Skidoo sls 500

Eren.k

Medlem
6 feb 2019
23
1
3
48
Nu
Halloj,undra om nån har nån aning hur jag ska få igång min skidoo ska 500. Har nya stifft ,använt startgas,ny soppa, vart 10"de drag så vill den komma igång men inte kan de vara tändspolen?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Har du stark gnista på stiften de är första frågan?
Om du har det kan den bara va sur. Dra då ur motorn med full gas typ 40 snabba drag med stift ur. Elda sedan på stiften och gör nya startförsök. De är ingen stor mening att dra mer än 10 -15 drag utan att göra om urluftning stiften går bara sönder av surhet. Elda på dem inför varje startförsök.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Vanligt att man måste sätta övertryck i tanken för att få igång gammelskotrar om dom stått länge. Tryckluft i tanken och en trasa som du håller för att göra tätt. Glöm inte trasan. Skvittrar så inihelvete annars.

Har du primer som fungerar så brukar det räcka att starta den på primern så skapar den nog med sug för att fylla gasarna.

Om den gick bra alt har startats i närtid så kan du glömma allt jag sagt och lyssna på Boost
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Blåsa i tank duger med käften de är bara blåsa upp högsta möjliga tryck och hålla käften stängd när man fått upp trycket så de tätar. Håll detta tryck i minst 30 sek så ska flotörkopparna va fyllda på många maskiner. De funkar inte på alla för bränslepumparna kan vara tätade mot tryck.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Ja det går att blåsa i tanken med munnen. Jag gör det dock inte (av skäl som är uppenbara)