Ski-doo 2024

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Nu skulle jag personligen inte ens köpa en N/A 850 med kort matta, så en med stressfläkt är helt ointressant. Då är det snarare mer "spännande" att man endast med bara minimal marginal kommer under 200k för en 154" 850 Summit om man väljer snik rakt genom. Det är bisarrt!!!
 
Reactions: Henrikssons

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Jag småfunderar på nytt till nästa år men som jag sagt tidigare, var kanske i någon annan tråd, så får det bli en skambjudarrunda i sommar till handlare i närheten och se vad "kvarglömd" -22a eller -23a man kan få till rimligt pris. Sen får jag se om det råkar stå Polaris, Doo eller Lynx på huven på det jag hittar. ..... och går jag bet får -22an vara med något år till.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Jag småfunderar på nytt till nästa år men som jag sagt tidigare, var kanske i någon annan tråd, så får det bli en skambjudarrunda i sommar till handlare i närheten och se vad "kvarglömd" -22a eller -23a man kan få till rimligt pris. Sen får jag se om det råkar stå Polaris, Doo eller Lynx på huven på det jag hittar. ..... och går jag bet får -22an vara med något år till.
Det kommer garanterat finnas maskiner med tanke på rådande ekonomiska läge i Svedala
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Nu skulle jag personligen inte ens köpa en N/A 850 med kort matta, så en med stressfläkt är helt ointressant. Då är det snarare mer "spännande" att man endast med bara minimal marginal kommer under 200k för en 154" 850 Summit om man väljer snik rakt genom. Det är bisarrt!!!
Jag noterar att det inte är 129 matta på MXZ utan 137 vilket är vettigare såklart
 

Gator

Aktiv medlem
1 feb 2021
79
10
8
33
Norrbotten
Listpriset på min freeride 2022 var 181000kr, väldigt mycket pengar för en skoter. Nu två år senare är det alltså 220000kr? Är det ett skämt!?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Jag noterar att det inte är 129 matta på MXZ utan 137 vilket är vettigare såklart
Med kort matta menade jag ledmaskin. Är av övertygelsen att 600-ish är perfekta motorstorleken för en ledsmiskare!
....om det nu inte är långpendlande fram och tillbaks över Hornavan man håller på med, för då köpte jag nog en gammal Apex.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Med kort matta menade jag ledmaskin. Är av övertygelsen att 600-ish är perfekta motorstorleken för en ledsmiskare!
....om det nu inte är långpendlande fram och tillbaks över Hornavan man håller på med, för då köpte jag nog en gammal Apex.
Visst är en 600 egentligen helt optimal då en 850 är svårare att hantera och disponera kraften med. Men du vet hur det är med att vilja ha. Jag hade gott klarat mig med en Rave 600 så här i efterhand
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Efter att ha haft först 146" från 2007 och sen 155" efter 2010 så har önskan att återigen ha en ledmaskin börjat krypa sig på. Inte istället för utan OCKSÅ. Men då vill jag ha en riktigt kort en och med så låga kammar att det går köra med sladd i krokarna ;)

Drömmen vore en Rave Enduro med 36mm kammar och inga dubb. Men en XRS 600 skulle också sitta fint. :)
 
Reactions: Sneeuwscooter

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Efter att ha haft först 146" från 2007 och sen 155" efter 2010 så har önskan att återigen ha en ledmaskin börjat krypa sig på. Inte istället för utan OCKSÅ. Men då vill jag ha en riktigt kort en och med så låga kammar att det går köra med sladd i krokarna ;)

Drömmen vore en Rave Enduro med 36mm kammar och inga dubb. Men en XRS 600 skulle också sitta fint. :)
Vill du sladda runt som en smörklick i en het stekpanna kan jag rekommendera Aktiv Panter Sport 🆒 Den är nästan svår att köra rakt fram med men sjukt kul 😂 (Helt värdelös på i princip allt man vil en skoter ska kunna göra).

