Skall köpa en mountain maskin för 25000kr

SimonF88

Välkänd medlem
24 apr 2012
130
1
6
Robertsfors
Som rubriken säger, ska köpa mig en mountain maskin om någon månad när priserna sjunker för cirka 25000kr och mest intresserad utav en driftsäker mountain maskin.

Dom jag har kollat på är

Yamaha Mountain Max (Många säger den är framtung)
Mountain Cat 800 (Verkar luta mot den här just nu)
Lynx Ranger Mountain 800 (Många snackar om den här maskinens motor dock)
Ski-doo Summit 99 - 01 (Inte läst så mycket om denna)
Arctic Cat ZR 800 (Inte mountain maskin men älskar bara skoterns utseende.)

lite feedback skulle vara awesome :)

Mvh Simon F

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
den enda av dom du nämnt som faktiskt (original) går i snön är Skidoo Summit.

Jag är en Skidoo nörd men just gällande mountain/lössnö dom årsmodellerna så...

Rmk edge chassi går bra i snön.
Summit från -00

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Har just sökt av marknaden och dess utbud för en lämplig skoter till tjejen och din prisklass ligger just under den budget vi hade.
Följande fanns som alternativ:
Summit 600 '02-03 144"
Mountain Cat 600 EFI '01 136"

Går man ett steg över det så har man:
Mountain Cat 600 EFI '02-04 144"
Mountain Cat 800 EFI '02-04 151"
RMK 700 '05 151"

Arctic Cat 800/900 twin utan EFI kan vara något törstiga, därmed uteslöt vi den något billiga King Caten i Gällivare.

Det slutade hursomhelst med en RMK 700, elback och elstart som standard, samt att den var längst. En prisklass över, men säkerligen värt det.
Med grönt blod så var MC600 144" favoriten, men var på fel sida gränsen modern/omodern maskin, då den saknar både elback och elstart.

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.153
24
38
Jag har en ranger mountain 800.. går som ett skott men går självklart inte att jämföra med en nyare skoter i djupsnön. Dock funkar den bra tyckeer jag. Helt okek i djupsnön och riktigt fint på led. Tål hur mkt stryk som helst. Min har gått strax över 400 mil och har noll problem med den. Startar alltid och är klockren motormässigt. Dock synd det är trailing armar på dem som förstör lite i djupsnön..

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Just motorn i rangern är lite speciell.
Högre komp och originalbestyckad för bsfc på bara drygt 0.6.
En av de värre 800cc

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Just motorn i rangern är lite speciell.
Högre komp och originalbestyckad för bsfc på bara drygt 0.6.
En av de värre 800cc
Är det Serie3-motorn? Den kräver ju sitt underhåll...

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
MM700an upplevde jag också som framtung, det lilla jag har kört med en sån, kändes lite svårstyrd inne i skogen, men satt väldigt smala skidor på den som skar ner lite varstans, kanske räcker att byta till någon bredare modell så är det problemet löst.
Annars tycker jag inte det är nån dum maskin, ruskigt härligt ljud, ett dovt muller när den står på tomgång och ett riktig jävla tjut när man trycker tummen mot styret. Snygg är den ochså enligt mig. Troligen den säkraste skotern på haverisidan också.

Summit 800 -01, som jag har kört betydligt mer med. Går bättre än MM'en i pudret. Mycket smidigare att bryta runt och leka med, hade inga stora haverier på min, men magnapullen gick sönder var och varannan tur, så ett spännband var bra att ha med sig, som man kan linda runt variatorn och rycka igång skotern. Tog kopiöst mycket soppa innan jag tog bort två små plastbrickor som satt under trottelnålarna.

Kanske inte var mycket till hjälp, men iallafall en liten historia om hur jag upplevde maskinerna när jag hade en summit och kompisen en MM700.