Skidoo 2012

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Nej man får inte ventilera kåpan enligt min handlare.. Då försvinner cirkulationen i skyddet. Så man ska bara låta det vara som det är..
variatorskydd.jpg

Dom nya variatorskydden ventilerar sig själva. Typiskt, vänstersväng som är min favoritsväng. Får börja träna på höger i vinter.:amuse:
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Det är ju helt galet att de inte har dragsnöre som standard. Det satt elstart på min förra BCX 800 och det var jävligt bekvämt. På en ensamtur så när jag skulle vända och vred fullt styrutslag och backade och sedan skulle trycka på RER knappen igen så funkade den inte. Stängde av skotern och skulle starta, men det gick inte. Hade aldrig testat nödsnöret. Läsa instruktion i skaplig vind i -10 och dra i gång gav kalla fingrar och irritation över att jag inte hade magnapull. Kom till ÅF och han letade fel i timmar innan han hittade ett kabelbrott. Han visade hur man lite snabbare startar genom fulstarta med skruvmejsel på batteriet. Slutsats: köp magnapullsats. Testa nödsnöre hemma i varmt garage. Lär dig att fulstarta.
 

Backcountry_

Aktiv medlem
17 okt 2011
78
0
6
Gävleborg
Galet var ordet. :). Undrar också varför de inte kommer med bukskydd original. Allt hamnar iofs om att tjäna pengar... Man får vara glad åt det lilla. Det är frost på backen.......
 

DraupneR

Välkänd medlem
22 nov 2007
462
0
16
Kiruna
Jajamen, jag menade inte att påskina att det är mitt skydd, fortfarande barmark i Sumpan!:amuse:

Bilden kommer från en tråd på ett amerikanskt forum om någon undrar.

Näfan bara kul å se bilden eftersom jag följer hans projekt :)
 

Lidqvist

Välkänd medlem
7 mar 2011
122
0
6
Vilhelmina
Det är ju helt galet att de inte har dragsnöre som standard...
Ja vart är världen på väg, snart börjar dom väl sälja skotrar utan nödstopp, sen tar dom bort dynan, sen lysena, och till sist mattan. Och gör allt det till "tillbehör"
Nej men seriöst det känns lite idiotiskt att ta bort drag på en sån skoter:S
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Ja vart är världen på väg, snart börjar dom väl sälja skotrar utan nödstopp, sen tar dom bort dynan, sen lysena, och till sist mattan. Och gör allt det till "tillbehör"
Nej men seriöst det känns lite idiotiskt att ta bort drag på en sån skoter:S
Jo det är helt vansinne att de inte har ett dragsnöre då det sitter elstart på dom.
Ang nödstopp? Jag har då inte hittat någon nödstopp på min rmk... så vi är nog redan i framtiden :)
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Jo det är helt vansinne att de inte har ett dragsnöre då det sitter elstart på dom.
Ang nödstopp? Jag har då inte hittat någon nödstopp på min rmk... så vi är nog redan i framtiden :)
Haha ja jag tänkte precis kommentera det också att, på Rmk finns ingen nödstopp! ;)
 

Chandler

Medlem
3 mar 2005
30
1
1
Umeå
Det är väl meningen att elstarten alltid ska fungera och att de därför ville kapa någon hundring från tillverkningskostnaden och slopade dragsnöret.

Hur vanligt är det att 4-taktarna blir stående pga problem med elstarten? Finns det något alternativt sätt att starta dem?
 

Chandler

Medlem
3 mar 2005
30
1
1
Umeå
Såg att en amerikan hade köpt förlängd garanti på sin nya skoter till 5år för $795. Går det att köpa i Sverige också?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Det är väl meningen att elstarten alltid ska fungera och att de därför ville kapa någon hundring från tillverkningskostnaden och slopade dragsnöret.

Hur vanligt är det att 4-taktarna blir stående pga problem med elstarten? Finns det något alternativt sätt att starta dem?
Nu är det tyvärr inte så att el-starten alltid funkar på dessa skodoos, verkar som brp har köpt relän från den billigaste leverantören de kunde hitta i kina :)
Men det går att starta dom ändå, men hade vart mycket smidigare att ha ett snöre där, speciellt mycket vikt sparar man inte heller... och man har ju ändå monterat en elstart som väger ca +10kg så några hekto extra kan inte göra någon skillnad.
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Såg att en amerikan hade köpt förlängd garanti på sin nya skoter till 5år för $795. Går det att köpa i Sverige också?
Jag har då köpt extra motorgaranti till min, så när garantin är slut, så träder BRPs egna försäkring in och täcker motorskador. Kostar 500kr/år när den börjar gälla. Detta är tydligen nytt för i år. Och jag är inte förvånad om det kommer ett liknande erbjudande som Polaris har. Ett års fri försäkring om nåt år på ski-Doo också..
 

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
Ingår det maskinförsäkring i "ski-doo försäkringen " ?
Såg att SVEDEA hade 5-års maskinförsäkring med 1000 kr självrisk vid maskinskada.
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Ingår det maskinförsäkring i "ski-doo försäkringen " ?
Såg att SVEDEA hade 5-års maskinförsäkring med 1000 kr självrisk vid maskinskada.
Den ingår inte, utan den kostar 500kr/år. Men den är ju onödig att teckna så länge man har garanti. Tror självrisken låg på 5000:-