Ski Doo Mach 1, Rotax 670, går på en cylinder vid kallstart

Mach1custom

Välkänd medlem
2 mar 2011
246
0
16
Sundsvall
Då jag startar min Mach 1:a och den är kall så går den bara på en cylinder ett litet tag för att sen gå på båda. Den misständer aldrig efter det eller på annat sätt krånglar.

Vart ska man börja felsöka?

Jag har bytt stiften (NGK) till nya av samma märke och det är fortfarande samma fel.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det är bara primer på de där va? Jag gissar att den inte får tillräckligt med bensin till ena cylindern...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Håller med ovan!

Rengör förgasare och framförallt lågfartsmunstycken. Var sjukt noggrann när du gör det dock.

Kan vara ett h-vete få bort avlagringar.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
H
Kan vara ett h-vete få bort avlagringar.
Och inte minst att lyckas hitta alla avlagringar som måste bort! En del lågfartsmunstycken har ju en lång "hals" på ena eller båda sidor av strypningen, där duger det inte med att bara titta genom munstycket och se att det kommer ljus igenom, det ligger säkert kvar skräp i "halsen" som kan täppa till munstycket så snart man har skruvat tillbaks det. Har man tillgång till ett mikroskop och riktigt bra belysning kan man upptäcka saker som man inte ser när man står ute och skruvar.
Det blir inte bättre av att avlagringarna ofta har nästan samma färg som mässingen i munstyckena.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Det är bara primer på de där va? Jag gissar att den inte får tillräckligt med bensin till ena cylindern...


Sent from my iPhone using Tapatalk
X2 . Förmodligen kommer de betydligt mindre soppa via primern till den cylinder som inte startar kall. De kan bero på slut primer så bränslet endast tar den lättaste vägen. De kan även vara hål i slangen från primern eller igensatt primer utgång ,eller skit i munstycket vid insuget. Ryck lös bägge primerslangarna och testa dem ut i de fria att de sprutar lika mycket. Om de gör de så kan testa om de är stopp i munstycket vid insug.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Ja att slangarna eller primern torkat ihop på en gammal 670 är väl snarare regeln än undantaget...


Sent from my iPhone using Tapatalk