Ski-doo Rev Vattenräser bygge

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Tjena!

Jag har länge gått i tankarna på att starta en projekttråd om mitt vattenbygge.
Tanken är att det sak bli ett långtidsbygge då pengar är en begränsad tillgång.. :eek:

Chassie: Ski-doo rev MXZ, årsmodell osv okänt :blink1:

Motor: Inte heller bestämt men lutar mot en 809 trippel :eyebrows:

Styrning: Rev 440 -05.

Har inte kommit särskilt långt än, och då det är mitt första större bygge så får ni gärna ha tålamod med mig och jag uppskattar åsikter, kritik och hjälp! :)

Lite bilder!
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt

Chassiet, någon som ser direkt vad det är för modell? Kort Rev utan 440ins förstärkningar iallfall!

Kylaren och en del av triangelstaget.

Någon som har koll på om det här är monterat på rätt sätt? Är ganska osäker, styrningen är inte riktigt min grej har jag insett..
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
dehär kommer bli bra tror jag !
Ja, det hoppas jag också! ;)

åfan lycka till sir Ågran! :)
Tackar Gabbe! När det börjar hända mer intressantare saker, som att försöka klämma ner motorn så får du gärna komma över!


varför använder man den grymmaste motorn som Ski-doo någonsin haft till att stoppa ner i en skoter som ska köras på vattnet med?

Varför inte stoppa in trippeln och bygga en galen Summit Rev 809 istället? läs denna tråd så kommer du nog förmodligen in på bättre tankar : http://www.dootalk.com/forums/index.php?showtopic=473385&st=0
Hmm... Jadu, det måste jag tänka på. Självklart kan jag använda en annan motor, eller så skippar jag vattenplanerna, förlänger tunneln osv och bygger en grov summit istället. Känns dock som att det kommer kosta mera att bygga en summit än en kort.
Jag kommer förresten inte in på tråden på Dootalk, får ett felmeddelande när jag öppnar länken.

Tak för idén på att bygga en summit, har haft det i tankarna förut men har alltid avvisat den, ska tänka på saken. Kom gärna med fler synpunkter om du vill! :blink1:
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Blir nog ett roligt projekt hur du än gör, vore dock riktigt fränt med en Summit 809 :)

Jo förmodligen blir det rätt mycket dyrare då du ju måste köpa ny boggie, matta , bygga tunnelförlängning mm.

Konstigt att du inte kommer in på Dootalk tråden ,man kanske måste vara medlem :confused:
En svensk som byggt den i vintras, riktigt grym är den.
 

SurendeR

Välkänd medlem
3 jun 2012
250
1
16
Blir nog ett roligt projekt hur du än gör, vore dock riktigt fränt med en Summit 809 :)

Jo förmodligen blir det rätt mycket dyrare då du ju måste köpa ny boggie, matta , bygga tunnelförlängning mm.

Konstigt att du inte kommer in på Dootalk tråden ,man kanske måste vara medlem :confused:
En svensk som byggt den i vintras, riktigt grym är den.
Var ju iof en äldre summit med tripple motor, ett par mil norr om Skellefteå. Fyfan vad den levde om när den kom på rullen genom byn!
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Blir nog ett roligt projekt hur du än gör, vore dock riktigt fränt med en Summit 809 :)

Jo förmodligen blir det rätt mycket dyrare då du ju måste köpa ny boggie, matta , bygga tunnelförlängning mm.

Konstigt att du inte kommer in på Dootalk tråden ,man kanske måste vara medlem :confused:
En svensk som byggt den i vintras, riktigt grym är den.
Jag har kommit in på Dootalk nu, det va en satans så fin Summit! Hade dock varit roligare om han hade haft mer filmer när han kör :/

Jag ska fundera på hur jag gör, om jag ger mig på att bygga en summit eller inte.. Det är ju ändå planerat att vara ett långtidsprojekt så jag kan ju alltid börja med att fokusera på att bygga klart framvagnen och smeta dit motorn (när jag köpt en motor) innan jag börjar med tunneln och boggien.
På så sätt får jag längre tid för att bestämma mig! ;)