Hade varit kul att testa en riktigt ledmaskin men jag avstår för då uppstår mer villhöver-känsloor och jag har inte råd med de jag redan har. Testade en snowbike ifjol och nu villhöver jag en sån också. Vill dock inte vara utan en lössnömaskin så alltså måste man komplettera. Helt vansinnigt egentligen då vintrarna på senare år har passat bättre för en ren ledmaskin för min del.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Vill du sladda runt som en smörklick i en het stekpanna kan jag rekommendera Aktiv Panter Sport 🆒 Den är nästan svår att köra rakt fram med men sjukt kul 😂 (Helt värdelös på i princip allt man vil en skoter ska kunna göra).

Hade varit kul att testa en riktigt ledmaskin men jag avstår för då uppstår mer villhöver-känsloor och jag har inte råd med de jag redan har. Testade en snowbike ifjol och nu villhöver jag en sån också. Vill dock inte vara utan en lössnömaskin så alltså måste man komplettera. Helt vansinnigt egentligen då vintrarna på senare år har passat bättre för en ren ledmaskin för min del.
Jag vill sladda OCH köra fort över knölarna, då misstänker jag Aktiven kroknar :D
....Rave Enduro... mmmmmm

Snowbike är jag lyckligt obevandrad i så dom inbillar jag mig fortfarande vara för motorsvag för att vara tillräkligt bra/roliga :)
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag vill sladda OCH köra fort över knölarna, då misstänker jag Aktiven kroknar :D
....Rave Enduro... mmmmmm

Snowbike är jag lyckligt obevandrad i så dom inbillar jag mig fortfarande vara för motorsvag för att vara tillräkligt bra/roliga :)
Aktiv och fort är väl inte direkt synonymt så du har nog rätt där MEN den sladdar bra.

Snowbike var skitkul men samma där att det är ett komplement till en lössnöskoter för min del, inte en ersättning. Jag är ju dessutom motorcykelåkare på sommaren så där hade den varit ett fint komplement till ladsvägshojen.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Efter att ha haft först 146" från 2007 och sen 155" efter 2010 så har önskan att återigen ha en ledmaskin börjat krypa sig på. Inte istället för utan OCKSÅ. Men då vill jag ha en riktigt kort en och med så låga kammar att det går köra med sladd i krokarna ;)

Drömmen vore en Rave Enduro med 36mm kammar och inga dubb. Men en XRS 600 skulle också sitta fint. :)
Har samma problem, men jag är snarare i sitsen att jag skulle behöva ha tre olika skotrar. En lössnömaskin för pudersäsongen, en kort maskin (En 2024 Lynx Rave RE 600 med 41 mm kammar hade suttit som ett smäck t.ex., tror mycket på den lite längre mattan för att mer glida ovanpå tvättbrädeguppen) för när pudersäsongen börjar vara över och man får hårdare vårföre samt en bredbandare med lågväxel för att dra ved och grejer till stugan. 😅

Man har ju inte råd att ha tre helt nya sådana maskiner, så min plan är att ha en så ny lössnömaskin som möjligt, en halvny kortare vårskoter och en lastgammal bredbandare med lågväxel. Har faktiskt just idag köpt mig en Lynx ST600 från 2006 och har ju sen tidigare en Freeride 154" 2018 så det är bara en kortare vårmaskin med 600-motor kanske i spannet årsmodell 2012-2016 som jag behöver införskaffa. Sen förstås uppgradera Freeriden till något nyare framöver...
 
