Ski-doo mxz rev 600-04 Varmnyper

haeggroth

Medlem
22 nov 2006
32
0
1
piteå/kiruna
Hejsan är inte så kunnig på just skruvandet i skotrar så hade behövt få lite hjälp !

Skoter info
Ski-doo mxz rev 600 HO blair morgan edition -04
ca 480 mil på mätaren ,men kan nog vara ganska hårt körd av förra ägaren.

Var ute och körde i ganska mycket djupsnö och på vägen hem varmnöp den när jag körde över en fotbollsplan gasen i botten , stum när jag skulle dra igång den igen så väntade ett litet tag då gick det att dra igen .

Har kollat kompet och det låg bara lite över 6 på varje cylinder ,men den går fint att köra ut/in ur garaget,och inga missljud från motorn.

Vad kan felet vara ? Bara att byta kolvar eller? Tänkte kan den varmnypa om den har dåliga kolvar ? Luftintagen var ganska igenisade på huven också när jag kom hem kan ju bidragit till det hela också?.

Stiften var riktigt svarta också såg jag nu.

Tacksam för all hjälp //robin.

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Men glöm inte det viktigaste. Slipa bort aluminiumbeläggningen från cylindrarna annars åker du på en ny nypning direkt igen. Använd vattenfast slippapper (120) och smörj med t-röd.

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
värt att kolla insugsgummina, har en exakt likdan, tur att mina reeds var sletna så jag var tvungen o öppna märkte då en spricka som kunde bli bra mkt större, så om jag bara kört på så hade det nog slutet i haveri!:eek: så kolla insugsgummina:becky:

N

N_w

om stiften är svarta så äre nog lungt det har inte berott på snö i luftintagen på huven, det gör ju så att skotern går fetare eftersom den får mindre luft..

i min mxz 600 -01 har jag 13,5 kg i varje cylinder:)
vet inte vad du ska ha men borde nästan vara något liknande inte under 10 tror jag då..

haeggroth

Medlem
22 nov 2006
32
0
1
piteå/kiruna
Okej blir att beställa nya kolvar och hoppas att det var därför den varmnöp och inte av någon anledning =)

Tips vars man ska beställa ifrån ? Hade bara tänkt mig vanliga orkar inte lägga ut så mycket pengar på skotern när man renoverar bilen samtidigt.

/robin ,tack för alla svar

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.614
10
38
34
Lugnvik
om stiften är svarta så äre nog lungt det har inte berott på snö i luftintagen på huven, det gör ju så att skotern går fetare eftersom den får mindre luft..

i min mxz 600 -01 har jag 13,5 kg i varje cylinder:)
vet inte vad du ska ha men borde nästan vara något liknande inte under 10 tror jag då..
13.5 kg i en std maskin stämmer nog inte, visst mätaren visar kanske de men många mätare som visar på tok för höga/låga värden. Huvudsaken att det är jämt (max 10% skillnad) och inte onormalt lågt komp så äre lugnt :)

Sen ont, jag skulle nog felsöka lite till innan jag smackade i nya kolvar och startade för en motor värmenyper inte utan anledning. Det låga kompet beror nog på värmenypet, och motorn har ju om nu miltalet stämmer "bara" gått 480mil, nog ska ett par kolvar klara mer.

Kolla tex packbox på vev så den inte tar tjuvluft någonstans, finns mycket att läsa om dom här serie III motorerna ;)

N

N_w

13.5 kg i en std maskin stämmer nog inte, visst mätaren visar kanske de men många mätare som visar på tok för höga/låga värden. Huvudsaken att det är jämt (max 10% skillnad) och inte onormalt lågt komp så äre lugnt :)

Sen ont, jag skulle nog felsöka lite till innan jag smackade i nya kolvar och startade för en motor värmenyper inte utan anledning. Det låga kompet beror nog på värmenypet, och motorn har ju om nu miltalet stämmer "bara" gått 480mil, nog ska ett par kolvar klara mer.

Kolla tex packbox på vev så den inte tar tjuvluft någonstans, finns mycket att läsa om dom här serie III motorerna ;)

de var ingen biltema mätare + att min vän nyligen bytt kolvar i hans enduro 600 å de var samma komp ca 13kg med en annan mätare dessutom

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Men......

Finns ju hur många trådar som helst om hur man kollar komp!

1: Ta bort bägge stiften
2: skruva dit kompmätaren
3: Dra 4-6 ggr ALLT vad du orkar med bägge händerna.
4: Håll full gas (kompis som hjälper kanske?)
5: Är kompen jämn mellan cylindrarna men lite väl låg:

Häll en tesked 2 taktsolja i loppet på respektive cylinder och prova igen, stiger kompet markant är ringarna slut. Oljan tätar ringarna och du får ett värde som motsvarar vad det "ska" vara i motorn.

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.614
10
38
34
Lugnvik
de var ingen biltema mätare + att min vän nyligen bytt kolvar i hans enduro 600 å de var samma komp ca 13kg med en annan mätare dessutom
13.5 kg brukar väll crossmaskiner ligga på ? Min enduro 700 och polarens rave 800 låg kring 8-9 kg. Blir nog jobbigt med så mycket komp och 98/95oktan helst med std tändning.

Men spelar ingen roll vad mätaren visar så långe det är jämt och inte onormalt lågt som sagt :)
Gör testet som Vidgren har skrivit här så får ni en bra inblick på hur cylindrar/kolvar/kolvringar mår.

Last edited: