Ski-doo Mxz 600 -99

jocke19

Välkänd medlem
3 mar 2007
130
0
6
skellefteå
Hej jag har ett par frågor ang min Mxz 600....

När jag accelererar kraftigt från stillastående så "smäller" det i skotern. Låter att vara från boggien, men är inte helt säker. Har kollat matt sträckningen och den "hänger" 3-4cm. Det är väll ungefär det de ska vara vad jag har hört så jag antar att det inte är det. Är det någon vet vad som kan vara fel?


Jag har också problem med att det smäller i avgassystemet när jag startar den ibland. Skulle gissa på att den får för mkt soppa. Tror ni det kan vara felet? Någon som vet vad det ska vara för storlek på munnstycken i den?
Ska till fjällen snart och köra och jag undrar då om det kommer bli värre med "avgassmällarna" och att den kanske går dåligt pga luften där??

Tacksam för svar!
/Jocke
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Går den fett i stan så lär den gå fetare i fjällen...

Kolla komp, kolla stift. Pepparkaksbruna stift ska det vara.

Angående klonket så brukar det vara remmen som klonkar till. Det kan även vara att kedjan i kedjehuset inte är sträckt nog mycket.
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Mattan skall hänga 3-4cm om du trycker ner den med fingret, lagom hårt. Har jag lösare än så kuggar drivhjulen över.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Det där med att den smäller till i avgasröret ibland råka jag utför flera gånger när min gick på bara en cylinder. Annars har jag aldrig råkat ut för det. Så ta ett komptest. Och klånket när du drar iväg är nog med mesta sannolikhet variatorremmen som låter. men kolla kedjehuset för säkerhets skull
 

podiloo

Medlem
7 okt 2007
16
0
1
Angående att det smäller till i boggien, samma sak för mig förr, berodde på att mattan inte va tillräckligt spänd. Men din matta verkar ju va spänd nog.
 
Last edited:

jocke19

Välkänd medlem
3 mar 2007
130
0
6
skellefteå
Det där med att den smäller till i avgasröret ibland råka jag utför flera gånger när min gick på bara en cylinder. Annars har jag aldrig råkat ut för det. Så ta ett komptest. Och klånket när du drar iväg är nog med mesta sannolikhet variatorremmen som låter. men kolla kedjehuset för säkerhets skull
Jag lånade mig en komptestare och testade, men den fungerade inte som den skulle och "visaren" gick ner rätt snabbt istället för att stanna uppe så den läkte lite någon stans....är inte så bra på förklara men ja hoppas ni fattar. Men iallafall så fick jag den att visa just över 9 på båda och det är väll helk ok va? Och "smällen" vid gaspådrag låter att vara mer bakifrån men är ju inte helt hundra så jag kollade kedjespänningen och den var sträckt och variator remmen vet ja inte riktigt hur den ska ligga? är det ca 2mm över eller under? Men är mycket tveksam på att det är remmen som "smäller" Har även kollat stiften och dom var ganska svarta... mörkare än vad dom ska iaf så den får väll för mkt soppa då. Då är det ju troligt att det är det som gör avgassmällarna? Är det någon som vet vad det är för munnstycken orginal på den? både huvudmunstycket och lågfartsmunstycket?

Är det skadligt att ha mattan för spänd? Ifall ja provar sträcka den?

/Jocke
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jag lånade mig en komptestare och testade, men den fungerade inte som den skulle och "visaren" gick ner rätt snabbt istället för att stanna uppe så den läkte lite någon stans....är inte så bra på förklara men ja hoppas ni fattar. Men iallafall så fick jag den att visa just över 9 på båda och det är väll helk ok va? Och "smällen" vid gaspådrag låter att vara mer bakifrån men är ju inte helt hundra så jag kollade kedjespänningen och den var sträckt och variator remmen vet ja inte riktigt hur den ska ligga? är det ca 2mm över eller under? Men är mycket tveksam på att det är remmen som "smäller" Har även kollat stiften och dom var ganska svarta... mörkare än vad dom ska iaf så den får väll för mkt soppa då. Då är det ju troligt att det är det som gör avgassmällarna? Är det någon som vet vad det är för munnstycken orginal på den? både huvudmunstycket och lågfartsmunstycket?

Är det skadligt att ha mattan för spänd? Ifall ja provar sträcka den?

