Ski-Doo Xrs 800R -10 Är det ett bra beg köp?

LynxRe_Palmen

Välkänd medlem
11 okt 2009
158
0
6
Hassela
Tjena! Har funderingar på att köpa mig en Ski-Doo XRS 800R -10 som gått 140mil.
Och är utrustad med 44mm matta och är nerdrevad 2kugg.
Men har läst runt lite på forumet och förstått det som att det är lätt att få vevlager haverier på denna motorn är det sant? Och finns det andra brister med denna motor?
Och käkar dom rem?
Chassi mässigt är det inga problem vad jag förstått?
Tips/råd och fakta vore fint att få.. Så har ni något att säga om denna skoter så skriv det gärna! Tack på förhand! //Palmen
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
du kan köra nästan hur långt som helst,bara de stannar kvar i motorn,pajjar nån p-box så kan du va tvungen att dela motorn för att pilla i lite,finns inga service meddelanden ang fettbyte,men om du kommer på att byta kolvar då måste du lyfta ur motorn och då är det lika bra att pilla i lite nytt fett och nya P-boxar
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Jag rekommenderar att byta fett varje år, i vissa stannar fettet kvar 150mil och i vissa 1000mil+. Det är ett relativt lätt ingrepp och då är man iaf på den säkra sidan.
 

LynxRe_Palmen

Välkänd medlem
11 okt 2009
158
0
6
Hassela
Okej! Syns det väl när fettet börjar gå ur? Vart ska man kika för att se om det försvunnit fett? Låter väldigt drygt att behöva göra detta ingrepp varje år.. Men som sagt ska man vara på den säkra sidan så..
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Jag vet inte riktigt hur det ser ut på 800R men på 800ho kan man ta lös packboxen utan att dela motorn och då när du tar lös den så har du ju lagret just bakom och då ser man ju om det är fett i det eller inte. Men jag skulle tro att det är samma på din motor.

Men i vilket fall, köper du skotern så klarar du dig säkert den här säsongen men inför nästa skulle jag ta ur och fetta om oavsett om det är fett kvar eller inte. Lagren håller ju längre ju oftare man fettar om.
 

LynxRe_Palmen

Välkänd medlem
11 okt 2009
158
0
6
Hassela
Okej! Ja man tycker juh det har juh bara gått 140 mil så borde inte vara någon fara tycker man... Så dåligt gjort kan det väll inte vara så det inte ens håller 200 mil?
Vet du om det är lika på e-tec motorn också?
 

LynxRe_Palmen

Välkänd medlem
11 okt 2009
158
0
6
Hassela
Har letat trådar men inte funnit så många? Kanske är det jag som är dålig på att leta? Jasså, det är så? Kanske man ska vänta med skoterbyte till hösten istället och köpa sig en spritt ny -12a och hoppas det är bättre gjort på den..
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Håller med stekarn, du kan nog lätt köra 500-800mil utan att behöva fetta om, det beror väl kanske på hur man kör också, om du kör som att du hade stulit maskinen kanske man borde fetta om var 500e mil.

Men om du kör normalt, då menar jag att du självklart kan hålla på leka osv med maskinen så ska det hålla längre :) varje säsong låter lite överdrivet men motorn mår väl bättre om man skulle ge den nytt fett varje år, men det ska inte behövas.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag länkade till fel tråd, men det beror på att det är så förbannat många olika trådar om BRP-s problem... det finns en tråd som heter "Vevaxelproblem Rotax Serie III" eller något liknande. Där finns nog det mesta man behöver veta. Inklusive att BRP vetat om svagheterna i ett decennium utan att ha gjort något åt det och att kunderna också vetat om det men inte brytt sig...
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå