Ski-Doo Xrs 800R -10 Är det ett bra beg köp?

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Du behöver inte oroa dig över lagrena...
Visst finns det motorer med problem, men det är då oftast då de gått lite längre, samt att det brukar vara ett följdfel av en trasig packbox på veven.
Körde ca 500 mil med min förra 800R.
Kollade veven innan jag sålde, inga problem.
Man ska inte lyssna på alla motgångsfanatiker.
Alla maskiner har sina problem.
Rotax motorer sitter i mer än hälften av alla nyare maskiner, så ett större antal går sönder...
Man ska räkna på felprocent av dem som säljs istället.
Är inne på min fjärde Rotax 800. Har inte haft vevproblem än...

LynxRe_Palmen

Välkänd medlem
11 okt 2009
158
0
6
Hassela
Hmm.. har nu kikat igenom många utav trådarna du skickade.. Men det står juh olika överallt? Alla skriver olika? Vissa skriver att 800R motorn inte ingår i serie III medans vissa säger att den gör det?.. Blir juh snurrig utav att läsa det där.. Men visst det verkar finnas problem med motorn iaf..

LynxRe_Palmen

Välkänd medlem
11 okt 2009
158
0
6
Hassela
Tjenare A.Holm!
Okej.. Men har läst vissa som fått vevlager haverier redan vid 150-300mil och det låter juh inte så spännande..
Jovisst är det så, ingen skoter nästan iaf, är problems fri.. Alla har har sina svaga punkter.
Och som jag förstått det nu så har även min Re600 -08 en serie III motor? Och den har gått otroligt bra och krångelfritt dom här 350milen jag kört med den.. Fast kanske är mera problem med 800an?
Går det att se om packboxen till veven är trasig/dålig?
Men är 800R motorn bättre än föregångarn eller har dom också lika mycket problem?
Jag har alltid åkt Rotax och har aldrig haft något problem men är lite kritiskt till just 800an då jag aldrig haft en sån är juh så många som skriver dåligt om dom.. Fast det är väll iofs så också sålänge skotern funkar och går bra så behöver man inte skriva det på ett forum utan det är när det börjar krångla som man skriver här...
Men enligt dig så behöver jag inte vara orolig alls?

LynxRe_Palmen

Välkänd medlem
11 okt 2009
158
0
6
Hassela
Jo verkar så om man läser runt iaf.. Min 600 har gått klockrent i min ägo (350mil).
Även min förra 440 gick bra utan några större händelser..
Så detta blir min första 800 om det nu blir affär..

LynxRe_Palmen

Välkänd medlem
11 okt 2009
158
0
6
Hassela
Jo så är det juh, man är aldrig säker.. Är inte säkert att köpa spritt nytt heller egentligen e..
Men man blir juh lite skeptisk när man läser massor om att motorerna bara rasar hela tiden typ..

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
Du kan ju välja att köpa grejor som håller, men då blir det ju kanske en smula tyngre - allt är kompromisser.
inte för att verka sur eller nått men du verkar negativ i alla trådar som inte handlar om "stadiga yamaha"...

Till trådskaparen
Om du vill ha en 800 så köp en.. lyssna inte på alla domedags profeter.. kör skotern och testa och sånt känns det som det är nått för dig så slå till och köp den.. finns nog inga 800or som går så jämnt och fint som rotax 800or..och XRSen är ingen dålig skoter alls.. jävligt fint chassi.. du kan åtminstonde se om det är fett bakom variatorn..

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Min negativitet rör att man inte skall acceptera att betala dyra pengar för skit. Yamaha har haft sina skräpgrejor också, så det är inte märkesberoende.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Tjenare A.Holm!
Okej.. Men har läst vissa som fått vevlager haverier redan vid 150-300mil och det låter juh inte så spännande..
Jovisst är det så, ingen skoter nästan iaf, är problems fri.. Alla har har sina svaga punkter.
Och som jag förstått det nu så har även min Re600 -08 en serie III motor? Och den har gått otroligt bra och krångelfritt dom här 350milen jag kört med den.. Fast kanske är mera problem med 800an?
Går det att se om packboxen till veven är trasig/dålig?
Men är 800R motorn bättre än föregångarn eller har dom också lika mycket problem?
Jag har alltid åkt Rotax och har aldrig haft något problem men är lite kritiskt till just 800an då jag aldrig haft en sån är juh så många som skriver dåligt om dom.. Fast det är väll iofs så också sålänge skotern funkar och går bra så behöver man inte skriva det på ett forum utan det är när det börjar krångla som man skriver här...
Men enligt dig så behöver jag inte vara orolig alls?
Får man vevras redan vid 150-300 mil så är något galet...
Då har någon av packboxarna skadats.
Den största orsaken till detta är om man spränger en rem och trådarna lindar upp sig runt vevaxeln.
Har hänt så för mig en gång, tog för säkerhets skull bort primären och kontrollerade packboxen som mycket riktigt var trasig.
Hade jag inte gjort det hade kanske fettet kastats ur och det hade rasat...

