ski-doo formula III 600 -98 fort farande fel :(

krinkles

Aktiv medlem
30 jan 2013
84
0
6
norrbotten
hej på er igen :nuts:

förhoppnings vis så har jag nästan provat allt som går att göra utan resultat

som sagt har köpt ny stator platta och nu fick jag efter många, många månaders sökande så kom jag åt en cdi box med dödmasgrepp (dess) i ett för de va tydligen de som behövdes om man ska byta cdi box men eländet kostade mig 3,400kr så nu är man pank :(

skotern fick gnistan till baka och jag var överlycklig skotern startade direkt gick som en dans på rosor :high5: sen när den hade börja bli lite varm ville man höra lite varv så slängde den upp i 8,000rpm och dog sten död efter de fick panik tänkte bara NEJ! och gnistan var borta åter igen... så på ruta ett igen :Cry: jag orkar inte mer lill brorsan vill köra skoter farfar vill att jag ska göra skidspår själv vill jag ut med vännerna köra runt men detta har plågat mig i 2 år nu eventuellt servad med nya kolvar med mera snälla hjälp :hail:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Samma svar som k-len du kan ha en kabelskada som går i jord från stator och då ryker stator på stator. Du kan även mäta statorn. Kolla alla kablar även lyskablar typ under dyna mf ställen. Om du haft problem med lyset eller hantagsvärmare/tumvärmare typ att det mojnat har du felet på någ + kabel till dessa och det i sin tur kan knäcka statorn.
 

krinkles

Aktiv medlem
30 jan 2013
84
0
6
norrbotten
statorn köpte jag ny bara för inte visste va jag skulle gå efter så den gamla funkade lika fint som den nya :)

hade alltid sån tanke att cdi boxen var sönder för den gav så svag gnista och i bland så fans de bara gnista på 2 cylindrar? från ingenstans så började den funka sjukt bra och tänkte att jaha så nu ska den funka bara så där?!

men sen krånglade de till igen efter att jag stängde av skotern startade den så vart de 2 cylindrar igen?! :weird:

trodde vid de här laget att de va nå kall brytning i boxen för den låg under motorn du vet hur jag menar cdi boxen blir varm, kall, varm, kall att de blivit nå störning så gick rak på saken köpa en ny och va upplevde jag då jo en svag gnista däremot fanns på alla cylindrar så tänkte väl nå bara gnista finns så. drog i gång och paff sten död :wacko:

har aldrig haft handtags värmare dom är bort monterade, har nu testat koppla bort alla lampor onödigt men ännu inget tänkte riva isär hela skotern om inte jag hittar nå skymt så vette tusan :mmph: åter kommer om problemet löst är bara så otroligt orolig att jag tagit sönder cdi boxen :wondering:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Det är statorn som flyger om någon kabel är i kontakt med jord. den flyger ganska omg om det är kabel från drivspolarna men den går väck även om en lyskabel går i jord fast det kan ta längre tid.

Hur som harver så låter det som statorfel nu så du har förmodligen knäckt även den nya.En stator kan funka kall men när den blir varm eller utsätts för vibrationer + värme så blir det kortis inne i spolen.

Du måste mäta upp den när skoter jäklas med andra ord. Mäter du den kall kan den visa rätt värde. du kian ta den gamla statorn och mäta den först kall och sedan värmer du den med varmluftspistol alt hårtork och mät igen.
 

krinkles

Aktiv medlem
30 jan 2013
84
0
6
norrbotten
ahaaa! nu kommer jag bara till en fråga hur mäter jag är de nå ohm värden man ska kolla hur vet jag om den inte är redan trasig :O
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
ahaaa! nu kommer jag bara till en fråga hur mäter jag är de nå ohm värden man ska kolla hur vet jag om den inte är redan trasig :O
Du får goggla ohm värde för din motor. Om du hittar det så syns det vilka färger på kablar du ska mäta i mellan och rätt ohm värde. Vilken multimeter som helst funkar. Sök i första hand på youtube skriv stator och din årg på maskin o modell.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Men innan du gör någonting annat så måste du kolla elen som går under motorn. Vet att 98:an mach z hade stora problem med elflätan under motorn. Blev massa skumma fel
 

Bangsare

Ny medlem
26 feb 2019
1
0
1
56
Bollnäs
statorn köpte jag ny bara för inte visste va jag skulle gå efter så den gamla funkade lika fint som den nya :)

hade alltid sån tanke att cdi boxen var sönder för den gav så svag gnista och i bland så fans de bara gnista på 2 cylindrar? från ingenstans så började den funka sjukt bra och tänkte att jaha så nu ska den funka bara så där?!

men sen krånglade de till igen efter att jag stängde av skotern startade den så vart de 2 cylindrar igen?! :weird:

trodde vid de här laget att de va nå kall brytning i boxen för den låg under motorn du vet hur jag menar cdi boxen blir varm, kall, varm, kall att de blivit nå störning så gick rak på saken köpa en ny och va upplevde jag då jo en svag gnista däremot fanns på alla cylindrar så tänkte väl nå bara gnista finns så. drog i gång och paff sten död :wacko:

har aldrig haft handtags värmare dom är bort monterade, har nu testat koppla bort alla lampor onödigt men ännu inget tänkte riva isär hela skotern om inte jag hittar nå skymt så vette tusan :mmph: åter kommer om problemet löst är bara så otroligt orolig att jag tagit sönder cdi boxen :wondering:
Hej.
Jag har oxå problem... hur gick det för dig?
Mvh