Ski-doo 2024

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Måndag 20/2 så ska tydligen Ski-doo presentera sina nya modeller för 2024, alltså om mindre än en vecka. Tänkte att det var lämpligt att skapa en sådan här tråd då.

Någon som hört några rykten? Gissningar? Önskemål?
 
Last edited:

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Rykten och förmodligen inte så osannolikt: 850 Turbo till fler skotrar än Summit och Freeride, typ Backcountry eller Renegade. BCX i G5 chassit. The rebirth of the Mach 1 ....
 
Reactions: Henrikssons

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
En 2t trippel med turbo i mach 1/Z :)

Tror faktisk inte det kommer hända så mycket, mer än G5 och turbo i fler modeller, kanske lite högre pris genom hela modellprogrammet också...
 
Reactions: Henrikssons

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
En 2t trippel med turbo i mach 1/Z :)

Tror faktisk inte det kommer hända så mycket, mer än G5 och turbo i fler modeller, kanske lite högre pris genom hela modellprogrammet också...
Ja, en modern och hyfsat lätt trippel med e-tec hade ju varit riktigt häftigt. Typ 180 hk N/A eller något. 😁 Inte minst för ljudets skull, tvåcylindriga tvåtaktare låter ju inte så jäkla häftigt.

Nä, tror väl inte heller på desto mer revolutionerande saker till detta år. Utöver det som redan nämnts så kanske fler instegsmodeller/billiga modeller med 600 EFI? Ev. även fler Neo-modeller. Prishöjningar lär tyvärr komma.

Hoppas även att Expedition Xtreme får en matta med lite högre kammar redan från fabrik, de flesta som jag vet har köpt en sådan har direkt bytt matta till mattan från Lynx Brutal istället så det känns som en no-brainer att slänga på en matta med högre kammar direkt från fabriken för att locka fler köpare. Jämfört med Lynx Brutal har så har ju Expedition Xtreme sett rätt mesig ut också, kanske går att tuffa till den lite mer rent utseendemässigt.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
600R Summit G5 skulle behövas.
Och bort med flexmattor och skevande boggies från samtliga lössnöare.
Sen kan dom fimpa QRSen äntligen och sätta ett centrumlager i primären, som AC och väl även Polaris har på vissa, så vi slipper hålla på med remsträckning fortsättningsvis.

....remdrifter ska vi väl hoppas att vi slipper in i det längsta!!! Högre servicekostnader och sämre driftsäkerhet behöver jag inte på skotern!

Edit: Och förresten, den delade drivaxeln verkar inte få strålande betyg från staterna i alla fall, så den hoppas jag försvinner så fort som möjligt.

Möjligt det blir nytt till nästa år, men det känns tveksamt att det skulle bli en ny -24, större risk att jag skambjuder på någon ny kvarvarande äldre maskin i sommar.... om inget superlysande skulle råka presenteras alltså.
 
Last edited:

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Och bort med flexmattor och skevande boggies från samtliga lössnöare.
Tittar lite på Muskokka freerider på youtube och mattan på hans G5:a verkar ha konverterat till Flexedge av sig självt...kanske ska sitta fler vändhjul eller liknande för att stavarna ska hålla. Vet dock inte om det är ett vanligt problem men polaris har väl liknande problem med att stavarna knäcks.
 

Gator

Aktiv medlem
1 feb 2021
79
10
8
33
Norrbotten
Ryktas endel om havererade kjedjor på G5 men bara från staterna? Har dom som säljs här kraftigare kedja? Vad jag förstår menar endel att det är den delade drivaxeln i kombination med vekare kedja som är orsaken.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Ryktas endel om havererade kjedjor på G5 men bara från staterna? Har dom som säljs här kraftigare kedja? Vad jag förstår menar endel att det är den delade drivaxeln i kombination med vekare kedja som är orsaken.
Maskiner gjorda i finland har Rexnord aurora kedja/drev, istället för silent chain som maskinerna på andra sidan får, tidigare fick turbomaskinerna hyvokedja.
Aurora ser ut som hyvo men troligen något kraftigare och lite tjockara plattor, då dessa har 11 plattor istället för 13 som på hyvokedjan. Silent chain är det sämsta alternativet.
Vet inte om skidoo från finland har den delade drivaxeln men lynxarna har det inte iallafall.
Var nära att backa på en lynx 23 för läste om katastrofen med kedjehusen på anda sidan, men det gäller allstå inte maskiner made in finland.
 