Var ju iof en äldre summit med tripple motor, ett par mil norr om Skellefteå. Fyfan vad den levde om när den kom på rullen genom byn!
Låter spännande! Tripplar är alltid intressant, speciellt stora trippelbyggen som Askers :)
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
kommer nog bli bra hur du än gör! MEN, jag skulle om nu pengarna finns, tage o byggt en summit av han, en riktigt härlig motor detdär! finns hyffsat att hämta ut ur domdär tripplarna bara man vet vad man gör och med detdär chassiet så är allting upplagt för en riktig killer ;)
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Jag har kommit in på Dootalk nu, det va en satans så fin Summit! Hade dock varit roligare om han hade haft mer filmer när han kör :/

Jag ska fundera på hur jag gör, om jag ger mig på att bygga en summit eller inte.. Det är ju ändå planerat att vara ett långtidsprojekt så jag kan ju alltid börja med att fokusera på att bygga klart framvagnen och smeta dit motorn (när jag köpt en motor) innan jag börjar med tunneln och boggien.
På så sätt får jag längre tid för att bestämma mig! ;)
Gör så, kommer bli GRYMT :rock:

kommer nog bli bra hur du än gör! MEN, jag skulle om nu pengarna finns, tage o byggt en summit av han, en riktigt härlig motor detdär! finns hyffsat att hämta ut ur domdär tripplarna bara man vet vad man gör och med detdär chassiet så är allting upplagt för en riktig killer ;)
Jo, tripplar spelar ju i en helt annan liga än tråkiga twinnar! 180 hästar ska nog inte vara nåt problem att plocka ut ur den motorn :evil:
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
kommer nog bli bra hur du än gör! MEN, jag skulle om nu pengarna finns, tage o byggt en summit av han, en riktigt härlig motor detdär! finns hyffsat att hämta ut ur domdär tripplarna bara man vet vad man gör och med detdär chassiet så är allting upplagt för en riktig killer ;)
Jo det är sant, men vi får se hur det blir! Du och Suregom har fått mig att bli mycket mer sugen på att bygga en trippel summit än en kort! Men som sagt så får vi se, är ett bra tag tills jag har råd till allt så varför inte lägga på ytligare någon månad och köra på en summit? ;)


Gör så, kommer bli GRYMT :rock:
Det hoppas jag! Och jag måste säga att det är så otroligt roligt och taggande att det är folk som visar intresse! Är inte roligt att göra något utan att någon visar det minsta intresse för ens slit, tid och pengar som blir nedlagt i det! :D

Är det någon med mer erfarenhet om trippelrotaxar som vet om det är stor skillnad på en 809 trippel och en 780? :blink1:
 

plazzax

Medlem
14 feb 2011
46
0
1
krokom
men ååågran! du må ju hålla mig informerad när du river igång med något kul!
inhandla en bigblockare med minst 3 cylindrar, du vet hur jag är ;)

måste bort med moppebilen så jag kan dra igång med min iqr 440/900..
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
men ååågran! du må ju hålla mig informerad när du river igång med något kul!
inhandla en bigblockare med minst 3 cylindrar, du vet hur jag är ;)

måste bort med moppebilen så jag kan dra igång med min iqr 440/900..
Jojo, jag vet precis hur du är, varför tror du att jag velat att du ska komma hit de senaste dagarna? :blink1:

Du må ta och sälja moppebilen så du kommer igång på riktigt med IQn!
Sitter ju och väntar varje dag på att du ska starta en egen tråd om den ;)


Jo, jag siktar på en fet rotaxtrippel! :nuts:
Har kollat på en 780 trippel för en acceptabel peng, har dessutom kollat upp lite om skillnaderna!
809 trippeln verkar ligga med ungefär 10 till 30 hk starkare beroende på vart man kollar, och 809an verkar också vara en uppgradering av 780 trippeln. Då 809 trippeln kom samma år som 780in slutade produceras! -96 om jag inte misstar mig. Rätta mig hemskt gärna om jag har fel! :bigsmile:

