Ski doo rev problem

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Har lite problem med min rev 03 600cc.
Har renoverat me nya kolvar o omnikasilerade cyklar. Den ha no gått bra, dock böat ibland om man tryckt fullgas. Idag när de kommit lite snö så va jag ute o testade den lite men fick såstorsk så jag tankade i o drog igång men då dog den. Så jag bytte stift o sen gick den dock så har den ingen ork..?
Ska jag testa byta stift igen eller har ni tips va jag ska göra? Kan de va skit i föggarna, för dom ha stått i 1 år me lite sås i o jag rengjorde inte dom (dum som jag e)

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
hade upp gasarna idag och rengjorde dom. va inte mkt skit va jag såg. dock märkte jag att locket ti ena föggen vari upp för det är som en oring fast i packningen som hade vikit sig så kanske kan va de. märkte även att flotörerna va ojämna så jag justera dom lika. ska kolla hur den går imorgon

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Om du kört soppa torsk är nog risken stor att du har fått skit i antingen gasarna eller satt igen filtret. Så funkar det inte nu efter du gjort rent gasarna så leta upp filtret och kika på det.

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Smart! dock ryker den mycket, som att den skulle få för mkt bensin.. ska kika om den funkar när jag skruvat tbx allt.

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Jag rengjorde gasarna o den gick fint! Jag stängde av den o lät den stå 1h o när jag drog igång den va de samma fel som förut.. Kan de vara filtret iaf fast den gick fint före? Dock kunna man ju int dra fullgas när den gick "bra" för då Moa den en aning. Har ni nå andra tips?

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Nå märkte nu att ena stiftet e slut, IGEN. Typ 4 stiftet så de måste ju va de som spökar, nån som har nån aning om va de kan va?

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Oljepumpen, har du kikat på justeringen för den? misstänker att du var bort med vajern när du bytte kolvarna? eller?
Ska finnas två sträck på armen där vajern sitter fast. och sen finns det som en "bult" som det finns ett sträck på också, då ska det vara ungefär mitt emellan dom två sträcken på armen mot det sträcket. för har du bara satt dit vajern utan att den är sträckt så skickar motorn på fullt med olja då den tror att oljepumpsvajern har gått av. så var det då iaf på 600 motorn på zx chassiet och har för mig att det såg likadant ut på reven sen fast oljepumpen satt på ett annat ställe.

funkade förgasarna med bestyckning å så innan du bytte kolvarna? och du har inte ändrat nå skruvar på den?

Last edited:

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Jag klyvde motorn o borrade smörjkanaler så jo de hade jag :D. Jo den funkade felfritt förut när jag kört den. Hur menaru riktigt med "om jag har satt den vajern utan att den har varit strakt"?

Last edited:

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
skruvade bort föggarna för att kika oljepumpen. vad jag har förstått finns de ett sträck på armen som skall ligga mot den som stoppar när man inte gasar, eller har jag fel? i vilket fall så gjorde den det. kan det vara att den har hakat sig inne i pumpen? eller vad kan felet fara..? börjar bli trött på allt skruvande nu

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Vanligt problem är att oljepumparme kärvar och stannar halvvägs. Min tjorva när det var kallt.

Kan även vara att skotern får för lite luft/för mkt bränsle. Hur är den bestyckad,?

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Igår beslöt jag mej för att ta bort oljepumpen o testa. Jag lagade en bricka o la för ist så jag blandar i tanken nu. Det måste ha varit pumpen så ha hakat sig på fullt eller dyligt för nu funkar den som den ska! Dock så böar den lite på fullgas ä, men jag la på halva choken så gick den bra, måste pilla lite me luftskruven så den får mindre luft.
Vet inte riktigt me bestyckningen men munstycket var 380 iaf!

Men somsagt nu går den bra :) tack alla! Jäkla separat skit. Mycke säkrare nu

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.906
888
113
Kramfors
Du kan inte bara köra med platta för oljepumphålet för då skär vattenpumpens drev på vevaxel och pumparm samt lagren för axeln!!!

Man måste kunna fylla på motorolja dit in och hålla täta oljenivå koller! Bäst är att borra in en slangnippel i täckbrickan som man fyller på i genom. Om denna motor har samma nippel ovanför oljepump som 800an så har man den som avluftning. De går bra fylla på med Oljepumpkanna genom nedre nippel genom täckbrickan och när det rinner över så pluggar man slangarna. Oljan ska inte försvinna om vevaxeltätningarna är ok men man bör ha täta koller av nivån ändå.

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Glömde att skriva de. Jag fyllde hålet me 2t olja före jag la på brickan dvs att jag har olja som smörjer lagrena. Sen koppla jag en slang till nippeln som du pratade om o från oljebehållaren så de finns olja där hela tiden. :)

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Precis som Boost 111 skrev, vatenpumpsdrevet skär ganska omgående. Det lärde jag mig den hårda vägen... Jag köpte en täckbricka från en 440 och satte dit. och det där drevet är verkligen inte kul att byta!

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Somsagt skotern gick fint i förrgår o igår, men nu går den dåligt o den har ingen ork.. När den gick bra måsta man ha halva choken på, alltså att den får för mkt luft. Men varför är den orkeslös nu igen, den dränker ju int sig i olja?
Jag skruva upp stiften o kikade o de ena va brunt men helt tort, andra va lite svart o en aningen fuktig.

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Va ut o kika på den nu, den hade släckt ett stift på variatorsidan..
Kan de vara att de e nått elfel? För den går ju hur fint som helst när den går på båda..

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Enda gången en skoter får för mkt luft är om den tjuvdrar luft. Man justerar inte ner mängden luft på fullgas man justerar och ger mer bränsle.

Finns många guider hur man gör för att läsa stift. Gör det och bestycka den rätt!