Skidoo 2023

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Lynx Shredder 146 med 850 turbo verkar dock kul
Jag tror att den kommer att vara 1000% bus på bekostnad av att ta sig fram.
Kul per krona faktorn är nog hög skulle jag tro, framtida youtubestjärna på den.
Kör man mest lågland och har lite pengar att bränna så är den nog perfekt.
 
Reactions: eing9911

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
I mitt fall så har jag kommit fram till att det viktiga är inte hur bra framkomligheten är på maskinen för jag skulle säga att alla maskiner klarar det bättre än vad jag gör det. Så det viktigaste är att det är kul...sen om det är värt 230000:- går väl att diskutera. Jag kommer inte att springa till närmaste BRP-handlare och snowchecka något som det känns.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Summit Neo och Mxz Neo ser ut att bli riktigt intressanta maskiner för nybörjare och/eller yngre förmågor. Konkurrenskraftiga priser om inte annat, 88900:- respektive 82900:- i grundpris. Kul.
 
Reactions: enpatte

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Hoppas dom kör nån demo snart så man får se irl. Lysena är lustiga men annars ser det väl bra ut. Nog blev man svårt sugen byta sig en Freeride 146”.

Och ÄNTLIGEN motor som vilar på fyra fästen istället för tre!!
 

lindless

Prospect sledder
11 apr 2018
47
2
8
Stockholm
Summit Neo och Mxz Neo ser ut att bli riktigt intressanta maskiner för nybörjare och/eller yngre förmågor. Konkurrenskraftiga priser om inte annat, 88900:- respektive 82900:- i grundpris. Kul.
Väldigt intressant faktiskt.

Problemet med summiten tyckter jag, personligen, att det endast är 40/55hp i dem, känns lite väl lite för att faktiskt ta sig ut i lössnön med till exempel summiten.

Man får ju en beganad 850 för drygt 90k..
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Väldigt intressant faktiskt.

Problemet med summiten tyckter jag, personligen, att det endast är 40/55hp i dem, känns lite väl lite för att faktiskt ta sig ut i lössnön med till exempel summiten.

Man får ju en beganad 850 för drygt 90k..
Att ta sig ut i lössnön är nog ingen fara, Lynx 49 ranger går ju med 600ace motorn där. Att klättra är däremot mer tveksamt.
 

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
Nån som vet vad dom gjort för förändringar på motorblocket för nya motorfästena? Undra hur mycket man måste modda för att kunna byta motor mellan g4 & g5.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Främre motorfästet på mag vette fasiken men det finns redan gängade infästningar bakom magnapullen på G4 så jag gissar att det sitter ett fäste där på G5.

Jag hade nyss ur en motor från en G4 men minnet är som hos en guldfisk 😅
 

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
G5 är ju inte superförändrat i chassit som mellan G3 och G4,är ju typ som A-C har modifierat sitt chassie några gånger sen det kom.
 

Gator

Aktiv medlem
1 feb 2021
79
10
8
33
Norrbotten
Någon mer än mig som tycker att priserna börjar vara löjliga? 200lök för en 850 146 utan tillbehör!? Vart går smärtgränsen för folk?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Någon mer än mig som tycker att priserna börjar vara löjliga? 200lök för en 850 146 utan tillbehör!? Vart går smärtgränsen för folk?
Vad som är ännu märkligare är att folk verkar kunna betala massor av tusen på fel sida 100k för en maskin som är utan garanti!?!?!?!?

Jag begriper att om man köpt nytt för 200k och sen vill sälja den efter tre år vill ha 150-ish för den men det finns inte planer i h_lvete att jag betalar det för en maskin som kan komma att behöva ett shortblock för 50k vilken dag som helst. För oavsett om det står Doo/Lynx/Polaris på huven så tenderar inte "storkubikarna" nå 1000 mil utan större ingrepp.

Polaris erbjuder visserligen 5 års garanti men till kostnaden av att den ska servas hos ÅF "var 30:e meter" första tiden.

Hursomhelst så finns det bevisligen folk med pengar, det ser man om inte annat på antalet 3-4 år gamla skotrar som knappt gått något. Jag tycker inte jag kör så farligt mycket längre men en treårig maskin i min ägo är då i alla fall i närheten av 400 mil, såg i fjol höst, när jag skulle hiva iväg min -19 BD RE likadana skotrar som gått kring hundra mil, min med 380 mil på ansågs snudd på som "långmilare". Jag skulle inte kännas ha råd att köpa en ny skoter och inte använda den!?!?!?
 
Reactions: mas