Ski-Doo Mach Z 800 -97 Kedjeolja

Smaskis

Medlem
18 jan 2010
34
0
1
Luleå
Hej!

Har just införskaffat mig skoter och det är väldigt länge sen jag haft en, jag är alltså helt orutinerad. Håller på gå igenom den från topp till tå enligt manual jag hittat, men stötte på patrull

Det jag undrar är:

1. Rekommenderad kedjeolja (förutom Ski-Doos egna)? Funkar 75W90?
2. Manualen är luddig om påfyllnad av kedjeolja - görs detta där stickan sitter?
3. Vart hittar jag någon plugg för att tömma/byta denna olja?

Tacksam för svar.
 

Ubos

Välkänd medlem
9 nov 2008
232
0
16
Sundsvall
1. Jag skulle rekommendera vanlig två takts olja, 2 deciliter på OKQ8 för 25kr.. (Kör jag med)
2. Du fyller på med 2 deciliter i hålet som stickan sitter i.
3. Du tömmer den genom att dela på kedjehuset.(Ta bort locket).

Nu är det där med att jag kör med två-taktsolja inget som jag bara har hett i p.g.a brist av annat eller p.g.a. snålhet.. Det funkar lika bra som 'riktig' olja enligt min erfarne far. (INTE ALLS FÖR ATT SKRYTA, va bara tvungen att få in i texten att han inte är 'way of track'). Jag kör med det och kan nog lova dig att du inte märker någon skillnad :p
 

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Ska det verkligen vara nödvändigt att dela på kedjehuset för ata tömma oljan?
Kolla under kedjehuset om du hittar en plug som du kan tömma via, alternativt en fett/oljepump om du inte är sugen på att skruva isär kedjehuset.
 

Ubos

Välkänd medlem
9 nov 2008
232
0
16
Sundsvall
ja jag har då ingen plugg eller dylikt på min skidoo mxz 440 -01a iaf.. Men idén med oljesug va ju inte så dum (y)
 

Radwan

Aktiv medlem
16 feb 2009
64
0
6
Hej!

Har just införskaffat mig skoter och det är väldigt länge sen jag haft en, jag är alltså helt orutinerad. Håller på gå igenom den från topp till tå enligt manual jag hittat, men stötte på patrull

Det jag undrar är:

1. Rekommenderad kedjeolja (förutom Ski-Doos egna)? Funkar 75W90?
2. Manualen är luddig om påfyllnad av kedjeolja - görs detta där stickan sitter?
3. Vart hittar jag någon plugg för att tömma/byta denna olja?

Tacksam för svar.
1. Varför inte Ski-Doos egna? Kostar runt 50-70kr.

2.Du fyller på i stickan.

3. Finns tyvärr ingen plugg, utan du måste lossa skruvarna, det går riktigt fort hur som helst.

/radwan
 

Smaskis

Medlem
18 jan 2010
34
0
1
Luleå
Hej och tack för svaren!
Verkar smartast att inhandla en oljesug, då plugg ej finns.
Anl. till att inte välja ski-doo oljan handlar enb. om att närmaste ski-doo affär kändes avlägset att åka till i -23 graders kyla. Jag hade tänkt få allt servat och klart innan helgen när det lika är så pass j^vla kallt ute :p
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Hej och tack för svaren!
Verkar smartast att inhandla en oljesug, då plugg ej finns.
Anl. till att inte välja ski-doo oljan handlar enb. om att närmaste ski-doo affär kändes avlägset att åka till i -23 graders kyla. Jag hade tänkt få allt servat och klart innan helgen när det lika är så pass j^vla kallt ute :p
Sug är väl iof ingen dålig idé men att ta loss kåpan är ingen större operation. Dessutom får du då möjlighet att besikta så att kedja och drev ser bra ut samt kunna torka rent kedjehuset från metallflisor och annat eventuellt skräp :)

Var bara lite varsam då du drar åt bultarna efteråt då aluminiumgängorna har en förmåga att gå åt h-vete.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jag kör med syntetisk transmissionsolja, jag upplever den lite mindre benägen att dra åt sig fukt
 

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
16
Bjästa/ Örnsköldsvik
Han måste ju även ta bort pipor och slutburk för att kunna få lös kedjehuskåpan.
Men som någon här tidigare sa, var försiktigt med gängorna där!