Ski doo summit 800 vs Arctic cat m8000

Lasergurra

Medlem
26 okt 2015
10
0
1
Står i valet och kvalet mellan dessa två maskiner, kommer köra rätt blandad körning men siktar på mest lössnö och 154/153 i mattlängd. Hur presterar dessa i lössnö och hur är de att köra i övrigt?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Arcticen har lite roligare motor och bättre dämpare. Men allt annat är summiten bätttre på! Mycket smidigare, går bättre i snö och överhuvudtaget mycket roligare att köra.

Allt är ju dock en smaksak. Jag själv kommer inte alls överens med Arctics chassi. Känns gammalt, tungt och klumpigt. Bäst är om du hade haft möjlighet att testa båda om du inte gjort det. Nu blir det dock svårt utan snö.
 

Lasergurra

Medlem
26 okt 2015
10
0
1
Arcticen har lite roligare motor och bättre dämpare. Men allt annat är summiten bätttre på! Mycket smidigare, går bättre i snö och överhuvudtaget mycket roligare att köra.

Allt är ju dock en smaksak. Jag själv kommer inte alls överens med Arctics chassi. Känns gammalt, tungt och klumpigt. Bäst är om du hade haft möjlighet att testa båda om du inte gjort det. Nu blir det dock svårt utan snö.
Tack för svar. Är köregenskaperna i lössnö som är viktigast för mig. Har hört att A-Cn inte går lika bra där som summiten, samtidigt som A-Cns motor är rappare och roligare än e-tec. Har du testat båda, och isåfall: hur stor är skillnaden i lössnö?
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Skulle säga att Arctic är "tyngre" på skidorna och håller tycker jag inte lika bra linjen på skrå som doo, dock har dem en motor som är rolig kontra e-tec. sen vilken som tar sig fram bäst, högst osv beror mycket vem som sitter bakom styret.

Åkte doo i fjol och körde med folk som åker kisse. Alla tog sig fram bara att jag upplevde kissen mera bångstyrig än doo eller poo för den delen.

I slutändan är det din maskin så gå efter vad du tycker känns bäst. '
 

Lasergurra

Medlem
26 okt 2015
10
0
1
Skulle säga att Arctic är "tyngre" på skidorna och håller tycker jag inte lika bra linjen på skrå som doo, dock har dem en motor som är rolig kontra e-tec. sen vilken som tar sig fram bäst, högst osv beror mycket vem som sitter bakom styret.

Åkte doo i fjol och körde med folk som åker kisse. Alla tog sig fram bara att jag upplevde kissen mera bångstyrig än doo eller poo för den delen.

I slutändan är det din maskin så gå efter vad du tycker känns bäst. '
Tack för ett bra svar, känns ändå som att det är en rolig maskin som man verkligen kan lära känna
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Vad är det för årsmodell du är ute efter? Siktar du på sprojlans nytt så har ju A-C gjort om rätt mkt så förhoppningsvis har dom förbättrats. =)
 

Lasergurra

Medlem
26 okt 2015
10
0
1
Vad är det för årsmodell du är ute efter? Siktar du på sprojlans nytt så har ju A-C gjort om rätt mkt så förhoppningsvis har dom förbättrats. =)
Runt 14-16 ungefär. Har hört dom gjort om styrningen rätt mycket, men vet inte om det är värt att gå på en 16 bara för den saken.