hej u undrar om det sitter nån typ av svänghjul på 2takt som man kan få att bli lättare så man får en snabb återgång till tomgång den låter så härligt när man gasar upp så går den ner i varv kvickt igen
Gör såhär: Häll i 3dl soppa i tanken. Ta med dig 1 liter soppa i en flaska, sen åker du ut på en lång sjö, ger gärnet tills soppan är slut i tanken MEN när den precis håller på att kurka så häller du i 15cl(max) i tanken från din flaska. Upprepa detta tills flaskan är tom!
Detta med gör att du behöver inte veta om det sitter nått svänghjul på din minimissil.
Ha en god tur!
Att montera ett lättare svänghjul ger absolut ingen effektökning, inte det minsta lilla...Hur gamla är ni? Det var inte TS som frågade om dumpventil på cross...
Så om vi skippar skitsnacket så går det att öka effekten genom att byta svänghjul på 2-takts motorer. Har man ett laddande svänghjul kan man byta till ett oladdande, det är lättare och ger märkbar effekt men då får man ingen laddning till batteriet. Detta är tex vanligt på 2-takts jetski maskiner där man letar effekt.
Tyvärr är nog inte så fallet för din del om det gäller en snöskoter men tanken var långt ifrån lika dum som tidigare inlägg.
Ja märkbar effekt skillnad va väl kanske att ta i lite. Men enligt vissa ska det ge bättre gassvar, frågan är om det är märkbart men jag vet dem som lagt pengar på mer udda saker för att öka prestandan.Att montera ett lättare svänghjul ger absolut ingen effektökning, inte det minsta lilla...
Det som man kan känna är att motorn klarar att varva upp en aning snabbare, men jag anser att det endast märks när man står och tomvarvar, när skoter/crossen accelererar märks det inte.
Edit, såg att du talade om laddande svänghjul, visst tar man ett utan magneter som inte laddar ström så får man en viss effektökning.
Om man tänker på hur mycket generatorn i en skoter kan ladda som max: Jag skulle tippa på att de klarar ca 400watt i nyare skotrar.
400watt = 0.544 hk, tvivlar på att man märker skillnad på det...
Ja, det märks skillnad när man står och tomgasar...Ja märkbar effekt skillnad va väl kanske att ta i lite. Men enligt vissa ska det ge bättre gassvar, frågan är om det är märkbart men jag vet dem som lagt pengar på mer udda saker för att öka prestandan.
Hur gammal är du? va det inte du som började fantisera om dumpventil på en 80cc cross oxå?! less..!