skidoo summit 800r powertec motor problem

dannepotter

Medlem
18 apr 2014
48
0
1
nälden
Har en summit 800r power tec 2009 motorn skar förra vintern, fixade allt, stoppade tillbaka motorn, då vart det nått el fel först, kom fram till att det var tändplattan som var väck, bytte den, och den starta på första försöket, nu när jag skulle frakta iväg den så startar den på första rycket, går perfekt på tomgång, men när jag gasar så stryps den. Kör oljeblandat direkt i tanken, så han varnar att jag måste fylla på olja, kan den gå in i nått sånt safetymode? Eller nått liknande med tanke på att behållaren är tom?

mvh daniel
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Har du löst smörjningen till vattenpumpen?

Går den lite mindre dåligt om du har choken i så gissar jag att du monterat höjdjusteringsmanickens slangar fel (kommer fan inte på vad den heter)
 

dannepotter

Medlem
18 apr 2014
48
0
1
nälden
Har du löst smörjningen till vattenpumpen?

Går den lite mindre dåligt om du har choken i så gissar jag att du monterat höjdjusteringsmanickens slangar fel (kommer fan inte på vad den heter)
Nej det har jag inte tänkt på faktiskt har du något bra tips?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Om den stått länge är det troligen igensatt förgasare eller dålig soppa.

Höjdkompenseringen går mer eller mindre inte koppla fel. är du osäker dra av dom smala slangarna till förgasarna då går den på max bränslemängd. Då går dom bra men kan vara lite bluddrig men ska inte tveka på gasen.

Dra ur oljegivaren ur tanken å dra fast flottören på pinnen med en kattstrypare. det gjorde jag på min gammla rev. Fungerade klockrent. Vet däremot inte hur det är på en xp om det är lika lätt.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Men har du inte löst smörjningen till vattenpumpen så måste du göra det. Går inte att bara sluta ut att fylla oljetanken.
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Bara 2009 Kan låsa sig just som du beskriver, om den känner av en rejäl spikning.
Vilket den kanske gjorde när den skar?
Närmaste verkstad kan upphäva problemet samt ladda i uppdateringen som förhindrar det i framtiden.
Ca 25% av alla Lynx & Skidoo därute har inte den uppdateringen!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Om man tar bort oljepumpen måste man plugga hålet där pumpen satt med en platta med en nippel på så man kan fylla på olja. Original oljenippel ovanför pumphuset har man som avluftning när man trycker i olja med pumpoljekanna. Man pluggar bägge slangarna efter man fyllt fullt. Man kollar lite då o då hur mycket olja den ev tar. Har man tur drar/läker de nästan ingen olja.
 

dannepotter

Medlem
18 apr 2014
48
0
1
nälden
tack för alla svar, har varit i kontakt med oktan AB där dom fixade tändplattan, dom sa att det bara behövdes plugga slangen, dom sa att jag skulle kolla vakumslangarna, och soppa filtret som sitter vid tanken. så nu håller jag på att söka en sprängskiss på vart vakumslangarna kan sitta