Ska inte säga att motorerna är 100% säkra, men vilken skoter är det?

Hjulboggi.
Vad har du för problem?
Skulle vi vilja köpa nåt som aldrig någonsin gick sönder skulle vi köpa en stridsvagn...
Men du verkar ju vara så nöjd med din så den är väl inte till salu...

Last edited:

stekarn

Aktiv medlem
21 jun 2009
72
0
6
Arjeplog/Skellefteå
Tagit från ett annat forum (om du vill veta lite mer):
Anledingen till att Rotax har fettade lager på vevaxeln är pga. miljöskäl... Dom vill ha så lite olja i vevhuset som möjligt och på e-tec'en ingen olja alls för att klara miljökraven...
För ni som är insatta i EPA-certifieringen så sammlar dom "poäng"
Har man några rena motorer så får man i kompensation ha någon skitig motor också så länge alla maskiner sammanlagt går inom "poänggränsen"

Och eftersom nått annat märke inte behövt köra med samma princip är att dom har mer 4taktare i sitt modellprogram och 4taktarna är ju som ni vet mer miljövänlig så då har dom kunnat ha lite grisigare 2-taktare istället. Men efter 2014 kommer miljökraven att ändras och då måste varje enskild motor klara miljökraven så då får man se hur dom övriga märkerna kommer att göra med sina 2-taktare.

Sen att en nyare 800a tex Powertek eller 800R skrurit på vevlagret efter 2-300 mil har jag då aldrig hört nån personligen som varit med om brukar oftast vara " en kompis till en kompis" Skulle isåfall vara om vevaxel tätningen börjar läka men då har man ju samma problem även om man har oljesmörjda lager.. Om man fettar om lagerna vid 6-700 mil i samband med kolvbyte så ska det räcka.

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
ja hjulboggie, allt som handlar om andra märken än yamaha låter på dig som skräp, det är bara yamaha som går hur länge som helst mm. visst rotax serie 3 motorer är inte 100%, men då är deras chassie och boggie samt framvagn 100% jämfört med blysänkena yamaha.

som jag brukar säga, renoverar heldre motorn nån gång, än att man ska förstöra ryggen på att köra yamaha

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Precis det saken handlar om. "Hellre tar jag dyra renoveringar än kör fel märke"... Nog finns det väl hållbara SkiDoo/A-C/Polaris också, eller hur? Min förra skoter, en Polaris Widetrak gickochgickochgick och det enda som pajade var drivaxelhylsan som rostade av efter 10 år eller så. Pantera 550 verkar vara en sådan skoter som bara går och går. SkiDoo/Lynx har ju gjort flera skotrar som fungerar utan mankemang och motorrenoveringar. Tex Enduro 583 då...

Det är ingen märkesfixering från min sida, men visst har Yamaha sedan många år mycket hållbara produkter och det är ju för att de inte försöker bygga absolut lättast och använder icke utprovade motorer. Poängen är att alla andra också kunde ha det, om bara kunderna inte nöjde sig med produkter som går sönder pga felkonstruktioner. Yamaha hade väl problem med Phazer i början vill jag minnas, men de bytte ju motorerna på garantin vad jag vet. Och fick nöjda kunder.

Lite märkligt att Yamaha kan sälja en Nytro XTX som håller för samma pengar som BRP kan sälja en Renegade som inte håller. Och det är nog svårt att klaga på chassit i Nytron. Ett sidospår. Du förstår nog poängen.

Och angående blysänke: Min Venture 700 väger förvisso 310 kilo, men det gör SkiDoo GT 583 från samma år också... Och de håller också jäkligt bra. Där finns ett samband. (Vill man köra cross vill man säkert ha en superlätt 440, men det passar inte mig och de flesta andra).
Hållbarhet väger eller kostar pengar. Nöjer man sig med en produkt som går sönder bara för att den är några kilo lättare i broschyren så... tja.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Precis det saken handlar om. "Hellre tar jag dyra renoveringar än kör fel märke"... Nog finns det väl hållbara SkiDoo/A-C/Polaris också, eller hur? Min förra skoter, en Polaris Widetrak gickochgickochgick och det enda som pajade var drivaxelhylsan som rostade av efter 10 år eller så. Pantera 550 verkar vara en sådan skoter som bara går och går. SkiDoo/Lynx har ju gjort flera skotrar som fungerar utan mankemang och motorrenoveringar. Tex Enduro 583 då...

