Ski-Doo Mxz 600 neo 40hk

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.346
1.159
113
Stora Blåsjön
Tänkte starta igång ett nytt projekt.
Köpte mig i helgen en ny Ski-Doo mxz 600 neo 2024.
Som säkert många vet så är det en rejält nerstrypt variant av 600efi motorn i denna. Ger ca 40-45hk.
Så jag har nördat ner mig lite i denna motorn för att hitta skillnaderna på de tre olika 600efi motorerna. 40hk, 55hk och 85hk.
Och tanken är att denna ska ”trimmas” rejält från sina 40hk.
Till en början ska den tas till 85hk+ med hjälp av en trimpipa, ecm, spridare och gashantag. Men det skulle va kul att kunna ändra bränsle och tändnings mapparna i databoxen så man kanske kan få en typ 110-115 hk med hjälp av lite portning.

Nyss inkommen i garaget efter en provkörning för att känna hur den känns.


Bort med huv mm för att byta pipa.



Som man ser så sitter det ingen pipa på denna motor för att få ner effekten. En ny SPI pipa införskaffades då den gick att köpa för samma pris som en beg originalpipa för 85hk versionen. Sen lovar de +8hk med denna på topp, får väll se om det stämmer men kanske…


Fortsättning följer.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.951
904
113
Kramfors
De va ett roligt ovanligt projekt. Är de extremt billiga så de bär sig trimma dem vs köpa varrare modellen direkt? Eller andra fördelar med den modellen?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.346
1.159
113
Stora Blåsjön
De va ett roligt ovanligt projekt. Är de extremt billiga så de bär sig trimma dem vs köpa varrare modellen direkt? Eller andra fördelar med den modellen?
De har ett bra pris. Var tokrea på dessa 24or så jag kunde inte hålla mig, ska jag vara helt ärlig så vet jag inte varför jag köpte den... :) Om det bär sig eller ej är svårt att säga, beror på vad man jämför med och vad man vill ha,
Sitter riktigt budgetdämpare på dessa. Så där behövs en uppgradering, boggien är också lite budget, är en förenklad modell av sc5. Saknar tex främre dämparen mm. Mattan är bara 25mm, så det finns många hål att lägga pengar på.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.951
904
113
Kramfors
De har ett bra pris. Var tokrea på dessa 24or så jag kunde inte hålla mig, ska jag vara helt ärlig så vet jag inte varför jag köpte den... :) Om det bär sig eller ej är svårt att säga, beror på vad man jämför med och vad man vill ha,
Sitter riktigt budgetdämpare på dessa. Så där behövs en uppgradering, boggien är också lite budget, är en förenklad modell av sc5. Saknar tex främre dämparen mm. Mattan är bara 25mm, så det finns många hål att lägga pengar på.
Kanon totalt vansinne med andra ord de kan inte bli bättre detta ska följas slaviskt
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.346
1.159
113
Stora Blåsjön
För att få motorn till 85hk+ så har en ecm från en 85hk införskaffats, samt spridare, och ett nytt gashantag.
Den enda skillnaden mellan 40 & 55hk motorn är gashantaget. På 40hk går gasspjället bara max till 40% och på 55an till 80%. Nu tror jag inte 55hk kommer ge så mycket mer om man skulle tillåta den till 100% gas men något lär det säkert ge.
85hk har andra spridare som ger betydligt mer soppa. Sen skiljer hålet för tomgången i spjällena på 40/55 är hålet 3.6mm och på 85hk 4.2mm så detta borrar upp så tomgången blir rätt.



Kitet som ska ge 85hk:



Dessa hål borras upp till 4.2mm.




Har även drevat om maskinen då den gick 55 med 40hk. Med 85+ så gick den typ 70.
Så nu sitter det 24/49 istället för 19/53. Nu gör den iallafall över 110, troligen mer.. Upptäckte när jag skulle byta drev att kedjan är en budgetmodell med bara 11plattors bredd. Så en kedja fick införskaffas också, en med 13 plattor. Så Drevet jag hade köpt behövdes smalnas av mot drivaxeln. Drev från nyare modeller har rätt bredd där.




