Skillnad sekundär 2012vs 2013?

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
218
4
18
Som sagt har en 2013 Renegade bcx 800 etec som sekundären havereat på.

Har ny fått tag på en till en Freeride 2012 800etec.

Brp orginalnr till renegaden är 417127332
Och till freeriden är det 417127296

Är det någon som vet vilken skillnad det är på dessa 2 och är det
iså fall nåt jag kan flytta över.

Tacksam för hjälp//Enslow
 
Last edited:

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
218
4
18
Som sagt har en 2013 Renegade bcx 800 etec som sekundären havereat på.

Har ny fått tag på en till en Freeride 2012 800etec.

Brp orginalnr till renegaden är 417127332
Och till freeriden är det 417127296

Är det någon som vet vilken skillnad det är på dessa 2 och är det
iså fall nåt jag kan flytta över.

Tacksam för hjälp//Enslow
Har pratat med 2st ski-doo handlare och bägge säger att dom passar på bägge men kan inte säga varför det är olika original nummer hos BRP.
Tycker det borde vara billigare lagringsmöjligheter om man har samma nummer och allt handlar ju om att spara pengar nu förtiden.

Kollar men på brp sida så är det samma lager och samma drev och dom har samma nummer, Därför tycker jag det är konstigt att det skiljer på enheterna.

Ingen som har bättre koll//Enslow
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Är det ett fysiskt stämplat artnr eller är det i BRP parts catalog som de är olika? Är det i katalogen så är det inte så konstigt. De är väl olika konfigurerade och då får de troligtvis olika artnr.
Freeriden har troligtvis en annan helix och fjäder än renegaden. Fysiskt så kommer den att passa för båda är ju XP-chassit men sen kanske du måste byta kalibreringen (helix+fjäder).

Om du kollar på mulles sida en bit ner http://www.m-performance.com/Sidor/etec800.html så kan du se att renegaden har en 44/42 helix och grön fjäder och freeriden har en rak 40 graders helix och blå fjäder. Men om dessa delar är hel på din gamla kan du ju flytta över dessa.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Är det gjutnummer så kan de ju ha ändrat något i gjutningen från ett år till ett annat. De hade ju lite olika lösningar på hur rullarna satt däromkring. Vet att 2013 på XM är en årsmodell som är unik i det avseendet.
 

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
218
4
18
Är det ett fysiskt stämplat artnr eller är det i BRP parts catalog som de är olika? Är det i katalogen så är det inte så konstigt. De är väl olika konfigurerade och då får de troligtvis olika artnr.
Freeriden har troligtvis en annan helix och fjäder än renegaden. Fysiskt så kommer den att passa för båda är ju XP-chassit men sen kanske du måste byta kalibreringen (helix+fjäder).

Om du kollar på mulles sida en bit ner http://www.m-performance.com/Sidor/etec800.html så kan du se att renegaden har en 44/42 helix och grön fjäder och freeriden har en rak 40 graders helix och blå fjäder. Men om dessa delar är hel på din gamla kan du ju flytta över dessa.
Det är i brp parts catalog det är skillnad.

Och det är min yttre skiva som har en spricka och jag vet inte hur den sitter ihop med axeln.
Dom är inte delbara enligt brp parts men det ser ut som att skivan är gängad på axeln.

Och när vi renoverade variatornerna på en Polaris Beast så fick jag tillverka ett verktyg för att få lös korset
sen värma och dra med en 2meters förlängare.
Ett smärre helvete så det vill jag inte göra om.

och ja jag tänkte flytta över helix och fjäder.

Stort tack för din hjälp//Enslow
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.143
106
63
På summit iallafall så skiljer det i längd på axeln mellan vissa årsmodeller. Jag är ganska säker att -13 fick en något längre axel men kan ha varit -12 också. Mät axlarna innan du sätter ihop och din ”nya” axel borde isåfall vara kortare men det kan du shimsa isåfall.
 

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
218
4
18
Är det gjutnummer så kan de ju ha ändrat något i gjutningen från ett år till ett annat. De hade ju lite olika lösningar på hur rullarna satt däromkring. Vet att 2013 på XM är en årsmodell som är unik i det avseendet.
Ja det är ett xm chassi på min och låspinn
 

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
218
4
18
Någon som vet om man bara kan byta yttre skivan?
Tänkte bara för säkerhetsskull om den inte passar rakt av.

Har inte fått hem freeride variatorn än så jag har inte kunnat kolla om det är rätt längd än.

//Enslow
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Alla sekundärer med axel från första XP -08 och fram till sista XS/XM, (vad det nu var för år), passar rent fysiskt så länge du inte försöker sätta dit en splinesaxel från en RS.
Sen ja, dom la nog på någon mm på axellängden något år men det går ju i värsta fal schimsa, (alternativt sätter du över skivor och andra "inälvor" på din gamla axel). En sak som dom har ungefär en lösning per årsmodell på är hur pinnarna rullarna sitter på är låsta, och det innebär ju att artikelnumren kommer skilja.
 

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
218
4
18
Alla sekundärer med axel från första XP -08 och fram till sista XS/XM, (vad det nu var för år), passar rent fysiskt så länge du inte försöker sätta dit en splinesaxel från en RS.
Sen ja, dom la nog på någon mm på axellängden något år men det går ju i värsta fal schimsa, (alternativt sätter du över skivor och andra "inälvor" på din gamla axel). En sak som dom har ungefär en lösning per årsmodell på är hur pinnarna rullarna sitter på är låsta, och det innebär ju att artikelnumren kommer skilja.
Ok jag har hyffsat koll på det mesta och låsningar av rull skruvarna.

Och det ser ut som att yttre skivan är fastgängad i axeln.
Men är det bara att värma ordentligt (lär ju vara loctitad)och tillverka ett verktyg så att man får ett bra grepp
liknande den jag gjorde till Polarisen.

Alltid en risk med aluminium.

Tack för svaret//Enslow
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Möjligt att jag gjorde det väl enkelt i mitt förra inlägg, Yttre skivan är nog mer eller mindre ett med axeln och går inte ta loss från axeln.
 

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
218
4
18
Möjligt att jag gjorde det väl enkelt i mitt förra inlägg, Yttre skivan är nog mer eller mindre ett med axeln och går inte ta loss från axeln.
Konstigt kan jag tycka.

Om man köper en Team sekundär så kommer den utan axel och hur ska man då få den på plats.
Lös axel kan man inte köpa enligt BRP parts catalog ialla fall

//Enslow
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Köper du en team sekundär behöver du även ha axeln....
Har du en 600rs har du flytande sekundär så om du köper en team då så passar den, så enkelt är det.

sen kan man alltid mäta, läsa dig till de delar du behöver till att göra dig en flytande sekundär. jag har plockat ihop delar till det till min summit 800
 

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
218
4
18
Menar du att om jag köper en Team så kan jag köpa en axel från en 600 RS och den sitter inte fast i sekundären?

Men nu har jag beställt en orginal komplett från en Freeride 800etec 2012.
Har inte fått hem den än men hoppas att den passar direkt.

//Enslow
 

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
218
4
18
För övrigt kan jag säga att det går att ta lös yttre skivan från axeln.

Den är splincad och loctitad begöver därför värmas och pressas mot drevsidan
mot andra hållet sitter det en kant så det går inte utan att förstöra något.

//Enslow