/Jocke
Variatorremmen ska ligga så att din matta vill på att röra sig då du lyfter upp skotern bak och den går på tomgång ( ca 1-2 mm ovanför).

Munstycken står ju på sprängskisserna på brp.com

Spänner du mattan för hårt så äter den dina slides och går tungt.
 

mikael.s

Välkänd medlem
2 aug 2004
274
0
16
36
sunnansjö
kolla drivhjulen,, jag hade de felet på min mxz-99 dom var slut på helt enkelt. jag såg den sj inte med egna ögin men då jag inte hittade nå annat fel provade jag byta dom å sedan var smällen borta, men om de kommer bakifrån så vet jag inte, men de slåt ju rätt rejält när den hoppar över.. men då ska de ju vibrera i hela skotern
 

jocke19

Välkänd medlem
3 mar 2007
130
0
6
skellefteå
kolla drivhjulen,, jag hade de felet på min mxz-99 dom var slut på helt enkelt. jag såg den sj inte med egna ögin men då jag inte hittade nå annat fel provade jag byta dom å sedan var smällen borta, men om de kommer bakifrån så vet jag inte, men de slåt ju rätt rejält när den hoppar över.. men då ska de ju vibrera i hela skotern

Lät att kunna vara det för det smäller rätt mkt och man känner tydligt att skotern hackar till. Vad kostar drivhjul till dom då? Går det inte alls se om dom är slitna och är det skadligt för skotern att fortsätta köra som den är?

/Jocke
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jag skulle satsat på beggade drivhjul om jag vore du. Dom säljer ganska ofta en komplett drivaxel till zx på blocket.se
 

jocke19

Välkänd medlem
3 mar 2007
130
0
6
skellefteå
Jag skulle satsat på beggade drivhjul om jag vore du. Dom säljer ganska ofta en komplett drivaxel till zx på blocket.se
Jaa.. men ska till fjällen sport och påsk så alla pengar kommer gå åt soppa :mad: Tror ni det är skadligt ifall ja kör som det är...?
 

jocke19

Välkänd medlem
3 mar 2007
130
0
6
skellefteå
obs det funkade fel frit för mig:p hackade inte då. men effter säsongens slut satte jag dit nya
Jaha okej. Men ska till fjällen om en vecka så vill inte börja skuva i den nu för ja e inte så mekkunnig. Men var och körde idag och kom 12mil på fulltank (blandad körning). Ska ut å kolla vad det sitter för munnstycken i den och förmodligen köpa mindre.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Man kan inte byta munstycken efter förbrukningen tyvärr.. Risken är att du får ett motorhaveri.

Ska du mixtra med bestyckning så bör du antingen ha en avgastempmätare eller så bör du ha riktigt bra koll på dina stift.

Vilken färg är stiften nu ?
 

Klangebo

Välkänd medlem
26 okt 2007
248
0
16
Mora
´Jag skulle absolut inte börja mixtra med bestyckningen, iasåfall lämna in den åt nån som kan bänka den.
Dåbe min enduro 700 och båda mina kompisars kan smälla till lite då och då när man startar.. Kolla så inte tomgången är för hög.
 

jocke19

Välkänd medlem
3 mar 2007
130
0
6
skellefteå
Man kan inte byta munstycken efter förbrukningen tyvärr.. Risken är att du får ett motorhaveri.

Ska du mixtra med bestyckning så bör du antingen ha en avgastempmätare eller så bör du ha riktigt bra koll på dina stift.

Vilken färg är stiften nu ?
Men eftersom den smäller till ibland när jag startar den så får den väll för mkt soppa som då går oförbränd och rinner ut i avgasröret. Stiften svarta, + att den drog nästan dubbelt så mkt som våran formula 500 -99 igår. Sen har jag ingen aning om vad det sitter för munstycken i den. Sen kommer den ju gå ennu fetare i fjällen.

-----------------------------------------------------------------------------

Det satt 290 i den (280) org. ska fara och köpa orginal så fort som möjligt och prova
 
Last edited:

blixten

Aktiv medlem
16 mar 2008
92
0
6
norbotten
hej det är kedjan som smäller sträck den lite, kan varabromskivan oxå, skidoo hade jätte mycke problem med vevaxeltätningarna och då kunde dom smälla,, men jag hade en likadan förra vinter och den small ibland oxå, ´men set hände inge mer än så