En budgetgrej till på dessa är att det sitter ingen justering för remspänningen, istället har man satt in en bricka i sekundären så den inte kan åka in lika långt. Detta medför att man har alltid en för slapp remspänning så de bli lite ryckiga vid tillslag trotts löjligt lågt tillslagsvarv. Så denna bricka är borttagen.



För att bort brickan måste lagret på sekundäraxeln bort. Det här sättet funkade också :)




Denna bild visar hur mycket spjällen öppnar vid fullgas med originalgashantaget.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.951
904
113
Kramfors
Hindrat gasutslag påminner om Volvo v70/s60 ja alla med 5 cylindriga sugmotorn som va på 140 resp 170 hk. De va bara annan mappning som skiljde men 170 va 30k dyrare :)
De ser lovande ut som vanligt 👌
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.421
190
63
Offerdal, Jämtland
Fashinerade hur mycket ändringar de har gjort för att uppnå målet med en billigare/enklare maskin. Inom bilindustrin och saker som har stora volymer brukar det vara lönsamt att utveckla och producera flera olika lösningar på billigare produkter för de jagar ju ören snarare än kronor när de jagar kostnader. Men skotrar har nog inte riktigt de volymerna så det är "värt" det men tydligen så anser ju BRP att det är det ändå.

Kul att följa dina projekt för de är alltid något "annat" än vad de flesta andra gör 💪💪💪
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.346
1.159
113
Stora Blåsjön
Då jag monterade en ecm från en skid-doo tundra som har kylfläkt så fick jag en lysande motorlampa + felkod P0691 pga, avsaknaden av kylfläkt på neo:n, kabelhärvan i neo saknar stift till fläkt i ecm så jag fick plocka isär ecm kontakten och montera i ett stift på plats D1 i kontakten, Tanken var först bara att montera ett motstånd, men hittade inget lämpligt motstånd så jag tog bara ett relä som det egentligen ska vara och kopplade mellan D1 och +12v från batteriet på start solenoiden. så nu slipper man blinkande motorlampa och massa pip när man startar maskin.
Har nog listat ut vilken ecm/ecu som denna bygger på också och det borde vara en variant av Bosch mse6.0, då den har liknande format och funktioner, och är billig.

Ja lite otroligt är det ändå att de gjort så pass mycket special på denna, för det är som jag förstått ändå ingen storsäljare så det blir några större volymer. Samtidigt är jag imponerad att mycket ändå är "premium" på en extrembudgetmaskin.
För att nämna några saker jag kommer på nu.
  • Noslipdrivhjul
  • Delad drivaxeln för snabba mattbyten (behöver inte öppna kedjehuset för att lossa drivaxeln.)
  • Flera steg på handvärmarna.
  • Bättre handtag än på premiummaskinerna, tunnare och hårdare material, slits nog inte lika snabbt som typiska brp handtag.
  • Saknar helt isolering på insidan av kåporna (man slipper slita loss de själv :) )
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.421
190
63
Offerdal, Jämtland
Är kanske en lämplig maskin att utgå från om man ska göra någon form av modbygge men ändå vill utgå från nya grejer. Behålla chassi och stoppa i lite exotiska grejer:)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.346
1.159
113
Stora Blåsjön
Är kanske en lämplig maskin att utgå från om man ska göra någon form av modbygge men ändå vill utgå från nya grejer. Behålla chassi och stoppa i lite exotiska grejer:)
Jo men det är nog en rätt bra grund, sen är ju vevhus, vevaxel och kolvar på motorn exakt samma som 600R och 600RS motorn, var nära att köpa en rs motor, men den var av fel årsmodell så det gick inte fixa back på ett enkelt sätt. Men det kanske blir en etec i framtiden om jag inte får till lite jox med original mjukvaran./boxen.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.421
190
63
Offerdal, Jämtland
Ena grabben har en frankensled med rs600 etec med kortad summit tunnel och summit boggie 146" med peak matta och satan va den går. Tror nästan den går värre än min 850. Så rapp motor och det sista han hjorde åt den ifjol var att få upp maxvarven till rätt region och då vaknade den riktigt. Är lite sugen på ett sånt bygge. Tänk om man hade fått 850in så rapp 😈