ski-doo rev mxz eller ski-doo x rs

macon

Välkänd medlem
22 okt 2009
264
0
16
Sandviken
Hej, har tittat på olika skotrar nu. Vad jag förstår så är rev chassiet på dom nyare mxz mm. Har kollat på ski-doo mxz 600 och ski-doo x rs 600. Vad är det för skillnad mellan dessa två maskiner??

Mvh

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Ja vart ska man börja?
MXZ 600 är den vanliga ledskotern och 600 XRS kan man kalla en ledskoter med lite extra godis från tävlings maskinen 600 RS
alltså:
MXZ X 600 = ledmaskin
MXZ XRS 600 = ledmaskin extra lulllull ex. förstärkningar i chassi värre dämpare m.m.
MXZ X 600 RS = Tävlingsracer för skotercross (ej led skoter).
Ovan är beteckningarna. (Lätt att blanda ihop XRS600 och X600RS för en som är ovan på skoter eftersom den har samma bokstäver.)

macon

Välkänd medlem
22 okt 2009
264
0
16
Sandviken
Okej, då är x rs samma som vanliga x. Alltså bättre fjädring mm..
Vilken är lynx motsvarighet till x maskinerna, alltså lynx rave x eller?

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
33
Sandviken/Torsby
"X RS" och "vanliga X" är inte lika.

"X RS" har förstärkt chassie och är lite mer race-inspirerad än "vanliga X".

Dämpningen är även ett snäpp bättre på "X RS" än "vanliga X".

Så man kan säga att "vanliga X" är för riktigt härlig men hård ledåkning, och "X RS" blir lite mer av en "lek-skoter", dvs om du är intresserad av att hoppa och köra hårdare än vanligt.
Men man ska ändå inte räkna bort "vanliga X", då årsmodell -06 (MX Z X 600 Sdi) blev "Bästa led-skoter".

Lynx motsvarighet till Ski-Doo's "X"-maskiner måste bli deras "RE"-maskiner.
Rätta mig någon om jag har fel.

macon

Välkänd medlem
22 okt 2009
264
0
16
Sandviken
Tackar! Då vet jag lite mera, tror nog att en vanlig x duger bra. Men som du sa så läste jag om Lynx Re och det ska tydligen vara lite mera "racer" med förstärkt chassi tror jag. Finns också RS men den verkar vara en mera "familje racer" :)

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
33
Sandviken/Torsby
Inga problem, är bara kul att hjälpa till :)

Jag vet inte hur det är med Lynx RE riktigt, om dom har förstärkt chassie precis som Ski-Doo XRS 600.
Men RE är iaf mer "racing" än dom "vanliga" Lynx sportmaskinerna, med bättre dämpare och lite extra lullull.

RS som du pratar om, det är ingen "familje racer", utan det är en renodlad tävlingsmaskin för crossbanorna.
Så är du intresserad av långturer och en skön åktur så är RS inget för dig, då dom är stenhårda i både dämpning och dyna.

Kan göra en liten sammanställning om maskinerna, och det jag skriver gäller främst 600cc nu. Ska även försöka få tag på lite bilder så ser du bättre vad vi pratar om.
Vilka årsmodeller är du ute efter? Så jag vet vilka jag ska fixa bilder på.

Ski-Doo

*MX Z 600 = "Familje-racer", klenare utrustning, standardmaskin.
*MX Z "X" 600 = Lika som standard, men har X-paketet (bättre dämpning, dyna m.m.)
*MX Z "X-RS" 600 = Som "X", men med ännu bättre dämpning, förstärkt chassie m.m, "Racing-inspirerad".
*MX Z 600RS = Renodlad tävlingsmaskin anpassad helt och hållet till crossbanan.

Lynx

*Rave 600 = Motsvarigheten till Ski-Doo's standardmaskin (vanliga MX Z).
*Rave "RE" 600 = Bättre dämpning, snyggare design m.m. (En blandning mellan Ski-Doo's "X-RS" och vanliga "X" kan man säga).
*RS 600 = Renodlad tävlingsmaskin anpassad helt och hållet till crossbanan.

Som sagt, rätta mig någon om jag har fel på någon punkt.
Men annars ser det ut ungefär sådär :)

macon

Välkänd medlem
22 okt 2009
264
0
16
Sandviken
Okej, jag har kollat på dom från typ -03 -04 framåt. Rätta mig om jag har fel för det är väll från dess som rev chassiet är standard på maskinerna?? :)

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
Inga problem, är bara kul att hjälpa till :)

**
Men annars ser det ut ungefär sådär :)
det man kan säga är ju att lynx RE (racing edition) 2007, är rätt nära re 440:in, det som skilljer i största drag är att den saknar slirdrev samt slp skidor standard. vet inte om dämparna har mjukar schimsning std också? RC:en är somsagt snällare modell med styrstången längre bak, sdi motor, chassiet saknar förstärkningar som sitter på RE:n, andra kåpor mm. detta är dock 2007 årsmod som jag nämt

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
33
Sandviken/Torsby
det man kan säga är ju att lynx RE (racing edition) 2007, är rätt nära re 440:in, det som skilljer i största drag är att den saknar slirdrev samt slp skidor standard. vet inte om dämparna har mjukar schimsning std också? RC:en är somsagt snällare modell med styrstången längre bak, sdi motor, chassiet saknar förstärkningar som sitter på RE:n, andra kåpor mm. detta är dock 2007 årsmod som jag nämt
Du har säkert rätt, för har lite dålig koll på just Lynx.
Finns så många olika modeller och versioner så man blir nästan snurrig.