Det är ingen märkesfixering från min sida, men visst har Yamaha sedan många år mycket hållbara produkter och det är ju för att de inte försöker bygga absolut lättast och använder icke utprovade motorer. Poängen är att alla andra också kunde ha det, om bara kunderna inte nöjde sig med produkter som går sönder pga felkonstruktioner. Yamaha hade väl problem med Phazer i början vill jag minnas, men de bytte ju motorerna på garantin vad jag vet. Och fick nöjda kunder.

Lite märkligt att Yamaha kan sälja en Nytro XTX som håller för samma pengar som BRP kan sälja en Renegade som inte håller. Och det är nog svårt att klaga på chassit i Nytron. Ett sidospår. Du förstår nog poängen.

Och angående blysänke: Min Venture 700 väger förvisso 310 kilo, men det gör SkiDoo GT 583 från samma år också... Och de håller också jäkligt bra. Där finns ett samband. (Vill man köra cross vill man säkert ha en superlätt 440, men det passar inte mig och de flesta andra).
Hållbarhet väger eller kostar pengar. Nöjer man sig med en produkt som går sönder bara för att den är några kilo lättare i broschyren så... tja.
Jämför inte äpplen och päron...
Du tror inte det är nån skillnad på en motor med runt 100hk/L (tex56hk 550cc) mot 200hk/L 160hk 800cc)
En racingmotor med hög litereffekt går inga 30000 mil...

Men åk vidare du i din volvo 240, för du har väl en sån.
Tung och stabil och går hur långt som helst...

Ska villigt erkänna att Yamaha troligen har högst driftsäkerhet, troligtvis på grund av att välja beprövad teknik istället för att driva på utvecklingen.
Vad tror du vi skulle åka på då om alla tillverkare tänkte likadant och lät utvecklingen stå stilla och göra likadana skotrar år till år...

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Du får läsa igen...

Visst är det märkligt att vissa motorer med samma litereffekt håller, medan andra inte gör det? Och det märkliga är ju att vi köper skiten - det är min poäng. Oavsett om det står Yamaha eller A-C på huven.

Men jag har gjort en egen tråd om det fenomenet, så koncentrera dig på topic istället.

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
Jämför inte 4T och 2T heller... alla kanske inte vill ha en 4T så då väljer dom en 2T eftersom yamaha inte har nån förutom vikingen som är baserad på en 80tals modell fortfarande..
Finns det inga fel på chassit i en nytro ?.. vikten kanske..
Jag väljer inte skoter efter märke då jag haft allt från sno-tric till yamaha genom åren.. men jag är inte negativ över alla andra skotrar heller..
Jag provkör olika modeller och köper den jag trivs att köra..

Därför jag säger till trådskaparen provkör och känn själv hur den känns för dig.. lyssna inte på alla som säger du ska köpa en Nytro osv osv bara för att 4T håller bättre osv osv...

Edit.

Att olika motorer håller olika bra har funnits i alla tider.. ända från 70-talet tills nu...
Jag köpte en ProX när dom var som ny och fick byta motor på grund av avgasportarna.. men fick en ny på garantin även fast den var slut för länge sen.. därför jag fortfarande kör det märket..

olssson

Välkänd medlem
6 jan 2008
218
0
16
Sundsvall
Varför förstör ni en tråd? Skaparen startade denna tråd för att få nyttig input om just SKIDOO XRS 800R ingenting annat!
När folk börjar hacka på varandra istället för att hjälpa frågeställaren blir det dagis nivå på tråden. Om du köper dig ovan nämnda skoter hoppas jag att du blir nöjd LynxRe_Palmen! Jag kan bara säga att jag är mycket nöjd med min Skidoo XP800r, Jag skulle gärna byta till en xrs -10 :)

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
därför jag skriver han ska prova och skapa sig en egen uppfattning...

ber om ursäkt för spårning men blir bara less på folk som skriver i varenda sån här tråd och ska klaga på skotrar han säkert aldrig ens har sett utan har läst nå trådar om...

men nu back on topic