Skillnad på Ras-2 och Ras-3 framvagn?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Lättare. Annan geometri (mindre bumpsteer) och 20mm längre fjädringsväg.

bumpsteer: skotern styr av sig själv när dämparen komprimeras/trycks ihop.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Ras-2 sitter väl på T3an på gamla XM chassiet och RAS-3 sitter väl på G4 chassiet. Så med det i bakhuvudet så är det väl ingen större att jämföra dem då i princip allt annat utom boggien skiljer mellan de chassina. Man kanske kan montera spindeln på RAS-2 men det är inget jag har koll på tyvärr.

Om det är skillnaden mellan RAS och RAS-2 du tänker på på XM så är det en annan spindel som är högre och jag tror den står mer upprätt (kanske var tvärtom), längre dämpare och T3an med RAS-2 är mer lättstyrd än föregångarna MEN T3an har även annat kedjehus och annan infäsning på boggien (högre markfrigång) som kanske även bidrar till detta). Skulle tro att det inte är någon höjdare att bara montera RAS-2 på en gammal XM för det lär ge en skum kombo med boggien misstänker jag. (Dock bara spekulationer). Jag hade både en T3a och en "vanlig" XM samtidigt och T3an är bättre på alla punkter. (G4 är bättre än XM;) )
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Ras-2 sitter väl på T3an på gamla XM chassiet och RAS-3 sitter väl på G4 chassiet. Så med det i bakhuvudet så är det väl ingen större att jämföra dem då i princip allt annat utom boggien skiljer mellan de chassina. Man kanske kan montera spindeln på RAS-2 men det är inget jag har koll på tyvärr.

Om det är skillnaden mellan RAS och RAS-2 du tänker på på XM så är det en annan spindel som är högre och jag tror den står mer upprätt (kanske var tvärtom), längre dämpare och T3an med RAS-2 är mer lättstyrd än föregångarna MEN T3an har även annat kedjehus och annan infäsning på boggien (högre markfrigång) som kanske även bidrar till detta). Skulle tro att det inte är någon höjdare att bara montera RAS-2 på en gammal XM för det lär ge en skum kombo med boggien misstänker jag. (Dock bara spekulationer). Jag hade både en T3a och en "vanlig" XM samtidigt och T3an är bättre på alla punkter. (G4 är bättre än XM;) )
Jag instämmer i allt förutom det att det ska gå bra att uppdatera från gammel-RAS till RAS2.
Det fanns nämligen färdiga kit för just detta i (åtminstone) 2016-års tillbehörsbroschyr.
Sen huruvida det blir bra eller inte har jag ingen aning om.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jo jag vet att det finns färdiga kit men om det blir bra är en annan sak. I och med att det ger högre markfrigång fram innebär det även högre skidtryck och det påverkar ju beteendet på maskinen. Det borde dock bli snarlikt om man drar ihop balataremmen med original framvagn. Så med en ras-2 kanske man man får liknande effekt men mer fjädringsväg på främre delen av boggien. Det lär bli en skillnad men hur vetefasen ;)