underbar kompromiss mellan led- och lekmaskin, vilket jag också tror att Viper Mountain är, så att gå över till en riktig touring (viper venture) känns som ett lite väl stort steg.

Kom med förslag eller råd hur jag ska göra :)
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Är på jakt efter en ny skoter. Är lite sugen på en Viper Ventrue 700 -04:a men har läst/hört lite att boogien inte är den bästa samt att dämparna är annorlunda jämfört mot den vanliga Vipern. Stämmer detta?

Jag har dock ett stort behov att ha en maskin med dubbeldyna då vi kommer att åka 2 ibland samt också dra pulka ibland. Hur skulle det fungera ifall man tar en Viper Mountain -04 och sätter på en dubbeldyna, går det utan modifieringar? Bör man i sådana fall byta dämpare i boogien eftersom man ska åka 2 på eller går det utan att den slår igenom?

Har haft en Mountain Max innan och den var ju en underbar kompromiss mellan led- och lekmaskin, vilket jag också tror att Viper Mountain är, så att gå över till en riktig touring (viper venture) känns som ett lite väl stort steg.

Kom med förslag eller råd hur jag ska göra :)
Att ta en MTN viper o slänga på en dubbeldyna är en mycket bra kompromiss. Ifall du kommer lämna leden.

Venture maskiner är rena ledmaskiner.

TIPS!

Köp en boggie dämpare från Vikingen kostar ~1200kr. Farsan gjorde det till sin venture, blev en helt ny skoter!