Reactions: Sneeuwscooter

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Efter att ha haft först 146" från 2007 och sen 155" efter 2010 så har önskan att återigen ha en ledmaskin börjat krypa sig på. Inte istället för utan OCKSÅ. Men då vill jag ha en riktigt kort en och med så låga kammar att det går köra med sladd i krokarna ;)

Drömmen vore en Rave Enduro med 36mm kammar och inga dubb. Men en XRS 600 skulle också sitta fint. :)
Jag kan rekommendera en provkörning av en Rave med pps 3. Jävlar vilken maskin ! Det häftigaste jag kört. Det har aldrig vart så kul å köra skoter
 
Reactions: mas och JAAG

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
.......... tror mycket på den lite längre mattan för att mer glida ovanpå tvättbrädeguppen) .....
Det där är intressant. Det är en väldigt gammal "sanning" att det skulle vara så.... MEN stämmer det verkligen??
Möööjligen för ett ytterst snävt "kombinationsfönster" för hastighet, gupphöjd och avstånd mellan guppen men det vette attan om ens då... Jag tror dom upplevda guppen är 9/10 då främdersta boggidelen träffar guppet, och sålänge det är längre mellan guppen än halva boggilängden, eller i praktiken kortare än så, så kommer framänden att dyka ner i nästa dal då guppet passerar mitten på boggiskenan och du får en ny knuff uppåt. Och så nära mellan guppen att man har två gupp under främre halvan samtidigt är det ju sällan vilket borde vara kriteriet för att slippa "knuffen".

Eller?? =)
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Jag har ägt många korta ledskotrar under åren och aldrig upplevt att en 137'' skulle vara bättre över guppen. När ju kortare desto bättre har jag tyckt. Noterar dock att sedan några år så körs snowcross serien i USA på 137 tums skotrar.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Det där är intressant. Det är en väldigt gammal "sanning" att det skulle vara så.... MEN stämmer det verkligen??
Inte säker på att det är så, har själv aldrig ägt en skoter med 137" matta (eller närliggande), dock så har jag ägt en gammal Mxz med 121" matta. Ibland så kunde ju guppen komma precis med sådana intervall att bakändan av boggien precis hann sjunka ner och det jävlar blev omöjligt att köra om man inte körde mycket snabbare eller långsammare. Men det är kanske ofrånkomligt oavsett mattlängd att man stöter på sådana kombinationer av gupp. Vet att skotertidningar tidigare brukade lyfta det som en fördel med 137" mattor att de gled ovanpå en del typer av gupp mer, men det kanske mest var placebo. 😄

En annan sak däremot som jag tänkt på är ju att fjädringsvägen ökat rejält sedan den tiden när man började köra med 121" matta, så en modern skoter med 121" matta (eller närliggande) har ju rätt mycket mindre matta i backen än vad en gammal skoter med 121" matta hade (som t.ex. min gamla Mxz). Jag tror väl delvis det är därför som man i skotercrossen gått över till längre och längre mattor, för att ändå kunna ha nog mycket matta i backen för hyfsat grepp trots långa fjädringsvägar? Jag säger ju inte därmed att en 137" matta på en modern skoter motsvarar en 121" på en gammal, men mattan upplevs nog inte som lika lång som på en 137" gammal skoter i alla fall utan motsvarar kanske någonstans mellan 121" och 137" på en gammal skoter om man tänker andelen matta i backen?
 
Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Jag har ägt många korta ledskotrar under åren och aldrig upplevt att en 137'' skulle vara bättre över guppen. När ju kortare desto bättre har jag tyckt. Noterar dock att sedan några år så körs snowcross serien i USA på 137 tums skotrar.
Jag misstänker att det har mer att göra med grepp än något annat. Starterna börjar vara så viktiga då banorna är svåra att köra om på så man vill ha bästa möjliga grepp "ur hålet".
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Jo ang prisbilden så tror jag att vi i framtiden kommer se fler 600 Efi ute i spåret av alla sorter. En god vän till mig köpte en ny Summit neo som används i nytto trafik om man säger. Efter första turerna som kom han tillbaka och var lyrisk över maskinen. Förväntningarna var noll men maskinen imponerade stort med att vara lätt manövrerad mellan träden och tog sig fram bra otroligt bra. Vi har spanat in ett variator kitt och pipa som för ca 10 papp ger 75 hk