Reactions: Gator och suregom

Gator

Aktiv medlem
1 feb 2021
79
10
8
33
Norrbotten
Maskiner gjorda i finland har Rexnord aurora kedja/drev, istället för silent chain som maskinerna på andra sidan får, tidigare fick turbomaskinerna hyvokedja.
Aurora ser ut som hyvo men troligen något kraftigare och lite tjockara plattor, då dessa har 11 plattor istället för 13 som på hyvokedjan. Silent chain är det sämsta alternativet.
Vet inte om skidoo från finland har den delade drivaxeln men lynxarna har det inte iallafall.
Var nära att backa på en lynx 23 för läste om katastrofen med kedjehusen på anda sidan, men det gäller allstå inte maskiner made in finland.
Det förklarar saken👍 Vad sitter det för prylar i 2022 850 standard? upplevde att jag fick spänna kedja många gånger under första säsongen.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Det är inte bara kedjorna som pajar, det verkar också rensas splines i förbandet mellan axel och "axelstump" med oroväckande frekvens.

När jag måste byta matta är det inte någon halvtimma hit eller dit i tid som gör mig förbannad, det är de 10-15000kr mattan kostar som är problemet. Så istället för att uppfinna "scnäpplock" på drivaxeln kan dom väl snäppa upp mattkvaliteten istället!!??!!
 
Reactions: Gator

Gator

Aktiv medlem
1 feb 2021
79
10
8
33
Norrbotten
Det är inte bara kedjorna som pajar, det verkar också rensas splines i förbandet mellan axel och "axelstump" med oroväckande frekvens.

När jag måste byta matta är det inte någon halvtimma hit eller dit i tid som gör mig förbannad, det är de 10-15000kr mattan kostar som är problemet. Så istället för att uppfinna "scnäpplock" på drivaxeln kan dom väl snäppa upp mattkvaliteten istället!!??!!
Ja jag antar att den delade drivaxeln är en kostnadsbesparing. Att spara 30 minuter på ett mattbyte är nog ingenting som 99% av användarna bryr sig om.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Ja jag antar att den delade drivaxeln är en kostnadsbesparing. Att spara 30 minuter på ett mattbyte är nog ingenting som 99% av användarna bryr sig om.
Jo det är väl troligt att det är effektiviseringar i fabriken den kommer av, sen har dom hittat på någon "kundnytta" i efterhand att skriva om i broschyrerna.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Såndär splineshylsa har dom redan provat på Widetrak maskinerna sen tidigt -90 tills nutid och det funkar inte ens på en sån maskin med 60 hästar. Och den måste man ändå lossa växellådan på för att få ut drivaxeln :)
Troligen en kraftigare version på G5 men känns som det är dömt att misslyckas
 

Murstock

Medlem
15 feb 2023
5
0
1
31
Sveg
Skulle vara kul om det togs in Skandic 600 Ace till Sverige igen det är en av dem bättre skotrarna som gjorts. Finns endast som 900 ace och 600 efi här.

900ace blir för klumpigt, 600efi saknar växellåda.

Vill man ha termosdämpning och 600ace måste man gå på en Tundra och den har för smalt drivband och saknar växellåda.
 

jcjc1

Medlem
23 sept 2022
10
10
3
53
US
update on the split drive shaft is needed. there have been plenty of failures here in the U.S. which destroys the entire chain case. there is a fix from TKI which locks the driveshaft to the coupler, preventing excessive movement. i installed that as well as hyvo sprockets and chain in my '23 turbo r.
don't see a reason to go to belt drive as it's a solution looking for a problem.
 
Reactions: mas

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Fler modeller i Gen5-chassiet (Mxz och Renegade bl.a.). 850 Turbo R även i vissa av sportskotrarna, ska tydligen ha vatteninsprutning också. Summit i G5 med 600R-motorn, vilket ju är kul. Nya färger på många av skotrarna, vet inte riktigt vad jag ska tycka om Freeride, men den kanske växer på mig. Det har vissa av de andra årgångarna gjort.

I likhet med Lynx så verkar man kunna välja mellan förkonfigurerade tillbehörspaket, typ tre till varje modell, vilket kan vara en smart grej om de är bra konfigurerade samt inte alltför dyra.

Prishöjningar är det, gud förbannat vad dyrt det är med skoter nu. En Freeride 154" med vanlig 850-motor (ej turbo) med lite nödvändig utrustning landar norr om 240k kr. Min nuvarande Freeride 154" fick jag för drygt 160k kr med utrustning och det är ju då en 2018, så 6 årsmodeller senare är samma modell ca. 80k kr dyrare...
 
Last edited:

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Ja en MXZ Turbo med lite av livets nödtorft 270 papp :)😂
Fullständigt absurda priser! Går inte försäljningen av nya skotrar ner nu så vet jag inte vad. Då måste gemene man ha otroligt mycket bättre lön än vad jag har i alla fall, jag har inte råd att lägga sådana där pengar på ett intresse. Oavsett hur kul det än må vara.