Ski-doo renegade 600 sdi 07 vill bara varva 7500

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Hej, Har precis köpt en 07:a renegade 600 SDI och har lite problem. Den vill bara varva 7500. Motor känns skapligt bra men jag saknar det lilla extra. Har bytt fjäder i sekundären till en Grön för lite bättre backshift och klickat upp primären till 4:a.
Den bör varva 8000 med den inställningen.

Någon som har erfarenhet av detta på sina sdi maskiner?

Funderar på avgasbortarna. Hur märker man att de inte fungerar som de skall??
Kan primärfjädern ha satt sig så att motorn inte riktigt orkar?
Läste på dootalk om att batteriet kan inverka på skoterns gång?

Skotern har rullat 350 mil enligt mätaren och jag har precis satt på en 44 matta. Dock tyckte jag att den inte ville varva riktigt med orgínalmattan så nya mattan skall inte inverka. Drevning är orginal men den brukar inte heller påverka maxvarvet.
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Det går snabbt att rengöra avgasportarna så jag skulle testa med det först.
Mmm, skall göra det som första test. Du som har haft en renegade 07:a. Hade du några problem med varvtalet? Vad hade du för clickerinställning
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Nu har jag gjort rent avgasportarna och det var ingen trevlig syn då det var totalt igenkleggat. Trodde jag hittat felet men den varvar fortfarande runt 7600 nu med clicker 5. Både på hårt underlag samt i lösare snö.

Kan spridarna vara igensatta? Tycker också den bluddrar lite runt 4000v/min och den låter lite sävlig i motorn.
 

rev_18

Välkänd medlem
18 apr 2007
304
0
16
östersund
tjena! hade precis samma problem med min. och min är nerdrevad 2kugg på övre.
avgasportar och trottelhus var hur fint som hellst! så jag köpte viktpinnar till primären som du kan bestämma vilken vikt du vill ha, orginalvikten på 600 är 16,8 gram kittet jag köpte går att ställa från 13,8 till 19,6 gram. det gjorde susen på min.
kan tillägga att jag har 44 matta och ett EPI variatorkit som verkar va sämst!
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
tjena! hade precis samma problem med min. och min är nerdrevad 2kugg på övre.
avgasportar och trottelhus var hur fint som hellst! så jag köpte viktpinnar till primären som du kan bestämma vilken vikt du vill ha, orginalvikten på 600 är 16,8 gram kittet jag köpte går att ställa från 13,8 till 19,6 gram. det gjorde susen på min.
kan tillägga att jag har 44 matta och ett EPI variatorkit som verkar va sämst!
Ok, då skall jag beställa en fjäder imorgon. Sitter en 130/200 i primären. Testar nog med 160/230 för att få lite högre tillslagsvarv samt högre toppvarv.
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
ok. jag har tillslagsvarvet vid 4500 och tycker det fungerar bra, kör mest lössnö
Ok, vilket starttryck har den primärfjädern du kör för att få 4500 i tillslag?

Har nu ca 3800 med orginalfjädern (startryck 130) och borde få lite över 4000 men en med starttryck 160
 

rev_18

Välkänd medlem
18 apr 2007
304
0
16
östersund
jag är inte säker på vilket starttryck det är men ska ta isär variatorn till veckan och vikta på lite mer och kolla fjädern!
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Nu har jag kört ca 20 mil och kan konstatera att den går riktigt ruttet. Den går fasen bättre på halvgas än på fullgas. Toppfarten nu är ca 90-100 på halvgas. Trycker jag fullt blir det bara ett böööööö. Testat att byta fjäder i sek. samt en hårdare fjäder i primären. Har testat alla clickermöjligheter utan resultat. Högsta varv jag uppnåt är typ 7600 och det är på halvgas. Har kört tillsammans med sex st andra maskiner och vi har hoppat mellan skotrarna och alla konstaterar att någon ting är galet med min maskin. Känns grymt rapp om man bara utnyttjar halvgas. Det är bara på fullgas den går dåligt. Har även kört i injector cleaner gjort ren avgasportarna, testat både 95 samt 98 okt bensin. Kan det vara något med motorstyrningen? Har också läst att det sitter lågfarts samt högfartsspridare på maskinen. Kan det vara något att felsöka? Har inga felmeddelanden.

