skidoo summit 600 sdi 08 ryker

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
Brorsans summit 600 sdi ryker som bara den, märks inget på gången .

har öppnat motorn lite lätt och tyckte avgasportarna såg lite väl oljiga ut, hur pass ska dom se ut ?

någon som vet vad felet kan vara?. tack på förhand

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
Jo det jag tänkt med men vill veta vad de kan vara, så man itne börjar elda i fel ände av ljuset

niak

Välkänd medlem
3 dec 2010
120
1
18
Malmivaara
Kan vara samma fel som på min 600 Sdi (2010):Centerpackbox på vevaxel trasig,olja från smörjningen för vatten- och oljepumsdrivningen tog sig in i vevhuset med våldsam rökutveckling och släckt tändstift som följd.Verkstaden bytte vevaxel,tur man hade garanti.Tätningen kan bytas men då måste vevaxeln delas.Hoppas din bror "bara" har något fel på oljetillförseln,om tex oljepumpskabeln går av ger pumpen maximalt med olja.Vilken färg har röken ?

niak

Välkänd medlem
3 dec 2010
120
1
18
Malmivaara
Ok då kan det vara oljerök.Hade den haft vit rök så kan man misstänka att kylarvätska tar sig in i förbränningsrummet.Kolla att oljepumpsarmen rör sig då man gasar,för att utesluta wirebrott.Pumpen är då åtminstone på XU-chassiet ohyggligt svår att se utan att riva sekundärvariator+lite annat.Hoppas det är enklare på Summiten...Kolla också tändstiften,om det ena är oljigare än det andra kan det tyda på trasig centerpackbox.

skin

Välkänd medlem
1 jan 2000
220
0
16
Husum
Har för mig att på äldre sdi:are kunde oljepumps armen kärva
så den inte gick helt till baka.
hade så på en av mina skotrar.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Oljepumparmen brukar väl kärva på ALLA Brp. (som har en vanlig oljepump) skulle kollat det som första åtgärd.