sitter det nått svänghjul på tvåtakt

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
hej u undrar om det sitter nån typ av svänghjul på 2takt som man kan få att bli lättare så man får en snabb återgång till tomgång den låter så härligt när man gasar upp så går den ner i varv kvickt igen
 

procep

Välkänd medlem
30 jul 2010
346
0
16
Hur gammal är du? va det inte du som började fantisera om dumpventil på en 80cc cross oxå?! less..!
 

niilsson

Välkänd medlem
9 aug 2011
498
0
16
uppe i norr
hahahah... Nejmen det är ju sant. Funkar skitbra
Gör såhär: Häll i 3dl soppa i tanken. Ta med dig 1 liter soppa i en flaska, sen åker du ut på en lång sjö, ger gärnet tills soppan är slut i tanken MEN när den precis håller på att kurka så häller du i 15cl(max) i tanken från din flaska. Upprepa detta tills flaskan är tom!
Detta med gör att du behöver inte veta om det sitter nått svänghjul på din minimissil.
Ha en god tur!
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Hur gamla är ni? Det var inte TS som frågade om dumpventil på cross...

Så om vi skippar skitsnacket så går det att öka effekten genom att byta svänghjul på 2-takts motorer. Har man ett laddande svänghjul kan man byta till ett oladdande, det är lättare och ger märkbar effekt men då får man ingen laddning till batteriet. Detta är tex vanligt på 2-takts jetski maskiner där man letar effekt.

Tyvärr är nog inte så fallet för din del om det gäller en snöskoter men tanken var långt ifrån lika dum som tidigare inlägg.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Hur gamla är ni? Det var inte TS som frågade om dumpventil på cross...

Så om vi skippar skitsnacket så går det att öka effekten genom att byta svänghjul på 2-takts motorer. Har man ett laddande svänghjul kan man byta till ett oladdande, det är lättare och ger märkbar effekt men då får man ingen laddning till batteriet. Detta är tex vanligt på 2-takts jetski maskiner där man letar effekt.

Tyvärr är nog inte så fallet för din del om det gäller en snöskoter men tanken var långt ifrån lika dum som tidigare inlägg.
Att montera ett lättare svänghjul ger absolut ingen effektökning, inte det minsta lilla...
Det som man kan känna är att motorn klarar att varva upp en aning snabbare, men jag anser att det endast märks när man står och tomvarvar, när skoter/crossen accelererar märks det inte.

Edit, såg att du talade om laddande svänghjul, visst tar man ett utan magneter som inte laddar ström så får man en viss effektökning.
Om man tänker på hur mycket generatorn i en skoter kan ladda som max: Jag skulle tippa på att de klarar ca 400watt i nyare skotrar.
400watt = 0.544 hk, tvivlar på att man märker skillnad på det...
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
..............ok trådskaparen har tidigare uppvisat att han inte är den mest erfarne när det gäller snöskotrar eller att han är en halvdan mekaniker ..

men VÄRDELÖST av er andra att inte kunna hjälpa honom istället, helt värdelöst.. :tsk:



A.Holm tog ju ett steg i sätt riktning iaf, bra gjort.
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Att montera ett lättare svänghjul ger absolut ingen effektökning, inte det minsta lilla...
Det som man kan känna är att motorn klarar att varva upp en aning snabbare, men jag anser att det endast märks när man står och tomvarvar, när skoter/crossen accelererar märks det inte.

Edit, såg att du talade om laddande svänghjul, visst tar man ett utan magneter som inte laddar ström så får man en viss effektökning.
Om man tänker på hur mycket generatorn i en skoter kan ladda som max: Jag skulle tippa på att de klarar ca 400watt i nyare skotrar.
400watt = 0.544 hk, tvivlar på att man märker skillnad på det...
Ja märkbar effekt skillnad va väl kanske att ta i lite. Men enligt vissa ska det ge bättre gassvar, frågan är om det är märkbart men jag vet dem som lagt pengar på mer udda saker för att öka prestandan.

Blev så förbannad bara när folk va så jävla dryga, tycker absolut inte att det var en dum fråga och även om det hade varit det så förtjänar ingen dumma svar.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ja märkbar effekt skillnad va väl kanske att ta i lite. Men enligt vissa ska det ge bättre gassvar, frågan är om det är märkbart men jag vet dem som lagt pengar på mer udda saker för att öka prestandan.
Ja, det märks skillnad när man står och tomgasar...
Nån som testat att varva lite försiktigt utan primärvariator? Den fungerar ju också som svänghjul, snacka om att dom blir rapp på gasen...
Det jag menar är att den enda skillnaden är att motorn får lite lättare att öka i varv/sek med ett lättare svänghjul, dock så är det ju fortfarande lika mycket fordonsvikt som den också ska accelerera upp i fart. Tror den vikten har störst betydelse...
En skotermotor ligger ju även på konstant varv vid fullgas= lätt svängmassa gör ingen skillnad.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Nu var ju urspungsfrågan inte om man får mera effekt utan han är tydligen ute efter att den skall snabbt gå ner till tomgång efter att han varvat...och det borde den ju göra med ett lättare svänghjul enligt fysikens lagar
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.291
1.114
113
Stora Blåsjön
På en flercylindrig snöskotermotor har egentligen svänghjulet som uppgift att hålla magneterna på plats.
Veven och variatorn väger så otroligt mycket mer så skulle man lyckas få bort 4-500gram på svänghjulet (magnethållaren) så lär man inte märka av det.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Mja, beroende på modell av större 2t så har de ju även en viss balanserande/stabiliserande effekt, ex så sitter det ju extra svänghjul fästa på veven.

Tillsammans med en lättare variator ger lättare svänghjul att du får en rappare motor, som samtidigt inte har samma stora rörelseenergi när man släpper på gasen, detta leder till att motorn boggar snabbare när den blir belastad och man släppt på gasen. Detta samtidigt som den börjar rotera snabbare efter som den har mindre massa som ska börja snurra.

Det beror på hur mkt allt väger i förhållande till varandra, har du en tjock tung vev ger lättade svänghjul mindre påverkan. Liten lätt vev med överdimensionerade svänghjul så är påverkan mer märkbar.





inget extra på 550f