Skidor och ”vobblande”

Stromoren

Medlem
26 dec 2007
22
0
1
Har en Expedition Xtreme 850 2022, som för övrigt är en kanonbra skoter. Kanske den mest mångsidiga jag någonsin haft. Nu till det bekymmer jag noterat efter ca 100 mils körning. På lätt skarsnö börjar den i bland att vobbla från sida till sida. Kan bli lite otäckt vid lite högre fart. Noterade samma sak på föregående maskin, en Backcountry X 850 modellår 2019. Det handlar sannolikt om skidor och skidtryck, gissar jag. Någon annan som upplevt detta? Några tips på vad man kan göra/bör överväga?
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Är i princip omöjligt att få bort helt. Sakta ner farten, eller som nån kommer att skriva, håll stumt så att skidorna aldrig är i backen. Vet inte vad det sitter för skidor på din skoter, kanske DS3 eller 2, men dom värsta skidorna jag haft med detta fenomen är SLP Powder pro skidorna, så antagligen ju aggressivare skida desto större problem.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Har den alltid varit så eller har det kommit eftersom? Det verkar som det sitter Pilot DS2 skidor på dessa och de är väl inte superaggressiva men ändock en djupsnöskida med djup köl så av den anledningen så är de mer eller mindre spårkänsliga på hårt underlag. Men det i kombination med slitna skidgummin gör det värre. På en summit håller väl skidgummina runt 100 mil (om ens det...) och med dåliga skidgummin blir de ju direkt livsfarliga i vissa situationer. Så det kan vara idé att byta dem.
En annan dålig sak på ski-doo är dämparna då de är mjuka och har inga bra justeringsmöjligheter och det är just vid hårdare före man upptäcker det.
 

Stromoren

Medlem
26 dec 2007
22
0
1
DS3 och fenomenet har funnits från första början. Tror det var samma skidor på Backcountryn också…
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Ett brp fenomen om du frågar mig, dom är så helt enkelt. Man får vänja om sitt körsätt så att man inte hamnar i vobbel. Känns som att det har med framvagnens geometri att göra, däremot är dom såpass bra på så mycket annat att jag kan leva med det, men dubbelkolla så att det inte är för mycket toe-in
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Sen ska man inte vara rädd att experimentera med att justera tåin och tåut tills man hittar ett läge som passar så man kör.
Antalgligen så är det mycket bumpsteer inbyggt i framvagns geometrin.
Man kan palla upp buken fram och ploicka loss dämparna sen rör man skidorna upp och ner så ser man hur de påverkar tåin/ut under fjädringsvägen.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Det är inte skidornas fel, det är spindlar och a-armar, (som bestämmer spindellutningen), som gör det.
Spindel som skjuter fram skidan långt tillsammans med övre a-armar som lutar bak spindeln mycket ger en väldigt nervös maskin.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Det är inte skidornas fel, det är spindlar och a-armar, (som bestämmer spindellutningen), som gör det.
Spindel som skjuter fram skidan långt tillsammans med övre a-armar som lutar bak spindeln mycket ger en väldigt nervös maskin.
Aha det är så illa alltså. Är det samma på G5?
Så men andra ord ska man ha en brp så ska det vara med teleskopframvagn, för den upplever jag som väldigt exakt och förutsägbar :)
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Inte riktigt hela sanningen! Har kört pro rmk i 10 år och har alltid gillat dess förutsägbarhet i jämförelse med brp maskinerna som i mitt tycke har varit alldeles för nervösa och just detta vobbel i framvagnen. Men nu efter en säsong på en boondocker så är man van att parera i förväg och i slutändan så kör man på ett annat sätt än tidigare och har inga problem som helst men lika kul ändå.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Aha det är så illa alltså. Är det samma på G5?
Så men andra ord ska man ha en brp så ska det vara med teleskopframvagn, för den upplever jag som väldigt exakt och förutsägbar :)
Det skiljer mellan modellerna. Bästa exemplet är om du jämför -19 Ranger 49 med 101cm framvagn med samma maskin från -20. -19 är i princip okörbar, -20 funkar, bl.a just spindlar och övre a-armar som skiljer. Kom på det när jag jämförde min -19 BD RE med farsans -19 900 ace 49a, samma chassie, samma spårvidd, fullständigt olika beteende. -20s 49a, (och senare antar jag), har samma armar och spindlar som BDn.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Jag upplever mina skidor på summiten (g4) som rent ut sagt obehagliga på hårdare underlag och då framförallt skare som resulterar man får sitta/stå på helspänn hela tiden.
Jag har testat mig fram med olika inställningar på både toe in och ut och även olika skidtryck med boggien utan större framgång.

