Skidor "Pilot DS 3" vs Blade DS (DS+)

patric70

Välkänd medlem
14 okt 2014
127
3
18
Södra Dalarna
Är det någon som testat att köra Blade DS skidor på summit/freeride 2018-?
Skulle vilja veta om ni tycker att det blev bättre?

Frun blir galen på Pilot DS 3 skidorna pga att de skär igenom så lätt
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Jag har för ett par veckor sedan gjort just det bytet på min Freeride 154" 2018 (till Blade DS+) då jag upplevt exakt samma sak som din fru. Jag testkörde förra vintern en kompis Boondocker 3900 2022 (som ju har Blade DS+) och tyckte att de skidorna var mycket bättre på de flesta sätt. Bättre bärighet, mycket mer förutsägbara och ändå inte svåra att få att skära ner om man så ville. Nu så är det ju inte säkert att det blir helt samma på min Freeride då det ändå är olika fjädring (åtminstone i boggien, framvagnen är väl rätt lik) mellan den och kompisens Boondocker, men jag hoppas det blir bättre i alla fall.

På grund av snöbrist så har jag inte hunnit testa desto mer ännu, men jag återkommer med ett utlåtande så snart jag hunnit köra och testa lite mer.
 
Reactions: patric70

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Jag har däremot provat tvärt om då jag fick låna DS-skidor en helg då jag knäckt en Lynxskida på min BD RE 850 jag hade innan.

Otroligt impopulär uppfattning men... Väger man inte in placeboeffekten så är nog skidbytet i paritet med att kleta på ett dekalkit när det gäller uppförande.....

Förutom att skidgummina inte stämmer mellan så doo-skidorna ville ställa sig rakt upp med jämna mellanrum så vet jag inte om jag upplevde någon större skillnad. Och det var ändå ytterst oberäkneligt sent vårföre med genomslag/hårt/mjukt i en salig blandning.

Har en -22 Summit med DS nu och förstår inte alls vad ni pratar om, skidorna funkar precis hur bra som helst. Doon kan däremot upplevas "nervös" men det beror till mycket större del på spindlarna än skidorna. Hade gärna satt dit ett par "rakare" Lynxspindlar på Summiten och kommer nog göra det också om jag hittar ett par till rätt kurs men skidor kommer jag inte byta för jag ser inte någon vinning alls med det.
 
Reactions: patric70

patric70

Välkänd medlem
14 okt 2014
127
3
18
Södra Dalarna
Jag har för ett par veckor sedan gjort just det bytet på min Freeride 154" 2018 (till Blade DS+) då jag upplevt exakt samma sak som din fru. Jag testkörde förra vintern en kompis Boondocker 3900 2022 (som ju har Blade DS+) och tyckte att de skidorna var mycket bättre på de flesta sätt. Bättre bärighet, mycket mer förutsägbara och ändå inte svåra att få att skära ner om man så ville. Nu så är det ju inte säkert att det blir helt samma på min Freeride då det ändå är olika fjädring (åtminstone i boggien, framvagnen är väl rätt lik) mellan den och kompisens Boondocker, men jag hoppas det blir bättre i alla fall.

På grund av snöbrist så har jag inte hunnit testa desto mer ännu, men jag återkommer med ett utlåtande så snart jag hunnit köra och testa lite mer.
Nått man måste tänka på eller är det bara att byta rakt av?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Köp dessa LÄNK om du ska montera blade DS skidor på din g4, du kommer tacka mig senare.
Du lär ha skidgummin till blade ds skidor när du byter och dessa är kanonbra
Har blade ds skidor på ena summiten och jag tycker dom funkar bättre än ds3 skidorna
 
Reactions: patric70

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Nått man måste tänka på eller är det bara att byta rakt av?
Jag köpte mina Blade DS+ skidor av BRP-återförsäljare. Då följde det med två par skidgummin, det ena paret passade inte riktigt (gissar att det paret var för Lynx), men det andra passade fint. Nu så vet jag inte om det par skidgumming som Undie länkade till är bättre än de original som följer med Blade DS+, om det är så så kan det ju vara värt att köpa dem istället.

I övrigt så inget speciellt att tänka på. Skruva av de gamla skidorna (bara en bult och mutter och lite brickor, men se till att behålla den lilla distansen/hylsan som används för att välja mellanrum mellan skidorna, den behövs för monteringen av de nya skidorna), skruva dit de nya skidorna med medföljande bult, mutter, brickor, nya skidgummin samt använd distansen/hylsan för mellanrum mellan skidorna enligt dina önskemål (jag brukar köra på smalaste läget hela tidiga säsongen när det är bra med puder för bästa smidighet, byta plats till bredare mellan skidorna senare på våren när föret blir hårdare samt då också lägga på snabbkopplingen för krängningshämmare). Snabbt och enkelt gjort, typ en halvtimmas jobb högst om inget jävlas. Du behöver en rätt stor fast nyckel däremot (eller skiftnyckel), typ 23 eller 24 mm eller något.
 
