Ski-Summit XM 2013 lyset svajar på tomgång

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Blev lite osäker på hur min maskin betett sig tidigare säsonger men jag vill minnas att lyset var ganska konstant oavsett tomgång eller fullgas.

Nu tappar lyset effekt på tomgång och det blir en synbar skillnad när jag gasar på. Har även fått low voltage varning på min gps vid något tillfälle. Osäker på om low voltage varningen har med något annat att göra..

Min fråga egentligen.. Ni som har en Ski-doo 800 av nyare slag, märker ni en tydlig skillnad på lyset tomgång vs gaspådrag?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Mm jag är rädd för det... statorn kostar 2500 kr och garantin gick ut för mindre än en månad sen...


Dessutom har dom bytt en stator på garanti vid 200 mil
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Mm jag är rädd för det... statorn kostar 2500 kr och garantin gick ut för mindre än en månad sen...


Dessutom har dom bytt en stator på garanti vid 200 mil
Du har ju reklamationsrätt annars. Är väll extra lätt att hävda ursprungsfel då den redan är bytt en gång..
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
En kompis till mej hadde samma på sin 13 summit xm. Den började även misstända å svart ryka när lyset började svajja. Där var det en av kablarna på statorn som svarvats ner mot svänghjulet.
Bytte stator på garanti men i det fallet hadde det säkert gått att laga kabeln om det ej var garanti.
 

bjorxen

Medlem
23 jan 2011
30
0
1
Tjenare !

Min har något liknande problem också fått low voltage för och massa andra felkoder om kortslutning. Rör sig förmodligen om statorn. Ska eventuellt få "good will" min garanti gick också ut för en månad sen ungefär. Att inte statorn ska hålla mer än 200 mil :/