Ski-doo 2019

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Klokt val! SP 146” är det roligaste man kan ha mellan benen ;)

Med bra dämperi funkar den till allt och tar sig faktiskt otroligt bra i snön. Enorm skillnad mot en XM 146”
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Klokt val! SP 146” är det roligaste man kan ha mellan benen ;)

Med bra dämperi funkar den till allt och tar sig faktiskt otroligt bra i snön. Enorm skillnad mot en XM 146”
Kul att fler våga verkar välja lite kortare maskiner igen, blir bara roligare att köra med.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Kul att fler våga verkar välja lite kortare maskiner igen, blir bara roligare att köra med.
Ja precis. Även om en 160”+ är rolig där man verkligen får testa dess gränser. Men det handlar om ett par veckor per säsong och både försäsong och våråkningen blir tråkig.

Trots att vi har haft den snörikaste och längsta vintern på länge med de förhållandena så jag har inte lidit det minsta av att åka 146”.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Jag är nyfiken över variatorsetupen i -19 maskiner.

Enligt sprängskisserna är det samma primär och sekundärfjäder som -18 även samma ramper, 990 om det nu stämmer.
-18 maskiner som haft remproblem kommer få 966 ramp, liknande 990 men drygt 4g tyngre, vilket är ett steg åt rätt håll. 990 är bra men för lätt.

Men art.nr på helixarna är olika mellan -18 och -19, både på 146” och 154”/165” så ni som ev hämtat ut era maskiner får gärna berätta vad som står på era helixar. Vinkeln ska vara instansad på sidan av helixen.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
BRP släppte ju en ny primär-ramp/vikt nu i sommar enkomt för low alt Europa/Skandinavien. Skulle inte bli superförvånad om den letat sig in i en del maskiner på denna sida pölen även om sprängskisserna inte hängt med.
 
Last edited:

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Anledningen till att jag är nyfiken om just helixarna är att det verkar vara helt nya. Har lista på samtliga org helixar som finns till QRS och vilken vinkel de har. Men de som då ska sitta i -19 summitar finns inte med på den och hittar ingen vinkel på dom heller även om jag googlar art.nr.
 

neol100

Välkänd medlem
1 jan 2000
241
0
16
37
Leksand
Jag är nyfiken över variatorsetupen i -19 maskiner.

Enligt sprängskisserna är det samma primär och sekundärfjäder som -18 även samma ramper, 990 om det nu stämmer.
-18 maskiner som haft remproblem kommer få 966 ramp, liknande 990 men drygt 4g tyngre, vilket är ett steg åt rätt håll. 990 är bra men för lätt.

Men art.nr på helixarna är olika mellan -18 och -19, både på 146” och 154”/165” så ni som ev hämtat ut era maskiner får gärna berätta vad som står på era helixar. Vinkeln ska vara instansad på sidan av helixen.
Sitter då fortfarande 40-helix...
Summit SP 154 -19
40XTI 417126963
 

fire02

Välkänd medlem
4 feb 2012
142
0
16
Piteå
vi är 2 st som sprängt vars sin 851 rem efter våra blivit uppdaterade, båda freeride 146 -18. Fick hämta en nya 871? rem så det var ju bra men ska bli intressant att se hur den håller.
Dom mena på att den jag sprängt redan "fått sig" då den gått några min ifjol utan uppdateringarna
 

Boondocksaint

Välkänd medlem
1 apr 2017
156
30
28
Norrbotten
vi är 2 st som sprängt vars sin 851 rem efter våra blivit uppdaterade, båda freeride 146 -18. Fick hämta en nya 871? rem så det var ju bra men ska bli intressant att se hur den håller.
Dom mena på att den jag sprängt redan "fått sig" då den gått några min ifjol utan uppdateringarna
Ojdå, låter inget vidare. Intessant att höra hur fortsättningen lider. Uppdatera gärna med inlägg längre fram.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Brp kommer aldrig få ordning på remproblemen om dom inte fixar till sekundären. Dessutom med 531 som inte verkar tåla det minsta remslir utan att den är körd. Gamla 391 höll betydligt bättre. Ska bli intressant och se hur den nya remmen funkar.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
QRSen som sådan funkar väl någorlunda hyfsat, sen att den är byggd till lägsta möjliga kvalitet och pris är en annan sak.

Har en Tied på hyllan som gått närmare 1000 mil och den är som ny, gissar att min QRS behöver service kring 100 mil.....eller tidigare
Hade jag haft en axel som passat så hade jag antagligen provat Teamvariatorn på BDn, men jag är samtidigt ett "fan", (pun intended), av fläktfunktionen på nya ytterskivan. Sätter jag in Teamen så måste i alla fall stora delar av plastkapslingen på variatorskyddet bort.

En fråga till er som har lite erfarenhet av P-drive. Gamla TRAn förvarnade ju rätt tydligt om/när den började bli för varm. Tappade varv, supersegt gassvar etc. Märker man på samma sätt om P-driven börjar överhetta? (har inte än i vinter varit i situationer då jag klättrat långt i ett sträck)
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
QRSen som sådan funkar väl någorlunda hyfsat, sen att den är byggd till lägsta möjliga kvalitet och pris är en annan sak.

Har en Tied på hyllan som gått närmare 1000 mil och den är som ny, gissar att min QRS behöver service kring 100 mil.....eller tidigare
Hade jag haft en axel som passat så hade jag antagligen provat Teamvariatorn på BDn, men jag är samtidigt ett "fan", (pun intended), av fläktfunktionen på nya ytterskivan. Sätter jag in Teamen så måste i alla fall stora delar av plastkapslingen på variatorskyddet bort.

En fråga till er som har lite erfarenhet av P-drive. Gamla TRAn förvarnade ju rätt tydligt om/när den började bli för varm. Tappade varv, supersegt gassvar etc. Märker man på samma sätt om P-driven börjar överhetta? (har inte än i vinter varit i situationer då jag klättrat långt i ett sträck)
Kör du på originalremmen verkar rapporterna säga att mer än vanliga vibrationer i fotstegen är ett tecken på att remmen är i riskzonen.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Samma med ultimax. Börjar vibrera innan den ger upp. Skulle gissa det är corden som orsakar vibrationer. Min gav upp förra resan efter 140 mil. Exploderade inte men bajsade på sig totalt ändå