Last edited:
Reactions: patric70

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag var väldigt emot ds3 på både min Summit T3 och min nuvarande G4 då jag tyckte att de var mer eller mindre livsfarliga, speciellt på G4:an. Jag har inte testat Blade men däremot Gripper och det funkade inte alls för mig.

Däremot är jag inte helt säker på att det är skidan som är största problemet för nu tycker jag de är ganska bra. De ändringar jag har gjort är Durapro skidgummin och omshimsade originaldämpare så att de dels blir hårdare och har lite långsammare retur samt att jag kör utan skidspetsarna. Jag har inget problem med att de går i snön för då blir den lättare att bryta runt om skidan skär ner. Det har ju aldrig varit ett problem på en summit att få upp dem ur snön.

Med dessa moddar så funkar det för mig. Det är fortfarande lite lurigt på vårföre när det är spårigt (dock avsevärt mycket bättre än original) men det tycker jag det är med fler maskiner med aggressiva skidor så det ligger i dess natur. kanske extra påtagligt på just summitarna som är smått instabila i grundutförande och känsliga på förarinput.
 
Reactions: patric70

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.143
106
63
Kört blade ds på båda mina summit 850 och funderar på att sätta på Polarisen då jag tycker gripper är för snäll. Var i allafall jättenöjd med dom på summitarna, 154” och 146”. Dock jävliga att backa med men ds+ verkar mer vinklade baktill så dom kanske är bättre på det.
 
Reactions: patric70

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Har nu varit ute och testat de nya Blade DS+ skidorna lite mer och måste säga att jag så här långt är väldigt nöjd.

Pilot DS3 upplevde jag som väldigt oberäkneliga och instabila. Nästan omöjligt att köra rakt fram med i lössnö utan de skar ner både till höger och vänster utan egentlig förvarning. Väldigt nervösa rent allmänt när man kör lite snabbare i lössnö, kunde ge upphov till oväntade kast. Rent utav farliga i vissa lägen, har flugit över styret några gånger när de skurit ner helt oväntat. Alla dessa tendenser har blivit avsevärt bättre nu med Blade DS+, mycket tryggare och mer förutsägbara. Går rakt fram i lössnön om jag vill det, skär ner åt något håll när jag vill det och lättare att hålla skotern på kant utan att den tippar över för mycket eller för lite. Mycket, mycket stabilare när man hoppat lite och skidorna slår ner i snön. Med Pilot DS3 så var risken alltid stor att skotern skar iväg åt något håll just vid landningen, inte så med Blade DS+, skotern håller sig rak och går i samma riktning/vinkel som den pekade i luften även när den landar i snön igen. Känns mycket tryggare med körningen nu. Föret som rådde nu var att det var puder utan botten, så jag kan inte uttala mig om andra fören än det ännu.

Sen så är det säkert så som många skriver att själva grunden till problemen med Pilot DS3 inte ligger i själva skidan, utan i geometri i framvagnen, spindlar etc. Men jag åtminstone tycker att Blade DS+, så här långt och med de inställningar på fjädring, dämpare, balatarem etc. som jag vill köra med, avsevärt förbättrar situationen. Säkert så går det att med hjälp av olika justeringar av fjädring, dämpare, balatarem få det att bli mycket bättre, utan att byta skidor. Men då jag hittat inställningar som jag trivs med så vill jag ogärna gå bort från dem så då är det, för mig, perfekt att Blade DS+ gör skotern tryggare och mer stabil utan behov av de justeringarna. Som sagt, detta gäller puder utan botten. Det ska bli intressant att se hur Blade DS+ beter sig längre fram under säsongen när det blivit mer botten i snön och ännu senare även när det är inslag av skare etc. Får återkomma med fler omdömen längre fram.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
En rolig detalj i sammanhanget är att "Jänkarna" inte gillar Bladeskidorna alls verkar det som. Och att en del försöker fixa till dom genom att kapa dom smalare.

Jajja, det är väl som jag alltid har sagt; Smaken är som baken... en del har ful! ;)
 
Reactions: Henrikssons

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
En rolig detalj i sammanhanget är att "Jänkarna" inte gillar Bladeskidorna alls verkar det som. Och att en del försöker fixa till dom genom att kapa dom smalare.