Jag lånade då ett par Blade ds som kompisen hade på hyllan och jag upplevde dom skidorna som MYCKET bättre på alla underlag, har beställt ett par som jag kommer använda under kommande säsong.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Jag upplever mina skidor på summiten (g4) som rent ut sagt obehagliga på hårdare underlag och då framförallt skare som resulterar man får sitta/stå på helspänn hela tiden.
Jag har testat mig fram med olika inställningar på både toe in och ut och även olika skidtryck med boggien utan större framgång.

Jag lånade då ett par Blade ds som kompisen hade på hyllan och jag upplevde dom skidorna som MYCKET bättre på alla underlag, har beställt ett par som jag kommer använda under kommande säsong.
Provade båda sorterna på min Boondocker med "neutralare spindlar", märkte i princip ingen skillnad. Ja förutom att skidgummina inte riktigt är korskompatibla då Lynxens spindlar ser annars ut under. Kör Summit nu, skulle gärna sätta "rakare", eller neutralare, spindlar på den men rent obehaglig skulle jag inte kalla den.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag har ju skrivit tidigare om samma sak att ds3 är livsfarliga på hårdföre men jag har typ ändrat mig. Jag tror att receptet är det jag skrev ovan...bättre skidgummin och dämpare. Jag kör durapro skidgummin och omshimsade dämpare som är betydligt hårdare och har "långsammare" retur. Jag har även tagit bort breddarna (skidspetsarna) och som sagt, jag tror det är dessa ändringar som har fått bort det "livsfarliga", i allafall det mesta. Jag fick det delvis bekräftat när jag hoppade mellan sambons 146a (summit 850 sp) som var original och då fick man flanshbacks om hur den var innan.
När jag var som mest desperat så testade jag även ds2 och gripper skidor men det funkade inte för mig. Jag har dock inte testat blade.
I lössnö är ju ds3or kanonbra.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
En sak till som är synd med skidoo/lynx framvagnen är ju att du inte kan ställa camber vinkeln.
En negativ camber hade gjort susen tror jag på skarsnö
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Kikar man från sidan på exempelvis en en Summit så befinner sig större delen av kölen och styrstålet framför spindeln vilket ger en klart märkbar servoverkan/självstyrning direkt man vridit skidorna det minsta lilla.

En rakare spindel, som inte ser ut som en sko någon från Leningrad Cowboys tappat, samt övre armar som inte tippar bak spindeln lika mycket flyttar bak köl/stål rätt mycket vilket fort dämpar "servoverkan".
Om man jämför de två olika Ranger 49orna jag nämnde ovan, så skiljer det flera cm i hur långt fram skidan sitter, och från de som provat ha första generationens DS-skidor, där skidan gick sätta i tre olika lägen med bara någon cm skillnad, och minns hur stor skillnad det gjorde förstår fort hur stor skillnad det gör med 5-8cm hit eller dit vilket väl ungefär är spannet det ligger i hos 49orna..
 

Rallysalle

Medlem
12 jan 2015
22
2
3
Sörberget
jag kör xtreme 850 -22 och tycker också att det är oroligt i skarsnön så då får man ta det lugnt, testat Lynx skidan funkar möcke bättre men sämre styrförmåga i lössnön å det är där jag vill vara så pilot skidan funkar bäst för mig , durapron skidgummina gjorde underverk trodde jag aldrig skulle bli så mycke bättre men det lilla störningen i skarsnön står ja ut med.....
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Ett brp fenomen om du frågar mig, dom är så helt enkelt. Man får vänja om sitt körsätt så att man inte hamnar i vobbel. Känns som att det har med framvagnens geometri att göra, däremot är dom såpass bra på så mycket annat att jag kan leva med det, men dubbelkolla så att det inte är för mycket toe-in
Håller med om Brp fenomen. Min Summit 800 2011 gjorde så,samma med den från 2014 och Renegade xrs 2017 och även på Bcx 850 2022 som jag har nu. I vissa typer av skarfören är dom hemsk.

Skickat från min SM-T545 via Tapatalk
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Klassiskt brp fenomen, sägs vara bättre med Ras X, eller lynx språk LFS+ Jag ser att den positiva caster vinkel på spindeln minska år för år, med Ras X är den väldigt neutral