Någon som känner igen detta problem?

MVH
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Om jag vore du skulle jag montera tillbaka allt som det var när jag köpte den och felsöka därifrån. Min gissning är att du har något variatorrelaterat..
 
R

RevMan

Om det är variatorrelaterat så är det troligast bussningarna i rörliga skivan och/eller fjädern i primären som är skev.
Snurrar rullarna i sekundären lätt och utan glapp?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Om jag vore du skulle jag montera tillbaka allt som det var när jag köpte den och felsöka därifrån. Min gissning är att du har något variatorrelaterat..
Klokt!

Har du köpt maskinen hos en handlare så finns ju garanti, är det bara rullarna så inga större pengar men är det mer så sitter garanti bra att ha men då bör maskinen vara helt original innan du tar diskussionen
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
"Om det är variatorrelaterat så är det troligast bussningarna i rörliga skivan och/eller fjädern i primären som är skev.
Snurrar rullarna i sekundären lätt och utan glapp?"


Haft isär två gånger men jag har inte kollat rullarna i sekundären...skall göra det.

Igår dog maskinen på parkeringen efter en helg med 27mil. Skaplig tur. Testade att skifta plats på de två reläer som sitter i boxen med säkringar. Då funkade skotern. Men nu laddar den troligen inte då jag har ett trasigt som sitter på platsen R2.

Kan ett halvtrasigt relä ha påverkat påverka gången på motorn? Kanske har felet där? Får testa och se.
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
ja det kan ha med relät att göra.
tänds aldrig motorlampan?
Ingen motorlampa eller några andra felmeddelanden. Nu har jag i alla fall ett nytt fräscht relä. Allt ser riktigt ut men har inte haft tid att köra nåt. Fick även tips om att bränslefiltrét kan vara igensatt. Får testa att rengöra det om skotern inte går riktigt på fullgas trots nytt relä.

Kul att ha en skoter som går lika fort på halvgas som fullgas:) 100km/h
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Kan det här vara lösningen?

Från Dootalk. Har inte skotern i närheten så jag har ingen möjlighet att testa
http://www.dootalk.com/forums/index.php?showtopic=376379&hl=sdi&st=0

FIXED!!!!

I am not too embarassed to say it was simply the line from the solenoid valve to the raves. Apparently, while working on the raves, the line came off but I couldn't see it as the plastic sheave was in the way.

Spins right up to 8200 now.

Man, I wish I had looked at that first!

Thanks for all the help and suggestions guys, I fixed alot more than I had to but this thing runs perfect now ...
 
N

N_w

byt helix med mindre lutning i slutändan. eller en mjukare sekundärfjäder så den växlar på häftigare, eller hårdare slutväxel på primärfjäder?
 
Last edited:

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
byt helix med mindre lutning i slutändan. eller en mjukare sekundärfjäder så den växlar på häftigare, eller hårdare slutväxel på primärfjäder?
Mindre lutning på helixen ger mer varv. Mjukare fjäder i sekundären ger mindre varv. Vad vill du uppnå med det?? -1+1=0
Hårdare slutväxel (menar du starttryck?) har testat det.

Har testat massor av inställningar på variatorn enligt tidigare inlägg...men varför försöka lösa ett problem utan att hitta grundfelet? Skotern måste ha funkat skapligt orginal.

Jag har dock äntligen hittat problemet. Slangen från solenoiden till Raveportarna hade hoppat av vilket innebär att raveventilerna inte har fungerat. Fick tipset på dootalk.