Jajja, det är väl som jag alltid har sagt; Smaken är som baken... en del har ful! ;)
Nä, jag kan väl inte påstå att jag har en fin bak, men då är ju jag själv mer förtjust i kvinnobakar än mansbakar också så jag är kanske inte rätt person att uttala mig. 😄

Det är ju intressant helt klart att man inte är så förtjust i Blade-skidorna i staterna. Jag har tidigare hört från olika källor att snön ofta brukar ha en lite annan konsistens där än här i Skandinavien, lite fastare och med mer bärighet fastän den är djup som fan? Att det bottenlösa pudret är rätt ovanligt där på andra sidan pölen. Man kör väl ofta på väldigt mycket högre höjder med sina lössnömaskiner i alla fall, än vad vi gör i Sverige, så det kanske spelar in på vilken konsistens snön har? Vet inte alls om det stämmer, har aldrig kört skoter i USA så kan inte uttala mig. Kanske finns någon här på forumet som kan säga något om det?

Men om det är så att snön på hög höjd är av fastare karaktär så kan jag förstå att Blade kanske upplevs som för stabila, för svåra att trycka ner i snön och få att bita fast ordentligt i backen när det är brant och man vill skråa. Där kan jag tänka mig att man tycker bättre om t.ex. Pilot DS3 för de tillfällena, där kan ju villigheten att skära ner och bita fast vara mer av en fördel.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Lovade ju återkomma med lite fler omdömen om Blade DS+ efter mer testande.

Upplever fortfarande att Blade DS+ är mer stabila och förtroendeingivande än Pilos DS3. Problemen med att skidorna skär igenom när man inte vill skulle jag säga är i stort sett borta och det är ju den stora vinsten tycker jag. Jag är inte alls orolig längre för att få obehagliga kast i lössnö för att en skida bestämt sig för att skära ner, mycket lättare att bara köra rakt fram i lössnö om man vill (tyckte det var nästan omöjligt med Pilot DS3, de skar alltid ner åt något håll).

Sedan så finns det ju mindre bra saker med Blade DS+ också. Det som märks av mest tycker jag är att de har en mer "simmig" känsla i lössnö, känns som att de inte riktigt biter tag i underlaget. Svårt att styra skotern i lössnö enbart genom att vrida styret, man är i princip tvungen att trycka ner ena skidan genom snön och luta skotern åt det håll man vill åka. Vilket väl inte jag upplever som något stort problem, det är ju så man i regel kör lössnömaskiner. Men kan tänka mig att de som kör typ bredbandare och är mer vana vid att vrida på styret för att bestämma riktning kan uppleva det som besvärligt.

Måste också sägas att Pilot DS3 är mer ett precisionsverktyg, en vass skalpell, i jämförelse. De skidorna får man att bita fast exakt där man vill i en backe t.ex. medan Blade DS+ är mer ett trubbigt verktyg, typ en något slö morakniv. Visst biter de också fast och det är inga problem att få skotern på skrå och skråköra, men man får inte känslan av att man har samma precision, att man lika exakt kan styra var de biter fast. Som att de inte har fullt lika bra grepp om snön och glider lite mer på snön istället för att greppa. Detta hör samman med den "simmiga" känslan, en del av samma grej.

Ska vid tillfälle testa med mer fjäderförspänning på framdämparna, se om det kan ge skarpare och bättre styrkänsla. De går dock inte att justera så mycket, har redan rätt mycket fjäderförspänning på dem så tror väl inte på någon stor skillnad. Skulle ev. även kunna testa släppa på förspänningen på fjädern på främre dämparen i boggien, få lite mer skidtryck på det sättet.

Sedan så har Blade DS+ lite samma egenheter som Pilot DS3 när det är lite skorpa/skare på snön, att de där kan bli lite lätt obehaliga och få lite kast. Det är nog ofrånkomligt med skidor som har djup köl och jag upplever inte att Blade DS+ är lika illa som Pilot DS3, men ändå något värt att nämna.

Skulle jag gjort om bytet från Pilot DS3 till Blade DS+ så här i efterhand? Japp, det skulle jag. Jag tycker fördelarna överväger nackdelarna med rätt stor marginal. Däremot så hade ju drömmen varit en kombination mellan Pilot DS3 och Blade DS+. Det hade varit intressant att testa en G5 Freeride som har nya spindlar och nya Pilot DS4 skidorna och se om det är någon skillnad med andra spindlar och andra skidor (vad jag läst så ska Pilot DS4 vara mer stabila rakt fram än Pilot DS3 tack vare längre köl, men i övrigt rätt lika).
 
Reactions: patric70