Skidoo 600 sdi -04 startar inte efter lång vila

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Som titeln säger, nytt batteri, ny bensin och startmotorn drar för fullt men motorn stendöd, går på startgas således finns gnista men helt död utan startgas
Det är inte min maskin så jag saknar erfarenhet från BRP:s motorer, hittar ingen manual på maskinen och den har inte varit igång de senaste 5-6 åren och då blev den med säkerhet konserverad då jag har bra kännedom om ägaren
DESS grunkan verkar sitta där den ska och gnista kommer till stiften som också är nya
Har förhoppningar att någon här kan leda mig på rätt spår
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Plocka upp och rengör/testa spridare, bränslepump och byt bränslefilter om den stått så länge. Gammbränsle kan ställa till en del :) För det låter helt klart som ett bränslerelaterat problem, och dom är inte så jätteavancerade trots allt
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Plocka upp och rengör/testa spridare, bränslepump och byt bränslefilter om den stått så länge. Gammbränsle kan ställa till en del :) För det låter helt klart som ett bränslerelaterat problem, och dom är inte så jätteavancerade trots allt
Tack för ditt svar, har tyvärr inte skotern hemma men tror mig förstå att luftburken måste bort för att kunna göra några åtg., är den hyfsat lätt att ta bort?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
SDI har väl ett relä för bränslepumpen om jag inte minns helt fel. Säkringar och eventuellt relä finns på höger sida vid kedjehuset. Börja med att kolla det.
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
En 04 borde vara lika som en 08 som jag hade. Säkringar och relän sitter under huven fram. En svart låda. Du kan skifta plats på reläerna. Om du trycker in rer/startknappen engång så ska du höra surret från bränslepumpen.
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Tack för alla svar
Problemet löst, fick tips av en erfaren skidoo-mek, tanka fullt och lyft upp bakändan på skotern, det skulle kunna hjälpa när skotern stått utan bränsle i tanken i flera år. Den operationen skulle se till att bränsle fanns runt pumpen så att den inte behövde suga upp bränslet

Btw vad kan man begära på ett ung för en sådan, strax över 700 mil, 1 ägare, pedantskött, inte en skråma, mattan som ny, ej körd de sista 6 åren
 

Hestra

Välkänd medlem
14 apr 2017
157
27
28
Vad för skoter handlar det om ens?mxz, Renegade? Eller vad ?

Och att den inte är körd med på dem sista 6 åren anses jag bara som negativt och inget som kommer dra upp priset ,, snarare tvärtom.
 
Reactions: Boost III

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Skidoo Legend 600 SDI
Ok men enl ditt sätt att resonera så hade den varit helt värdelös om den inte rullat en enda meter, tror inte på det
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Skidoo Legend 600 SDI
Ok men enl ditt sätt att resonera så hade den varit helt värdelös om den inte rullat en enda meter, tror inte på det
Men lägg ut den för 60’ blir den såld så har du satt ett rimligt pris. Annars kanske det är lite högt...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Nämn inte att den stått i 6 år för folk som är insatt i tvåtaktsmotorer vet att de är livsfarlig att köpa en sådan maskin. Jag skulle inte ta i den med tång ens. Vad som händer är att de "kan bli" rost i vev och ramlager så när man börjar köra kan de skära ihop rel/ ganska fort,,de kan även gå köra 100 mil innan lagren säger upp sig så de är lurigt! Rostangreppen är väldigt ber på vilken olja man har kört strax innan undanställning i regel är syntetoljerna sämst vid stillestånd för de bildas små gasbubblor som de rostar i. Före 2000 talet va många syntetoljer helt värdelösa de började rosta bara man tog en fika men en bit in på 2000 talet har de blivit bättre o bättre men de är svårt att veta vilka märken som rostar numera. Mineralolja sitter mer som klister i lagren och alla ytor de bildas inte gasblåsor i sådan olja.
Underligt nog va Arctic cats syntetolja på 90 talet värdelös på att skydda motorn mot rost.
 
Reactions: asker

Hestra

Välkänd medlem
14 apr 2017
157
27
28
Skidoo Legend 600 SDI
Ok men enl ditt sätt att resonera så hade den varit helt värdelös om den inte rullat en enda meter, tror inte på det
Nej men vad tror du själv är bäst? 700 mil jämntfördelat på 12 år, eller 700 mil på 6 år ,sen stått och förfallit i 6 år?

Var nöjd om du får 15.000 för den i början av vintern.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Hur konserverar du en motor varje år utan att starta den?
Häller du ner olja i tändstifthålen drar runt ett varv och gör samma sak nästa år???