Jag har dessutom bestämt mig för att nita fast kylaren nu så jag får lite bekräftelse av mig själv att jag gör någonting.. men det betyder nödvändigtvis inte att jag inte förlänger i framtiden. Kommer antagligen inte bli klar förrän i vinter eller till nästa sommar och att borra upp kylaren tar ju inte mer än en halvtimme om det skulle vara så att jag ändrar mig igen! :amuse:
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Tror inte han tänker köra med den på vattnet om han förlänger den, då använder han nog den som en Summit ska användas ;-)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.098
902
113
Stora Blåsjön
Jo, jag siktar på en fet rotaxtrippel! :nuts:
Har kollat på en 780 trippel för en acceptabel peng, har dessutom kollat upp lite om skillnaderna!
809 trippeln verkar ligga med ungefär 10 till 30 hk starkare beroende på vart man kollar, och 809an verkar också vara en uppgradering av 780 trippeln. Då 809 trippeln kom samma år som 780in slutade produceras! -96 om jag inte misstar mig. Rätta mig hemskt gärna om jag har fel! :bigsmile:
Största skillnaden mellan 780 och 809 är att 780 har stålfodrade cylindrar och 809 har nikasil i cylindrarna.
809 ska ha lite modernare avgasports utformning och en lättare raveventil. Ska inte skilja så jättemycket i effekt om man jämför motorerna och man har samma tändning på dom, specielt om 780in har överdimention på kolvarna så den har lika många cc som 809 motorn.
På en så pass gammal motor så skulle jag nog valt 780in pga stålfodret, billigare att renovera..
Sen går säkert en 780 att putsa till så den blir mer som en 809 i cylindrarna om man vill så.
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Tror inte han tänker köra med den på vattnet om han förlänger den, då använder han nog den som en Summit ska användas ;-)
Helt rätt, blir det en summit av han i framtiden så kommer den att användas i det område där den hör hemma! ;)

Största skillnaden mellan 780 och 809 är att 780 har stålfodrade cylindrar och 809 har nikasil i cylindrarna.
809 ska ha lite modernare avgasports utformning och en lättare raveventil. Ska inte skilja så jättemycket i effekt om man jämför motorerna och man har samma tändning på dom, specielt om 780in har överdimention på kolvarna så den har lika många cc som 809 motorn.
På en så pass gammal motor så skulle jag nog valt 780in pga stålfodret, billigare att renovera..
Sen går säkert en 780 att putsa till så den blir mer som en 809 i cylindrarna om man vill så.
Tack så mycket för den informationen, det både bra och roligt att det finns så kunniga människor på forumet, har dessutom följt båda trådarna du och Bamsegrill har, otroligt inspirerande läsning! :)






Över till något annat!
De senaste dagarna har jag också fixat klart allt med styrningen (förutom att sätta fast det i spindlarna då jag inte har varken A-armar eller båda spindlarna) jag har dessutom nitat fast kylaren i chassiet och bytt ut ett större antal nitar som såg ut att ha suttit där för länge, dock så ska jag försöka byta ut alla eller nästan alla så jag har många kvar.

Här är två bilder på det jag gjort hittills.




Ska iväg på semester nu i en vecka så då blir det ju ingenting gjort, men när jag kommer hem planerar jag att flytta över förstärkningarna från en 440 nunna jag har till det här chassiet. :bigsmile:
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Ja, det har inte hänt särskilt mycket sen sist. Jag har jobbat en hel del sen jag skrev förra gången så det har inte blivit något gjort alls faktiskt..

Jag har iallafall kommit över en boggie från en Arcti Cat Crossfire 800 -11 och jag är lite lur på om jag ska bredda den så den passar någorlunda i tunneln eller om jag ska försöka sälja den och köpa en rev MXZ eller Summit boggie istället för att slippa krångla lika mycket?

Kom gärna med förslag på vad som kan göras, motor är det ju bestämt att det ska bli en Tripple iallafall, och jag har funderat mera på att förlänga den och det känns roligare att göra så eftersom rulleåkning kan jag hålla på med andra skotern och det här är ju inte tänkt att bli en hoppskoter heller så en grov trippelsummit låter som ett kul projekt. :)

Som sagt så är inget mer än motorn bestämt så kom gärna med förslag på andra roliga saker man kan göra med han! :eyebrows: