Ski-Doo XP Pro 800 Renegade backräser/vattenmaskin

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
I sommras sattes en renegade ihop för vattenkörning. Tyvärr han jag knappt köra nånting med den så nu är tanken att den ska göras om inför vintern.
Efter att ha sänkt den 3 gånger så var man ju såklart tvungen att renovera. Kommer ev göras mer grejjer under tiden men de får jag ta som de kommer. Alla motordelar var förövrigt helt nya innan jag började köra den på vatten.
Anledning till att jag åker 800a istället för 860/920/950 är för att de hörs inte hålla. Cyllarna blir lätt ovala och de är enklare att få fram delar till 800an och sen går de plocka ut 170-200hp med rätt soppa i en 800 och som den är nu är mina variatorer jävligt bra inställda.

De som ska göras är:
- 44as matta
- Nya kolvar( fixat cudney racing kolvar)
- 2 nya vevlager och fett (fixat)
- Summit framvagn (fixat) ( har även RS framvagn med tillhörande evolx)
- Ev linda dubbelrören( har aldrig gjort de förr så vi får se om jag orkar nu)
- Pulverlacka lite delar som boggie osv.
- Öhlins 46or fram till summit framvagnen alt Evol-x eftersom jag har de liggandes.
- Factory racing tankkit, Alutank,alustöd under dynan osv.
- Förstärka och svetsa chassiet eftersom dom inte håller vid hård körning.

Motorn har patrik på SMP byggt.
De som är gjort är:
- Prototyp block som är portat( åker 800ho cyllar och en helt vanlig 800ho 04a vev)
- Cylindrar som är portade
- SPI Racing topp ( 98oct förbränningsrum men har även 102 och 110)
- Komplett brp Pro open kit med USA luftburk med ändrade stingers
- RS 600 2011 el med ecm från USA
- Team sekundäraxel med team sekundär.

Såhär såg den ut innan jag plockade ur motorn.

Motor ute:


Sitter även och väntar på pris på dessa skönheter!

Kommer lägga upp bilder eftersom
 

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
Sover jag inte bort hela dagen imorrn så hade jag tänkt börja plocka ihop motorn igen. Eftersom man är så smart att man inte har skrivit upp vad man hade för packning så måste jag mäta squishmått osv för att hitta rätt packning. " Av olika skäl kommer jag inte lägga upp bilder på portningen. "

Idag kom även summitframvagnen.


Bonusbild på mina Evol-X
 

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
Har hänt lite saker sen sist jag la upp nånting här. Har iaf fått hem mina mattor, plockat ihop motorn och plockat lös framvagnen. Kommer att slopa summit framvagnen och köra med RS framvagnen direkt istället.
Ursäkta kvaliteten på bilderna men har ingen kamera så kör med en iphone. Som ni ser på bilderna är de mycket silikon och skit kvar men de känns bara jobbigt och onödigt att ta bort det just nu.

Mattor med olika mönster.

Nya framvagnen.

Motor.

Chassiet.

 

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
Sådär nu blir de en låååååååång update här.
Efter mycke om och men bestämde jag mig för att byta ut bulk,nunna,pyramid.
Början på rivningen.

Efter de började jag plocka ihop skiten igen.

Efter ännu mer skruvande och kastade verktyg såg den ut såhär

Sen lite mer mekande så hade älsklingen fått sig lite kläder och lite bensin,olja,glykol och var redo för provstart. Även dyna och factory delarna har hittat dit. Som synes har jag inte hunnit pulverlacka boggien men de är för att tiden har runnit iväg. Har även inte fått igen mina öhlinare till boggien som jag ska ha.


Insåg direkt efter provstarten att nånting var fel i sekundären, dum som man är hade man ju aldrig isär den tidigare så var bara att köpa en ny då den såg förjävlig ut och helixen hade en minimal spricka i sig så var tvungen att köpa nytt de med.

Ny sekundär splitterny till RS600.

Sen när de var fixat så hjälpte jag älsklingen att klä på sig. Övrigt har de inte hänt så mycke mer än att jag bytt drivaxel inkl lager, har även bytt till ny RS bromsskiva med RS belägg osv.
 

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
Jo den ska gå backe och hemavan hillclimb som det ser ut nu om jag inte åker upp till norge efter första backtävlingen. :)
Har dock en hel del jobb kvar innan det.
Ska bestycka in den bättre, kolla över variatorerna då den verkar övervarva allt jag ger den.