Skidoo summit 800 e-tec råd vid köp?

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
38
www.modohockey.se
Hej står i valet och kvalet att köpa, men står mellan 2st. 150mil och 240mil på den andra. Båda är summit -15 och -16.
Finns de några speciella saker att kolla tänka på innan köp på dom? Vanliga fel ect?

Hur är de med kylningen på dom? Hade en 800-r mxz -09 tidigare, den kokade extremt lätt och var tvungen att köra med Isrivare i stort sett hela tiden i fjäll miljö oavsett väder, samma med summit?
 

Hestra

Välkänd medlem
14 apr 2017
157
27
28
Jag skulle säga att summitarna är nog snäppet värre än mxz , visst du har lång tunnelkylare men dem kokar väldigt lätt ändå, detsamma gäller boondocker...

Dem varnar dock ganska mycket innan den verkligen kokar, går bra att fortsätta köra en bra bit innan glykolen sprutas ut.

Ett knep jag använt mig är en låda baktill med hål i botten och lasta i snö och is på, då kan du köra på sommaren nästan...
Leta efter en med extrakylare med fläkt, men dem kokar även dem...


Min 800 2014 har snurrat strax över 1000 mil och har inte haft några bekymmer hittills, och den är använd från första snöflingan fram tills sista snöhögen är borta
 

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
38
www.modohockey.se
Okej tack, vettig info ☝🏻. Hur ser de ut med motorn? Drift säker eller problem med kolvar cylindrar vevstakar mm? Ska de fettas in mm som äldre modellerna?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Nackdelen med extrakylaren är ju ifall man meckar och donar en massa. Blir betydligt besvärligare ta ur pipan exempelvis!

Hur ligger priserna? Kan du sträcka dig till en begad -19 600 istället? Jag hade alla dagar i veckan föredragit den nya 600an före etec 800an! Jag har "förr i tiden" haft flera e-tec 800or och sambon köpte i fjol en Summit med nya 600R motorn och jag är faktiskt riktigt impad av den! (kommer antagligen gå på en sån när det är dags att byta ut nuvarande 850)
På papper har den lägre effekt än 800an men det är inget jag tror du märker mycket av då nya 600an har så mycket bättre respons än gamla 800an, (som i mitt tycke är en av skotervärldens tråkigaste motorer).
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Jag är av uppfattningen att summiten inte kokar lätt. Jag har en 146:a nu som vi inte ens har isrivare på men vi drar pulka med den och enda gångerna den tenderar att gå varm är vid pulkadragning på pansarföre. Är det bara lite snö som yr så håller den tempen. Jag hade en t3:a 154:a som lättare gick upp i temp men inte så det var problematiskt. Den hade jag isrivare på och då gick det oftast bra.

Kör man väldigt sakta, typ under 30-40 så yr det mindre och då går de upp lättare i temp än om man lägger sig i typ 50. Jag kör förvisso inte på kalfjäll direkt utan på låglandet men pansarföre i påsk är nog ganska likvärdigt. (Summit T3 163 2015 har kortare kylare tror jag så den kanske du ska undvika)
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Känner inte heller igen att XM Summit ska gå varm.
Det finns nån modell av T3 som hade kort kylare, men med standardkylare anser då jag inte att det är några problem.
Hade en XM 800 154" -13.
Drog både pulka och ledsladd med den, funkade väldigt bra.
Det ska till riktigt hård led och långsam fart om det ska vara problem.
Men såklart behövs ju isrivare vid hård led, om inte annat för slidesens välbefinnande...
 

Hestra

Välkänd medlem
14 apr 2017
157
27
28
Okej tack, vettig info ☝🏻. Hur ser de ut med motorn? Drift säker eller problem med kolvar cylindrar vevstakar mm? Ska de fettas in mm som äldre modellerna?
Dem tickar på likt en rolex. Jag böt kolvar i förebyggande syfte när den slog över till 1000 mil..

Att tillägga så kokar den inte på vintern utan mest när det är betongföre men det gör ju alla utom fläktmopparna....

Satsa hellre på en Boondockr om du inte är någon Bergsbestigare, provkörde en Boondockr och den känns så mycket bättre än Summiten..... åker som på en Rolls Royce, men inte lika brutal i snön men marginell skillnad...
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Ja T3 2015 har kortare kylare vilket dom ändrade till 2016. Jag har en 2015 T3 163", är det hårt så är det rivare och lite fart som gäller men den har aldrig kokat åt mig.
 

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
38
www.modohockey.se
Hur ser de ut med byte av kolvar mm? De skotrarna jag tittat på ligger på 140mil samt 240mil, känns som de är några mil till de rullar innan större service på motorn där va?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Hur ser de ut med byte av kolvar mm? De skotrarna jag tittat på ligger på 140mil samt 240mil, känns som de är några mil till de rullar innan större service på motorn där va?
Kolvbytesintervallen är lika som alla andra märken allt från 300 mil om den enbart gått ospårad tokkörning runt träd och klättring till 1000 mil om den gått mest led och lättare ospårad körning. Försök ta reda på hur den är körd hur mycket led vs snöåka den gått.
 

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
38
www.modohockey.se
Kolvbytesintervallen är lika som alla andra märken allt från 300 mil om den enbart gått ospårad tokkörning runt träd och klättring till 1000 mil om den gått mest led och lättare ospårad körning. Försök ta reda på hur den är körd hur mycket led vs snöåka den gått.
Okej, fick svar att skotern den vid 240mil endast gått led och lite körning runt och kring led. Ingen buskörning mm. Känns som några mil kvar på den motorn innan kolvar ska bytas? Något annat jag bör kolla göra vid övertagande av denna skoter?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag bytte vid 750 mil typ och kolvarna var gott och väl inom spec. Däremot var inte veven det så den motorn blev i princip helrenovrerad.
Jag försöker lista ut hur vanligt de är med vevhaveri på e-tec men de är svårt för vissa kör över 1000mil utan problemn medans andra får vevtrubbel vid 300-400 mil. Hur hårt hade din maskin gått typ av körning?
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
De första 500 vet jag inte. Nästkommande 250 i princip bara myrsurf. Vi har aldrig skjutit en rem vad som hänt innan vet man ju inte. Läste på ett amerikanskt forum att det hade hänt fler gånger än en att vevar var utanför spec när de var helt nya.
Jag kan tillägga att maskinen gick som en klocka innan renovering och går fortfarande som en klocka.
Jag misstänker att en kolv har blivit bytt på den tidigare för orginalkolvarna skiljde 6-7 g i vikt och så stor skillnad tror jag inte rotax släpper igenom. Om den var en tickande bomb så är det åtgärdat nu i allafall.
 

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
38
www.modohockey.se
Om jag löser allas svar ovan så tolkar jag de som min gamla mxz800r att den behöver inte bytas innan 4-500mil om de körts under normala omständigheter!?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Byt vid 500 i förbyggande så behöver du inte åka runt och vara orolig.
jobbigt att åka runt och vara osäker.
har bytt på alla mina skotrar (rotax) när jag köpt dom (bagagnade skotrar 450-500mil) för att vara säker.
Så jag kunna kört bekymmerslöst efter det.
gjorde det inte på en rave 800 05 för några år sen som det lossnade en kolvbit ifrån och förstörde hela vevhuset.
nu åker jag 850 och planerar kolvbyte vid ca 450 mil i förebyggande. har gått 180 nu.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Exakt vart går tändkablarna av?

800 lugna touringmil klarar kolvar lätt de är mer farligt med vevaxelns fettfyllda ramlager pto och magsidan som är väldigt dyngigt vid 800 mil så de sliter lagren oerhört speciellt pto sidan. Vid 800 mil skulle jag kluvit motorn och bytt ut ramlagren på pto och mag sidan samt kollat upp om veven är rak för de är en svaghet på dem. Man kan göra en snikvers också som är bättre än att bara blunda och köra vidare,,de är att ta väck variatorn och pilla lös packboxen så man kommer åt att skölja/blåsa ur så mycket fett man kan och sopa in nytt fett.
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
10
18
Sista t.kabeln brann av ca 10 mm ovanför tändhatten, när man studerar närmare ser det ut som att isoleringen spruckit sedan har det väl det börjat gnista över till en jordpunkt och sedan brunnit av. Jag mätte upp veven kring 600 mil då slog den 0.027 mm vilket är ju inom tolerans och det i sig bör väl säga att veven är rak och inte vriden så mycket och skotern går väldigt bra speciellt med SPI pipan och Bondiboxen. Gällande ramlagren visst kan det vara värt att göra, dock har jag läst att även om man gör det och lagret är i slutet av livslängen så hjälper inte om fettning nämnvärt.

#edit# tog bort mitt tidigare inlägg, var jag trodde kolvarna gick sönder pga körning på 1cyl det var fel. Inget hade gått sönder, endast smutsig filter inne i tanken och motorn knacka lite. Kolvar cylinder fina.

Kan man höra på nått sätt när ramlagren "börjar" vara slut?
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Nej man kan inte känna eller höra om ramlaren när slut de går bara känna med veven lös och urtvättat lager som man rullar. Man känner då hack i lagerbanan.
 
Reactions: jw1978